با این اوضاع اسفناک، چرا «جشن» واره برگزار کنیم؟
عزیزی علاوه بر اینکه پاسخ نداد که چرا با نگرش سرشار از تاسف، همکاری با مسئولان اداره کل هنرهای نمایشی ارشاد را پذیرفته است؟، درباره علت شرکت و چگونگی انتخاب نمایشهایی از کشورهای انگلستان، کره، ازبکستان، آمریکا، هلند، ارمنستان، اندونزی، هند، ژاپن، ترکیه و... نیزتوضیحی ارایه نکرد
دبیر جشنوارهٔ نمایشهای آیینی سنتی در نشست خبری با خبرنگاران پیش از هر موضوعی، به دلیل وضعیت فعلی این نوع نمایشها، بارها اظهار تاسف کرد، اما به این ابهام پاسخ نداد که چرا با این اوضاع و شرایط بسیار اسفناک دبیری جشنواره آن را پذیرفته است؟ به گزارش «فردا»، محمود عزیزی که از کارگردانان و مدرسان تئاتر در دانشگاههای هنری کشور است، پس از انتصاب به عنوان دبیر جشنواره نمایشهای آیینی سنتی، در نخستین نشست با نمایندگان رسانههای جمعی، بسیار بیشتر از آنکه به ویژگیهای این جشنواره بپردازد، به اظهار تاسف بابت شرایط فعلی نمایشهای آیینی سنتی پرداخت. او در نخستین ابراز تاسف، از نبود موزه ویژه نمایشهای آیینی سنتی گلایه کرد و گفت: جای تأسف دارد برای کشوری که از دیرباز شعار اصلیاش فرهنگ و هنر بوده این ضرورت تاریخی تاکنون مورد بیتوجهی قرار گرفته است، درحالیکه اگر امروز این موزه راهاندازی نشود، باید در آینده به تاریخ و نسل بعدی پاسخگو باشیم. عزیزی یادآور شد: هرسال میگذرد و وعدههای مختلفی داده میشود، اما هیچیک عملی نمیشود. پیش از این وعده تئاتر «نصر» را به عنوان مکانی برای راهاندازی موزه داده بودند، اما چنین اتفاقی نیافتد. این سهم عمومی مملکت ماست که اگر کوتاهی کنیم شرمنده تاریخ خواهیم شد. محمود عزیزی در بخش دیگری از سخنانش مستقیما از بیتوجهی نسبت به جشنواره تئاتر آیینی-سنتی، ابراز تاسف کرد و متذکر شد: این جشنواره ملیترین جشنواره ماست، اما آنگونه که باید و شاید مورد حمایت قرار نمیگیرد، چند روز دیگر جشنواره آغاز به کار میکند، اما میبینیم که محوطه تئاترشهر محل راهاندازی غرفههای مختلفی شده است. خدا را شکر که تا موقع برگزاری جشنواره ما عید قربان نیست وگرنه در محوطه باز تئاترشهر گوسفند هم میکشتند. این کارگردان تئاتر و مدرس دانشگاه، اوضاع نابسامان این نوع نمایشها را متوجه مسئولان دستگاههای مختلف دانست و پرسید: چرا مسئولان ما به جای صرف هزینههای غیرضروری برای کارهای اساسی فرهنگی سرمایهگذاری نمیکنند؟، اما کوچکترین اشارهای به نقش استادان دانشگاهها و نیز هنرمندان حرفهای، در جهت حفظ و پاسداشت نمایشهای آیینی سنتی نکرد. دبیر جشنواره تئاتر آیینی ـ سنتی باز هم اظهار تاسف کرد و گفت: متأسفانه جشنوارههای ما درگیر مناسباتی شدهاند که از آغاز نادرست بوده است. درحالیکه در تمام دنیا جشنواره محلی است که فرصتی کوتاهمدت در اختیار میدهد تا کسانی که در طول سال موفق نشدهاند آثار نمایشی را ببینند، در جشنواره کارها را ببینند. اما باز هم دلیل پذیرش مسئولیت یکی از این نوع جشنوارهها را بیان نکرد و متاسفانه خبرنگاران نیز هیچ کدام این پرسش را با او مطرح نکردند. او تنها در یک مورد که مربوط به حضور پررنگ هنرمندان شهرستانی در این دوره از جشنواره میشد، اظهار خرسندی کرد. محمود عزیزی بزرگترین هدف نمایشهای آیینی ـ سنتی را ظلمستیزی برشمرد و توضیح داد: همه نمایشهای سنتی این هدف را دنبال میکنند. هرچند فرمهای اجراییشان با یکدیگر متفاوت است؛ اما در این مورد هم ترجیع بند این نشست، «اظهار تاسف» را تکرار کرد و گفت: باعث تأسف است که ما این میراث بزرگ را به راحتی از دست میدهیم درحالیکه این میراث هم به اندازه نفت ما ارزشمند است. اگر اینگونه آثار را در بستر پژوهش قرار بدهیم، بهرههای مالی و معنوی فراوانی از آن میگیریم. عزیزی در این نشست، علاوه بر اینکه پاسخ نداد که چرا با این نگرش سرشار از تاسف، همکاری با مسئولان اداره کل هنرهای نمایشی ارشاد را پذیرفته است؟، درباره علت شرکت و چگونگی انتخاب نمایشهایی از کشورهای انگلستان، کره، ازبکستان، آمریکا، هلند، ارمنستان، اندونزی، هند، ژاپن، ترکیه و... نیزتوضیحی ارایه نکرد و مشخص نشد که این آثار از چه ویژگیهایی برخوردار بودهاند که به کشورمان دعوت شدهاند؟ پانزدهمین جشنواره نمایشهای آیینی سنتی دهه سوم تیر در مجموعه تئاترشهر، تماشاخانه سنگلج، تالارهای مولوی، محراب، هنر، موزه گلستان و وحدت برگزار میشود.
دیدگاه تان را بنویسید