نظر اصغر فرهادی درباره فیلم جدیدش

کد خبر: 137224

درواقع پیش از اتفاق و گره‌ي اول داستان، اتفاقات ریز و کم‌اهمیت که تماشاگر آنها را زیاد ثبت نمی‌کند؛ نشانه‌گذاری می‌شود و وقتی فیلم جلو می‌رود این نشانه‌ها معنا پیدا می‌کند.

ایلنا: اصغر فرهادی، کارگردان سینمای ایران که این روزها با فیلم جدایی نادر از سیمین درصدر بهترین فیلم‌های جشنوراه فیلم فجر قرار گرفته است، معتقد است که زندگی اخلاقی در جامعه امروز بسیار سخت‌تر از گذشته است. اصغر فرهادی شب گذشته(23 بهمن) در برنامه سینمایی هفت با اشاره به روند ساخت فیلم جدایی نادر از سیمین و چگونگی نگارش متن فیلمنامه آن گفت: هیچ وقت نمی‌توانم بگویم که یک فیلمنامه را که شروع می‌کنم؛ سرانجام آن چه می‌شود اگر پروسه‌ي نوشتن یا یاداشت‌برداری را نگارش فیلمنامه محسوب کنیم؛ از آغاز نگارش این فیلمنامه تا رسیدن به یک فیلمنامه‌ي کامل و استخوان‌دار حدود 6 ماه طول به صورت مستمر طول مي‌کشد. وی درباره نشانه‌ها در فیلم جدایی نادر از سیمین گفت: درواقع پیش از اتفاق و گره‌ي اول داستان، اتفاقات ریز و کم‌اهمیت که تماشاگر آنها را زیاد ثبت نمی‌کند؛ نشانه‌گذاری می‌شود و وقتی فیلم جلو می‌رود این نشانه‌ها معنا پیدا می‌کند. فرهادی با اشاره به تم اصلی فیلم یعنی دروغ گویی و قضاوت کردن می‌گوید: یک قصه می‌تواند وجوه و سطوح مختلف داشته باشد. یکی از وجوه این قصه‌ها دیدن این تم‌ها است البته ممکن است تماشاگر صورت دیگری ببینید اما در فیلم‌های من از چهارشنبه سوری به این طرف این تم‌ها در فیلمهايم وجود دارند اما اینکه من عمدا براساس این تم‌ها قصه بنویسم اینطور نیست. ابتدا قصه می‌نویسم و بعد این تم‌ها در طول قصه پررنگتر می‌شود و نکته‌ای که بدنبال گفتن آن هستمگ این است که هر چقدر هم مدعی شویم که جامعه ما اخلاقی است؛ اما نمی‌توانیم منکر بعضی بی‌اخلاقی‌های که وجود دارد؛ شویم. کارگردان فیلم جدایی نادر از سیمین با اشاره به اینکه هرگز نخواسته است تا از یک طبقه اجتماعی دفاع کند؛ می‌گوید: درباره طبقات مختلف من نگاهم اینگونه نیست که در فیلم یک طبقه را دفاع و یا تخطئه کنم. هر دو طبقه باهم مرتبط هستند و زنجیروار به هم وصل هستند. اینگونه نیست که یک طبقه به‌دلیل محرومیتی که دارد؛ منزه باشد بلکه هر طبقه اجتماعی؛ مشکلات و ضعف‌های خود را دارد. وی ادامه می‌دهد: نکته اصلی این است كه در دنیای پیچیده‌ي امروز؛ اخلاق‌گرا بودن و پایدار بودن به اصول نسبت به گذشته بسیار سخت‌تر است زیرا روابط و موقعیت‌ها بسیار پیچیده است و نمی‌توان زیاد فرد امروزي را به‌دلیل بعضی رفتارهای بی‌اخلاقی سرزنش کرد زیرا امروز مسائل بیرونی در اینکه فرد را به طرف رفتارهای سوء سوق بدهد که شاید خود وی دوست نداشته باشد؛ تاثیرگذار است. فرهادی با اشاره به پایان‌بندی فیلم می‌گوید: در پایان فیلم ترمه(سارینا فرهادی بازیگر نوجوان فیلم) در موقعیت انتخاب دو شیوه‌ي زندگی است. یکی شیوه زندگی پدری که خیلی معتقد و پایبند به اصول است و شیوه‌ي زندگی مادر که خيلی معتقد به اصول نیست. او بین دو شيوه‌ي زندگی باید یکی را انتخاب کند و سوال من این است که نسل بعد کدام شیوه را انتخاب کند و نکته تراژیک این است که اگر هیچکدام را انتخاب نکند راه دیگری ندارد و این بسیار تلخ است. فرهادی درباره انتخاب بازیگران و نحوه بازی آنها نیز گفت: بعضی بازیگران در هنگام نوشتن فیلمنامه انتخاب شده بودند مانند لیلا حاتمی، شهاب حسینی، سارینا فرهادی و گروهی از بازيگران بعداز نوشتن فیلمنامه انتخاب شدند. خصوصیت بازی افرادی مانند پیمان معادی و حمیدفرخ نژاد این است که تکلف در بازی‌شان نیست و از بالا به تماشاگر نگاه نمی‌کنند و به نوع زندگی خیلی نزدیک هستند. فرهادی درباره فیلم بعدی خود گفت: فیلمنامه فیلم بعدی خود را نوشته‌ام و سال آینده ساخت آن را آغاز می‌کنم. وی همچنین درباره استقبال تماشاگران در لندن از فيلم جدایی نادر از سیمین گفت: به‌نظر می‌رسد این فیلم به‌دلیل آنکه نسبت به درباره الی بیشتر با فرهنگ ایرانی نزدیکتر است در برلین زیاد مورد استقبال قرار نگیرد اما بازهم به صورت 100 درصد مطمئن نیستم. همچنین مریلا زارعی یکی از بازیگران فیلم نیز درباره این فیلم گفت: این فیلم بسیار درس‌آموز بود و به همین دلیل یکی از انتخاب‌هایم بود و می‌خواستم در این فیلم سهمی داشته باشم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت