حاتمیكيا: «چمران» را 91 كليد میزنم
اين كارگردان در پاسخ به سوالي كه در ارتباط با پروژه چمران مطرح شده بود، گفت: به هر حال قصد من اين است كه اين مجموعه را بسازم، اما از آنجا كه اين فيلم در تابستان رخ ميدهد لازم است كه تابستان 90 به بررسي لوكيشنها بپردازم و سال 91 اين فيلم را كليد بزنم.
ایسنا: ابراهيم حاتميكيا در مراسم رونمايي از مجموعه فيلمهاي دفاعمقدساش در مجموعهي تحت عنوان «پلاك» گفت: بسيار خوشحالم كه اين پروژه پس از دوسال به همت آقاي پيرهادي و خودم به نتيجه رسيد. بخشي از مجموعه فيلمهاي دفاع مقدس، ابراهيم حاتميكيا در قالب بستهاي به نام «پلاك»، از سوي موسسههاي رسانههاي تصويري رونمايي شد. ابراهيم حاتميكيا در مراسم رونمايي از اين بسته كه ساعاتي قبل امروز ـ 10 بهمن ماه ـ در موسسه رسانههاي تصويري برگزار شد با بيان اينكه جرقهي اين كار از سوي خودش زده شده ادامه داد: زماني كه ديدم تلويزيون با كيفيتي بسيار پايين فيلمهاي ما را پخش ميكند و نوجوانان ما اين فيلمها را با شرايطي ميبينند كه حس ميكنند حتي فيلمهاي «چارليچاپلين» از آنها جديدتر است، به همين دليل من باعزت الله ضرغامي هم صحبت كردم و خواستار ارتقا كيفيت فيلمهايي كه از تلويزيون پخش ميشود، شدم و بعد با خود گفتم حال كه اوضاع به اينگونه است بهتر است خود ما دست به كار شويم و تا جايي كه ممكن است فيلمهايمان را جمع كنيم. اين كارگردان با تشكر از تهيهكنندگاني كه با روي باز با درخواست او برخورد كرده و اجازه حضور آثارشان در چنين بستهاي را دادهاند اظهار كرد: از نظر من ارائه و تهيه اين بسته يك كار فرهنگي است. وي ادامه داد: در موارد متعدد پيش ميآمد كه مراكز فرهنگي هنري از من يكي از آثارم را ميخواستند و من مجبور ميشدم نسخهاي به آنها بدهم كه كيفيت چنان بالايي نداشت و يا در نمايشهاي خارجي هم بسياري مواقع چنين اتفاقي ميافتاد و اين موضوع مرا بسيار اذيت ميكرد. كارگردان فيلمهايي چون «به نام پدر»، « آژانس شيشهاي» و « از كرخه تاراين» دربخش ديگري از سخنانش مطرح كرد:سينماي جنگ ما در آنسوي آبها معمولا مهجور واقع ميشود و براي كشورهاي ديگر درك مفاهيم جنگ ما هنوز حالت مجهول دارد. من تاكنون هرگاه به جشنوارهها و برنامههاي خارجي ميرفتم معمولا دستخالي بودهام اما اكنون با زحمتي كه موسسه رسانههاي تصويري كشيده و حمايتهاي مالي كه از اين مجموعه به عمل آورده ميتوانم فيلمهايم را با كيفيت بهتري در اين مجامع به همراه داشته باشم. حاتميكيا در ادامهي صحبتهايش از تلاش هايش براي حفظ كيفيت در اين مجموعه تاكيد كرد و افزود: تلاش بسياري كردهايم تا نگاتيو تمام فيلمها را پيدا كنيم، اما برخي از موارد به دليل جابجايي پيدا نشد و ناچار شدم كپيهاي خودم كه خيلي هم كيفيت بالايي نداشتند را استفاده كنيم. وي با بيان اينكه همهي اين فيلمها براي حضور در اين مجموعه به پوزتيو و تله سينما تبديل شدهاند اظهار كرد: براي من به عنوان يك فيلمساز اين موضوع اهميت بسياري دارد كه تصوير فيلمهايم به هنگام پخش پايين نيايد. حاتمي كيا در ادامه اين نشست ضمن تشكر از تمام افرادي كه براي تهيه اين مجموعه تلاش كردهاند، گفت: اميدوارم اين اتفاق براي بقيه فيلمسازاني كه قطعا از من ارجحتر هم هستند، بيفتد چرا كه به هر حال از اين پس يكي از حرفهايي كه پشت سر من گفته خواهد شد، اين است كه يك ارگان به حمايت از من پرداخته و اين مجموعه را تهيه كرده است. اين كارگردان در ادامه خاطرنشان كرد: من از الان خيز به سوي روزي برداشتهام كه فيلمهايم را با كيفيت بالاتري ارائه كنم، حتي در همين مجموعه هم دوست داشتم كه فيلمها با صداي دالبي صداگذاري شوند، اما متاسفانه چنين امكاني وجود ندارد. به گزارش ايسنا، در ادامه ابراهيم حاتميكيا به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و از آنها خواست فقط دربارهي مجموعه فيلمهاي منتشر شده سئوال بپرسند. حاتميكيا بحث رايت و حقوق اين مجموعه را قصه و يا غصه قديمي سينماي ايران دانست و ادامه داد: من شايد جزو فيلمسازاني باشم كه هر سال 20 بار فيلمهاي مختلفم در تلويزيون به نمايش درميآيند و در اين ميان تنها چيزي كه نصيب ما ميشود دعاي خير بينندگان است و البته مسوولان هم نسبت به اين موضوع احساس مسووليت نميكنند و تنها دعا ميكنند كه سرپا باشيم و كار كنيم. اما به هر حال بحث حقوق رايت فيلمها موضوع مهمي است، هر چند كه اين موضوع براي كارگردان تاثير چنداني ندارد. اين كارگردان همچنين از افزودن بخشي از صحنههاي حذفشده فيلمهايش در مجموعه «پلاك» خبر داد و گفت: بسياري از صحنههايي كه به خواست خودم از فيلمها حذف شده بود، مجددا در اين مجموعه گنجانده شده است. وي در عين حال از افزودن عناصر تبليغاتي فيلمها از جمله تيزرهاي به اين مجموعه سخن گفت و افزود:اين پكيج يك كار فرهنگي است و اگر كسي مايل باشد ميتواند در زمينه تحقيقاتي از آن بهره بگيرد. حاتميكيا در ادامه در پاسخ به اين سوال كه چرا تمام فيلمهايش در اين مجموعه جاي نگرفته توضيح داد: به نظرم اينگونه براي آغاز منطقيتر بود. يعني خودم بودم كه مخالف ارائه تمام فيلمهايم در اين پكيج بودم. اكنون آنچه در قالب اين پكيج ارائه شده به گونهاي است كه اگر فردي بخواهد در ارتباط با نماي جنگ به تحقيق بپردازد به راحتي ميتواند از آن بهره بگيرد. اين كارگردان سينما در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه، آيا با درآوردن اين بسته ديگر فيلم جنگي نخواهد ساخت، اظهار كرد: باز در ارتباط با جنگ فيلم ميسازم، اما از «موج مرده» به بعد تصميم گرفتم كه خيلي صريح روي اين موضوع نايستيم. ابراهيم حاتميكيا در پاسخ به سوالي مبني بر ارزيابياش از فيلمهاي دفاع مقدسي اين سالها هم گفت: آن فيلمهايي كه پارسال و سال قبلتر ساخته شدند بسيار كهنه به نظر من ميآمدند و به نوعي بوي نا و عقبافتادگي ميدهند. چراكه تصميمگيرندگان اين سينما ذهنيت جامدي دارند. در حالي كه اگر جوانترها بتوانند وارد اين حوزه شوند طرحهاي تازهاي خواهند داشت. كارگردان فيلمهايي همچون «موج مرده» و «ارتفاع پست» در عين حال گفت: اكنون نسل فرزند من بايد وارد سينماي دفاع مقدس شوند و حرفهاي تازهاي را مطرح كند. اما متاسفانه شرايط به گونهاي است كه افرادي كه در اين زمينه تصميم ميگيرند بايد دولتي باشند و مديران دولتي هم اغلب ترجيح ميدهند آسه بروند و آسه بيايند. به همين دليل اكنون ما شاهديم كه فيلمهاي جنگي ما بسيار قديمي و به گونهاي هستند كه حتي ميشد آنها را پانزده سال پيش ساخت، به هر حال اين سفرهاي است كه باز شده و من اميدوارم خدا آن را بركت بدهد. ابراهيم حاتميكيا در ارتباط با نام اين مجموعه و اينكه آيا عنوان «پلاك» تا حدي كليشهاي نشده، اظهار كرد: به نظرم اين نام براي اين مجموعه بسيار خوب است، ما مدت زيادي براي نام اين مجموعه فكر كرديم و اكنون به نظرم عنوان انتخاب شده علاوه بر اينكه صراحت دارد به دورهاي آشنا برميگردد كه وقتي معمولا در آن دوران پلاك يك رزمنده پيدا ميشد، ديگران تحقيق ميكردند تا ببينند صاحب آن چه كسي بوده است. اين كارگردان در پاسخ به سوالي كه در ارتباط با پروژه چمران مطرح شده بود، گفت: به هر حال قصد من اين است كه اين مجموعه را بسازم، اما از آنجا كه اين فيلم در تابستان رخ ميدهد لازم است كه تابستان 90 به بررسي لوكيشنها بپردازم و سال 91 اين فيلم را كليد بزنم. حاتمي كيا در بخش ديگري از اين نشست در پاسخ به سوالي كه درباره حضورهاي كم فيلمهاي او در مجامع بين المللي مطرح شده بود، اظهار كرد: اين موضوع يكي از غصههاي هميشگي من است،البته من با فيلمهايم زياد به كشورهاي مختلف رفتهام اما به هر حال معمولا سينماي جنگي ما خيلي مساله آن سوي آبها نيست. وي در عين حال به توجه مراكز تحقيقاتي از فيلمهايش خبر داد و با يادآوري نمايشهاي متعدد آثارش در دانشگاهها اظهار كرد: به هر حال فيلمهاي جنگي ما معمولا در حوزه هنري و جشنوارهاي دنيا خيلي جا نداشتهاند كه يكي از دلايل اين موضوع قصور مسوولان وقت اين حوزه محسوب مي شود. ابراهيم حاتميكيا يادآور شد:به ياد دارم زماني كه از آنجا كه به مسوولان فشار آورده بودند كه چرا فيلمهاي جنگي را به جشنوارهها نميفرستيد. مسوولان فارابي بالاجبار هم كه شده فيلمهاي ما را همراه با فيلمهاي ديگر به جشنوارهها ميفرستادن و حتي در آن زمان كار به جايي كشيده شده بود كه طبق آمار به عنوان مثال فيلم من از كيارستمي بيشتر به جشنوارهها ميرفت. متاسفانه در آن دوران ما ذبح ميشديم تا فشار مديران كمتر شود. متاسفانه مردان جنگ اين حوزه مردان جنگ نبودند و من از اين موضوع غصههاي بسياري دارم البته من دغدغه جشنواره رفتن نداشتم اما اين موضوع هميشه باعث ناراحتي من بود كه چرا نگهبانان اين حوزه افراد خيلي اميني نيستند. اين كارگردان با تاكيد بر اينكه؛به هر حال سينماي دفاع مقدس ما مهجور مانده است، در عين حال گفت:در حالي كه ميتوان گفت اين سينما از اصيلترين گونههاي بعد از انقلاب است، اما بااين حال روي اين ژانر كار نشده و بر خلاف جنجالهاي مختلف هنوز هم به اين سينما درست توجه نميشود. حاتمي كيا همچنين در اين نشست عنوان كرد: واقعيت اين است كه امروز جشنوارههاي مختلف دنيا در زمينه فيلمهاي جنگي به دنبال آثاري هستند كه نگاه ضد جنگ داشته باشند. اما فيلمهاي من هيچگاه نگاه سلبي نداشته و داراي نگاهي ايجابي بودهاند وگرنه همكاراني كه با فيلمهاي جنگيهايشان در جشنوارههاي مختلفي حضور يافتهاند به عنوان مثال «آبادانيها»ساخته كيانوش عياري كه برگرفته از فيلمي فاشيستي به نام «دوچرخه» است، در جشنوارههاي مختلف حضور يافته است يا فيلم ديگري به نام «دندان مار» مسعود كيميايي. اما به هر حال سينمايي كه بخواهد به مسائل درون جبههها بپردازد براي آن سوي آبها خيلي قابل درك نيست و به همين دليل جبهههاي جنگ ما چه آنسوي آبها و چه در داخل كشور مهجور هستند. اكنون متاسفانه به دست دوستان خيرخواه اين چشمه خشكيده است و ما بايد دعا كرده و منتظر زماني باشيم كه از اين چشمه آبي دربيايد. ابراهيم حاتميكيا در بخش پاياني اين مراسم در پاسخ به سوالي كه نظر او درباره «اخراجيها» و فروش ميلياردي آن مطرح شده بود، اظهار كرد: لازم است كه «اخراجيها» مورد تحليل بسيار قرار بگيرد، البته من هم قبول دارم كه اين فيلم بر روي نقاط كور جنگ دست گذاشته، اما به هرحال عوامل مختلفي باعث پرفروش شدن آن شده است. حاتميكيا در اين نشست در پاسخ به سوالي كه در ارتباط با ساخت فيلمي درباره حاج احمد متوسلاني مطرح شده بود هم اظهار كرد: خيلي دوست دارم چنين فيلمي بسازم و در آينده اين فيلم را خواهم ساخت به هر حال اين موضوع از موارد مهمي است كه در ذهن من است و لازم است كه به آن بپردازم. او در پاسخ به مطلب يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه برخي سران كشور در گفتگو با او اعلام آمادگي كردهاند كه به حمايت از ساخت اين فيلم بپردازند، قولهايي كه در اين زمينهها داده ميشود در حد يك شوخي بيشتر نيست.
دیدگاه تان را بنویسید