مامور به تطبیق علایم ظهور نیستیم/ برخورد با منحرفان در موضوع مهدیت خلاء قانونی دارد

کد خبر: 143393

ما مامور به تطبیق علایم ظهور نیستیم انسان‌ها در عصر غیبت مامور به انتظار هستند و انتظار انجام تکالیفی است برای آماده ساختن زمینه ظهور. / متاسفانه با چند سالی است که سوء استفاده از این اعتقاد شیعی بسیار دیده شده است و از همه بد‌تر اینکه هیچ مفاد قانونی برای برخورد با این گروه‌ها و اینکه این رفتار‌ها در جامعه جرم محسوب شود وجود ندارد.

مامور به تطبیق علایم ظهور نیستیم/ برخورد با منحرفان در موضوع مهدیت خلاء قانونی دارد

موضوع مهدویت و فرهنگ انتظار که در دین اسلام از آن سخن بسیار آمده مجموعه‌ای از باور‌ها و اعتقادات برای حرکت به سمت مقصد نهایی که‌‌ همان آمادگی برای ظهور است را در درون خود می‌پروراند تا منتظران واقعی امام زمان (عج) بر اساس رضایت خدا در مسیر آمادگی برای تحقق ظهور گام بردارند. به گزارش «فردا»، این نکته را نیز نباید فراموش کرد که موضوع مهدویت، همواره در طول تاریخ اسلام مورد هدف شیادان بوده و این سوئ استفاده‌ها از ادعاهای فراوان امام زمان بودن، تا ارتباط با ایشان را در برگرفته است که عموما این افراد با ساختن یک داستان باورپذیر خود را بعنوان یک راه‌یافته به دیدار حضرت معرفی می‌کنند. اما شیادان به تازگی راه جدیدی برای دسترسی به مقاصد خود و سوء استفاده از زمینه سازی برای ظهور امام یافته‌اند که می‌توان آن را در مستند «ظهوربسیار نزدیک است» دید. این مستند که به راحتی از طریق دانلود در اینترنت قابل دسترسی است مورد بحث و مجادله بسیاری از محققان مهدویت و اندیشمندان دینی و مراجع عظام قرار گرفته که البته اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها از جمله آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم شیرازی به رد این مستند که به پیرامون روایات دوران ظهور می‌پردازد و شخصیت‌های دوران ظهور را با شخصیت‌های جامعه کنونی مقایسه می‌کند پرداخته‌اند. در این مستند ادعا می‌شود آنان‌‌ همان شخصیت‌های دوران ظهور هستند. در این خصوص حجه الاسلام بهمن شریف‌زاده مدير سابق حوزه علميه مروي در گفتگو با «فردا» با تاکید بر نهادینه کردن اصل خرد ورزی در جامعه دینی گفت: خرد ورزی که در کشور ما همواره به عنوان یک اصل بار‌ها مورد سفارش رهبر انقلاب بوده مانع از پیدایش و رشد خرافات، ورود تفکرات انحرافی بی‌پایه و معناگرایی نوین می‌شود که در صورت لطمه دیدن خردورزی راه برای خرافات، انحرافات و ادعاهای کاذب باز خواهد شد. وی افزود: در مورد مسئله مهدویت باید با تکیه بر این اصل و انتظار کاملا منبطبق با خرد، مدارک معتبر و حجت‌های شرعی قدم برداشت زیرا تکیه بر ذوقیات و حدسیات و انتشار آن‌ها و همچنین تطبیقهای ذوقی و استحسانات راه را بر مدعیان کاذب باز می‌کند. نباید این گونه تصور شود که هرگونه بحث کردن ازمهدویت و انتظار موجب تقویت انتظار مردم و تقویت بینش مهدوی آن‌ها می‌شود. شریف‌زاده تصریح کرد: مهدویت مسئله‌ای است که از آن در طول تاریخ بار‌ها بهره نادرست گرفته شده و لذا این بحث باید با مبانی کامل شرعی و عقلی در جامعه مطرح شود و جز دلیل و حجت هیچ مورد دیگری در این خصوص قابل انتشار نیست یعنی هر گونه امر ذوقی و حدسی نوعی استحسان محسوب می‌شود که شیعه و امامیه از آغاز با استحسان مخالف بوده و آن را پایه مناسبی برای احکام خدا نمی‌دانستند چون تکیه بر ذوقیات دارد نه تکیه بر حجت علایمی برای ظهور که در روایات مطرح شده است. این کار‌شناس مذهبی در ادامه گفت: تطبیق علایمی که در روایات آمده با شرایط روز یک مسئله ذوقی است که تکیه بر استحسان دارد و امامیه از آن مبرا بوده و نباید مسائل مهدویت مورد تطبیق با شرایط روز قرار داده شود. ثانیا ما مامور به تطبیق علایم ظهور نیستیم انسان‌ها در عصر غیبت مامور به انتظار هستند و انتظار انجام تکالیفی است برای آماده ساختن زمینه ظهور. وی اظهار داشت: انسان‌ها در عصر انتظار تنها موظف هستند که وظایف دینی خودشان را انجام دهند چه فردی و چه اجتماعی به طور مثال نفرت از ستم و عشق به عدالت را در جامعه جهانی ترویج دهند و پرده از ستمکاری ستمکاران بردارند تا مردم منتظر ظهور عدالت گس‌تر باشند این یک کار واقعی، رئال و به دور از هر گونه خرافه و تخیل است. این استاد حوزه گفت: صرف کردن وقت و نیرو و هزینه برای تطبیق علایم بر وقایع روزمره دلیلی ندارد. اولا اظهارات درون این مستند هیچ سندی ندارد و هیچ دستوری نرسیده که چنین تطبیقی باید انجام شود. افزون بر اینکه راه را برای ادعاهای کاذب و سلیقه‌ای هموارمی کند و ما باید بدانیم که جامعه بسیار گرفتار ادعاهای دروغین است از این رو نباید قدمهایی برداشت که زمینه را برای گسترش این ادعا‌ها مساعد کند و مهدویت را به سمتی سوق دهیم که خرد و شرع سند بر آن باشد به تعبیر دیگه باید مهدویتی را در جامعه ترویج یابد که مستند به ادله شرعی و عقلی است و جوری این نهادینه شود که هیچ کس جرات نکند که انتظار بدون استناد شرعی و عقلی است و برخوردی صورت بگیرد تا راه بر ادعا‌ها بسته شود. وی یاآور شد: متاسفانه ضعف و کم کاری در همه مضامین فرهنگی جامعه بسیار دیده می‌شود چه درمیان مسئولان فرهنگی و چه روحانیت. جامعه روحانیت باید سعی کند که تبیین عقلی درجامعه اشباع شود و سپس با ایجاد احساس با استفاه از ابزاری مانند هنر در ذهن مردم به خوبی جا بگیرد. «ظهور بسیار نزدیک است» موهن و سوء استفاده از اعتقادات مردم است. اما انتشار گسترده این لوح فشرده، اعتراض‌های شدید برخی از نمایندگان مجلس و روحانیون را نیز برانگیخته است. علی اسلامی پناه عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی معتقد است پخش چنین فیلمی موهن، شک برانگیزو سواستفاده از مردم در طرفداری از یک چهره سیاسی با دست آویز قرار دادن اعتقادات مذهبی می‌باشد. وی در گفتگو با «فردا»، با انتقاد از اینکه هیچ ماده قانونی در خصوص نشر این گونه اعمال از قبیل پیش بینی ظهور امام زمان (عج) و یا مطابقت دوران ظهور با شرایط فعلی وجود ندارد گفت: ظهور امام زمان یک اعتقاد شیعی است و علائم خاص خود را نیز دارد که در روایت مکررا آمده است اما متاسفانه چند سالی است که سوء استفاده از این اعتقاد شیعی بسیار دیده شده است و از همه بد‌تر اینکه هیچ مفاد قانونی برای برخورد با این گروه‌ها و اینکه این رفتار‌ها در جامعه جرم محسوب شود وجود ندارد. وی تاکید کرد: اگر در این باره احساس کمبود مواد قانونی مشاهده می‌شود کمیسیون قضایی آماده است تا در این باره اقدام كند. این نمایند مجلس یادآورشد: اما مهم‌ترین وظیفه بر عهده مراجع تقلید، مدرسان و روحانیون حوزه علمیه است که با آگاهی و روشن سازی مباحث دینی برای مردم از بروز تفکراتی که سبب ایجاد وهن در دین شوند جلوگیری کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت