راز و رمز ‌آدم‌هاي يك جزيره

کد خبر: 145738

تله‌فيلم كانادا كه تهيه‌كننده اصلي مجموعه بود، به دنبال استقبال تماشاگران از فصل اول آن، تصميم گرفت دنباله ماجراجويي‌هاي اصلي آن را توليد كند و به اين ترتيب 7 فصل مجموعه تا سال 1996 توليد و پخش شد.

جام جم آنلاين: «قصه‌هاي جزيره» (با نام اصلي جاده‌اي به آوونلي)‌ يكي از موفق‌ترين و مشهورترين مجموعه‌هاي تلويزيوني كشور كاناداست كه اولين قسمت آن به صورت همزمان سال 1990 به روي آنتن تلويزيون كشورهاي آمريكا و كانادا رفت. تله‌فيلم كانادا كه تهيه‌كننده اصلي مجموعه بود، به دنبال استقبال تماشاگران از فصل اول آن، تصميم گرفت دنباله ماجراجويي‌هاي اصلي آن را توليد كند و به اين ترتيب 7 فصل مجموعه تا سال 1996 توليد و پخش شد. كوين سوليوان، خالق اصلي اين درام خانوادگي است، ولي اكثر تماشاگران آن را به واسطه حضور سارا پولي بازيگر نوجوان كانادايي در نقش اصلي آن مي‌شناسند و به ياد مي‌‌آورند. موفقيت اين مجموعه باعث شد تا بعدها و هنگام توليد فصل‌هاي جديد، شبكه تلويزيوني بي‌بي‌سي انگلستان و كمپاني والت‌ديزني هم به جمع تهيه‌كنندگان آن بپيوندند و به عنوان سرمايه‌گذار مشترك با اين پروژه همكاري كنند. مجموعه قصه‌هاي جزيره در شرايطي تبديل به يك كار پربيننده تلويزيوني شد كه برخلاف بسياري از كارهاي تلويزيوني كه قصه‌اي اصلي (اريژينال)‌ داشتند، داستاني اقتباسي داشت و همين مساله باعث تعجب منتقدان و تحليلگران تلويزيوني شد. طبق يك سنت قديمي، هميشه اين مجموعه‌ها با قصه‌هايي اصيل و غيراقتباسي هستند كه مي‌توانند انبوه عظيمي از تماشاگران را جذب خود كنند. ولي قصه‌هاي جزيره به نوعي اين قاعده را شكست و با داستان‌هايي از كتاب‌هاي ال.‌ام مونتگمري نويسنده توانست محبوبيتي در حد و اندازه‌هاي مجموعه‌هايي با طرح‌ها و قصه‌هاي اريژينال كسب كند. مهاجرت به جزيره البته كوين سوليوان، خالق و تهيه‌كننده اصلي مجموعه از همان زمان كه پيش‌توليد اين پروژه تلويزيوني را شروع كرد، به موفقيت كلان آن اطمينان داشت. او قبل از آن قصه ديگري از مونتگمري به نام «آني اهل گرين گابلز» را تبديل به يك كار موفق تلويزيوني در سال 1985 كرده بود. اين مجموعه هم سال 1987 به فصل دوم رسيد و توانست بينندگان انبوه خود را راضي و خشنود كند، اما رابطه بين سوليوان و قصه مونتگمري يك سود ويژه هم براي قصه اين نويسنده داشت. محبوبيت مجموعه در ميان عامه مردم باعث شد تا برخي اپيزودهاي مختلف مجموعه توسط نويسندگان مختلف به صورت قصه‌هايي مستقل دوباره‌نويسي شده و وارد دنياي نشر و ادبيات شوند. نام مجموعه هنگام نمايش در آمريكا و اروپا كوتاه شد و به آوونلي تغيير كرد. خط اصلي قصه مجموعه در يك شهر خيالي به نام آوونلي اتفاق مي‌افتد كه به جزيره پرنس ادوارد معروف است. اين قصه در اوايل قرن 20 (در فاصله سال‌هاي 1903 تا 1912)‌ رخ مي‌دهد. شخصيت اصلي داستان، دختر 11 ساله‌اي به نام سارا استنلي (با بازي سارا پولي)‌ است كه از سوي پدر متمول خود نزد 2 خاله خود هتي و اليويا كينگ فرستاده مي‌شود. هدف اين است كه سارا تا حد امكان به خانواده مادر مرحوم خود نزديك شود. به اين ترتيب، قصه مجموعه به بررسي وضعيت سارا در موقعيت جديد و روابطش با آدم‌هاي محيط دور و بر مي‌پردازد و در كنار آن قصه‌هايي را درباره خانواده كينگ تعريف مي‌كند. به گفته سوليوان، زماني كه فصل اول مجموعه با استقبال بالاي تماشاگران روبه‌رو و قرار شد فصل‌هاي بعدي آن را توليد كنيم، مي‌دانستم كه با مشكلي به نام فيلمنامه جذاب و سرگرم‌كننده روبه‌رو هستيم. قصه زندگي و ماجراجويي‌هاي سارا را تا چند قسمت مي‌توانستيم ادامه داده و دنبال كنيم؟ طبيعي است كه بعد از مدتي تماشاگران از يكنواختي و عدم تحرك قصه خسته خواهند شد و ماجراها را پيگيري نخواهند كرد. به همين دليل بايد به فكر راه چاره‌اي مي‌افتاديم و قصه مجموعه را به سمتي مي‌برديم كه بتواند همچنان شادابي خود را حفظ كرده و بيننده را به دنبال خودش بكشد. اين مساله باعث شد تا از تعداد بيشتري فيلمنامه‌نويس كمك بگيريم تا ديدگاه‌ها و طرح‌هاي نو و تازه آنها، به تازه بودن قصه كمك كند. به جز فيونا مك‌هيو و هيتر كانكي كه در كار نگارش 55 اپيزود فيلمنامه همكاري كردند (و كارشان هم خيلي خوب بود)‌ از همراهي 10 فيلمنامه‌نويس فعال تلويزيوني بهره گرفتم تا فيلمنامه‌هاي 7 فصل مجموعه نوشته شود. اين تعداد بالاي فيلمنامه‌نويس براي نگارش فيلمنامه يك مجموعه پرطرفدار كه قرار بود پخش آن 6 سال طول بكشد لازم و ضروري بود. يك مشكل اساسي كه در اين رابطه وجود داشت، اين بود كه من مي‌خواستم بيشتر از فيلمنامه‌نويسان خانم بهره بگيرم تا فيلمنامه‌نويسان مرد و اين در حالي بود كه ما هميشه با كمبود فيلمنامه‌نويس خانم روبه‌رو بوده‌ايم. براي خلق حال و هواي شخصيت اصلي قصه مجموعه و ماجراجويي‌هاي او، ما به نويسندگاني احتياج داشتيم كه كاملا با چنين روحيه و حال و هوايي آشنايي داشته باشند. سارا پولي بازيگر بسيار خوبي است، اما در كار نگارش فيلمنامه و خلق شخصيت‌ سارا در مجموعه نمي‌توانست كمك زيادي به ما بكند.» سوليوان تاكيد مي‌كند تنوع نويسندگان فيلمنامه و ديدگاه‌هاي آنان باعث شد تا داستان‌هاي تازه‌اي براي اپيزودهاي فصل‌هاي بعدي مجموعه خلق شود كه كاملا متفاوت از يكديگر بودند و حتي مي‌توانستند حكم يك مجموعه جديد را پيدا كنند كه ارتباط چنداني با خط اصلي و اوليه قصه مجموعه نداشت. به اين ترتيب، قصه مجموعه در فصل‌هاي بعدي روي اهالي و ساكنان آوونلي تمركز مي‌كند و البته يك جورهايي هم به ارتباط آنها با خانواده كينگ مي‌پردازد. شخصيت سارا در قصه فصل‌هاي بعد به تدريج كمرنگ‌تر مي‌شود و او براي ادامه تحصيل، اين شهر و فاميل خود را ترك مي‌كند. سارا پولي در نقش سارا در 2 فصل ششم و هفتم فقط به عنوان بازيگر مهمان و در نقشي كوتاه ظاهر شد. با آن كه پيش‌بيني مي‌شد غيبت سارا پولي از مجموعه تا حد زيادي شمار تماشاگران آن را كاهش دهد، ولي در‌عمل چنين اتفاقي رخ نداد و اپيزودهاي فصل‌هاي آخر تنها با كاهش بيننده محدودي روبه‌رو شد. 16 كارگردان براي يك سريال قصه‌هاي جزيره يكي از پرسر و صداترين مجموعه‌هاي تلويزيوني كاناداست كه با هزينه بالايي جلوي دوربين رفت. اما تهيه‌كنندگان اين مجموعه هيچ‌وقت رقم دقيق هزينه‌هاي توليد آن را به صورت رسمي اعلام نكردند. لوكيشن‌هاي فيلم يكي از مناطق خوش آب و هواي جنوب كشور بود كه هنگام تدوين فيلم، رنگ آن كمي تغيير كرد و به كمك جلوه‌هاي ويژه كامپيوتري كمي قرمزتر شد. نكته: قصه‌هاي جزيره فقط باعث شهرت فراوان براي سارا پولي نشد. زاخاري بنت ايفاگر نقش فليكس كينگ كه در هر 91 اپيزود مجموعه حضور داشت هم به كمك اين پروژه تبديل به‌يكي از موفق‌ترين چهره‌هاي جوان‌تلويزيوني كانادا شد قصه‌هاي جزيره از نظر تعداد و تنوع كارگردان هم دست به يك نوع ركوردشكني در تاريخ توليد مجموعه در تلويزيون كانادا زد. تعداد 16 كارگردان، اپيزودهاي 7 فصل مجموعه را كارگرداني كردند. هاروي فراست و آلن كينگ هر يك با كارگرداني 25 قسمت مجموعه، بيشترين همكاري را با اين پروژه داشتند. آنها در سال‌هاي مختلف، اپيزودهاي متفاوتي را كارگرداني كردند. فراست، فيلمسازي براي تلويزيون را از سال 1979 شروع كرد و قصه‌هاي جزيره را در اواسط سال‌هاي كاري‌اش ساخت. نكته جالب در اين رابطه اين است كه يكي از اپيزودهايي كه فراست براي اين مجموعه كارگرداني كرد، جايزه امي بهترين مجموعه تلويزيوني را گرفت و چند تا از اپيزودهاي ديگر او نامزد دريافت جوايز مختلف تلويزيوني شد. اين فيلمساز هنوز هم يكي از كارگردانان فعال تلويزيوني است و پس از مجموعه «بورلي‌هيلزها» كه در فاصله سال‌هاي 1996 تا 1999 به روي آنتن رفت به ساخت فيلم‌هاي سينمايي تلويزيوني روي آورده است و بيش از 12 فيلم تلويزيوني كارگرداني كرده است. در شرايطي كه فراست بيشترين همكاري را با سوليوان، تهيه‌كننده مجموعه داشت و كمترين مشكل را براي وي فراهم كرد، آلن كينگ اپيزودهاي خود را با وسواس عجيبي كارگرداني مي‌كرد كه اين نكته اوضاع سختي را براي سوليوان و بازيگران مجموعه ايجاد مي‌كرد. اين فيلمساز طبق عادت هميشگي خود، اپيزودهاي خويش در قصه‌هاي جزيره را فقط با يك فيلمبردار كار كرد. در اين حالت، بازيگران مجموعه مجبور بودند خودشان را با شرايط ويژه كاري كينگ وفق دهند. شرايط سخت فيلمبرداري در اين ايام باعث شد تا برخي از بازيگران نسبت به آن شرايط از خود واكنش تندي نشان دهند و حتي تهديد به كناره‌گيري از بازي نيز كنند، اما توانايي كينگ و جذابيت ويژه‌اي كه براي اپيزودهاي خود خلق كرد، باعث شد تا سوليوان توجه چنداني به اين اعتراض‌ها نشان ندهد. بازيگراني كه معروف شدند قصه‌هاي جزيره فقط باعث شهرت فراوان براي سارا پولي نشد. زاخاري بنت، ايفاگر نقش فليكس كينگ كه در هر 91 اپيزود مجموعه حضور داشت هم به كمك اين پروژه تبديل به يكي از موفق‌ترين چهره‌هاي جوان تلويزيوني كانادا شد. در سال 1990 كه پخش مجموعه شروع شد، وي 10 سال داشت. او بازيگري را از سن 6 سالگي در سال 1986 شروع كرد و يكي از پركارترين بازيگران كودك كانادا لقب گرفته است. بنت بازي در قصه‌هاي جزيره را در شرايطي شروع كردكه در بيش از 20 مجموعه تلويزيوني ايفاي نقش كرده بود. تا قبل از اين مجموعه، او نقش‌هاي مكمل كارهاي تلويزيوني را بازي مي‌كرد و موفقيت قصه‌هاي جزيره كمك كرد تا وي تبديل به يكي از معروف‌ترين بازيگران رسانه كوچك شده و نقش‌هاي اول مجموعه‌هاي تلويزيوني را به عهده بگيرد. در عين حال، وي توانست در تعدادي فيلم سينمايي هم نقش‌هاي خوب و مهمي را بازي كند. سارا پولي، بازيگر شخصيت‌محوري قصه مجموعه در 67‌اپيزود آن ظاهر شد و اين اولين بار در تاريخ رسانه تلويزيون در سطح بين‌المللي (و نه فقط كانادا)‌ است كه حضور بازيگر اصلي يك مجموعه در مقايسه با بقيه بازيگران آن مجموعه، در تعداد كمتري اپيزود ايفاي نقش مي‌كند و ناگهان در ادامه ماجراها غيب و حذف مي‌شود. براي غيبت سارا پولي در اپيزودهاي آخري قصه‌هاي جزيره شايعات مختلفي ساخته شد و حتي بحث اختلاف او با تهيه‌كنندگان و سازندگان مجموعه هم پيش كشيده شد، اما هر دو طرف اين شايعات را رد كردند. پولي به واسطه موفقيت كلان خود از بابت بازي در اين مجموعه تلويزيوني توانست تبديل به يكي از برجسته‌ترين بازيگران صنعت سينماي كانادا هم بشود و اخيرا وارد فعاليت‌هاي فيلمسازي شده است. وي با آن كه با تعدادي از بهترين فيلمسازان كانادايي و بين‌المللي كار كرده، ولي هيچ‌وقت همكاري‌اش با رسانه تلويزيون را قطع نكرد. او در سال‌هاي 2006 و 2008 در 2 مجموعه موفق تلويزيوني ظاهر شد. پولي پس از ساخت چند فيلم كوتاه در سال‌‌هاي 1999 تا 2001، در سال 2002 اولين فيلم بلند سينمايي‌اش را كارگرداني كرد و پس از كارگرداني يك مجموعه تلويزيوني در سال 2004، در سال 2006 دومين فيلم سينمايي خود را جلوي دوربين برد. سارا پولي در ارتباط با مجموعه قصه‌هاي جزيره چنين مي‌گويد:‌ «هميشه دلم مي‌خواست در جلوي دوربين نقش كساني را به عهده بگيرم كه رازي را با خود دارند و با آن زندگي مي‌كنند. اين جور كاراكترها يك جورهايي منزوي هستند و سعي مي‌كنند دور از بقيه آدم‌‌ها زندگي كنند. وجود اين راز باعث مي‌شود تا خود آنها هم به نوعي آدم‌هايي مرموز به نظر برسند. مجموعه قصه‌هاي جزيره يك پروژه شاد و سرخوش بود كه راز و رمز خاصي را با خودش حمل نمي‌كرد. ساراي قصه مجموعه يك دختر معمولي بود كه زندگي ساده‌اي داشت. با اين وجود اين شخصيت را دوست داشتم. در سينما و تلويزيون، بازيگر خيلي زود تبديل به كليشه مي‌شود و همه انتظار دارند تو هميشه همان نقشي را به عهده بگيري كه با ‌آن مشهور شده‌اي. تماشاگران از من هم مي‌خواستند براي هميشه همان سارا استنلي قصه اين مجموعه باقي بمانم، اما خواست من در نقطه مقابل اين درخواست قرار داشت و تصميم گرفتم راه خودم را بروم و آن كاري را انجام دهم كه خودم دوست دارم. از اين بابت هم پشيمان نيستم. من بازيگري را از سن 4 سالگي و در سال 1985 شروع كردم و از همان ابتدا مي‌دانستم كه دوست دارم در نقش متفاوت ظاهر شوم و خودم را تكرار نكنم.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت