میخواهند تئاتر رها شده را تئاتر خصوصی بنامند
در شرايط فعلي انتخابي وجود ندارد تا هنرمند بتواند چيزي را به چيز ديگري ترجيح بدهد. بنده فقط دوست داشتم حرف و دغدغهای را در قالب نمايش مطرح كنم، نخستين جايي كه شرايط محترمانه، مدير هوشمند، سالن تميز و شرايط نسبتا مطلوبي داشت، تماشاخانهي ايرانشهر بود و به اينجا آمدم.
حسین پاکدل بدون اشاره مستقیم به برنامههای معاون هنری وزارت ارشاد، گفت: آن چیزی که برخی میخواهند به عنوان تئاتر خصوصی معرفی کنند، خصوصی نیست بلکه یک تئاتر رها شده و بدون مسئول است. به گزارش «فردا»، حسین پاکدل کارگردان نمایش "حضرت والا" در نشست خبري نمايش كه عصر روز گذشته ـ 28 آذرماه ـ در خانه هنرمندان ايران برگزار شد، گفت: در گروه خود تا به حال با هیچ یک از عوامل درباره حق الزحمه صحبت نکردهام و همه بر اساس لطف و دوستی که با من داشتند سر این کار آمدهاند. تئاتر امروز این شرایط را دارد و به عنوان كارگردان خود را موظف ميدانم دستمزد تمام اعضاي گروه را بپردازم، حتی اگر شده از جیب خود حقالزحمه همه را پرداخت خواهم کرد. وی درباره اجرای نمایش خود آن هم بدون حمایت مالی وزارت ارشاد و متکی به گیشه گفت: آنچه امروز در تماشاخانهي ايرانشهر به عنوان تئاتر خصوصي اجرا ميشود، ابدا به معناي تئاتر خصوصي نيست، چرا كه تئاتر خصوصي در دنيا تعاريف ويژهي خود را دارد . حسين پاكدل با انتقاد از شرایط حاکم بر تئاتر، گفت: آن چیزی که برخی میخواهند به عنوان تئاتر خصوصی معرفی کنند، خصوص نیست بلکه یک تئاتر رها شده و بدون مسئول است. وقتی گروهی نتواند برای اجرای خود برنامهریزی کند و چندین سال روی صحنه باشد، چطور یک تئاتر درآمد زایی کند و هزینه خود را تامین کند؟ با وضعیت تئاتر امروز اگر يك گروه بخواهد هزينههاي نمايشش را تامين كند، بايد قيمت بليت نمايش 150 هزار تومان باشد، نه 15 هزار تومان. پاکدل درباره دلیل اجرا در تماشاخانهي ايرانشهر که از مجموعه سالنهای احداث شده توسط شهرداری تهران است و مانند تئاترشهر از یارانه دولتی بهره نمیبرد، بیان کرد: در شرايط فعلي انتخابي وجود ندارد تا هنرمند بتواند چيزي را به چيز ديگري ترجيح بدهد. بنده فقط دوست داشتم حرف و دغدغهای را در قالب نمايش مطرح كنم، نخستين جايي كه شرايط محترمانه، مدير هوشمند، سالن تميز و شرايط نسبتا مطلوبي داشت، تماشاخانهي ايرانشهر بود و به اينجا آمدم. پاكدل در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره بازبینی کار خود گفت : بعد از اينكه نمايشنامه را به دوستان ارائه كرديم، نكاتي را دربارهي متن تذكر دادم كه نكاتي بديهي بود و تلاش كردم به عنوان نويسنده از آن نكات حداكثر استفاده را ببرم تا اثر خلاقانهتر شود، در مجموع نمايش يك بار بازبيني شد و در مرحلهي بازبيني حتي يك تذكر هم به ما داده نشد. او در ادامهي سخنانش با اشاره به پروسهي شكلگيري نمايشنامهي «حضرت والا» يادآور شد: بسيار علاقهمند بودم روي شخصيت "قوام" كه شخصيتي بسيار دراماتيك در تاريخ ماست كار كنم، اما بعد مقطع تاريخي نمايش«حضرت والا» بسيار جذبم كرد. حس كردم در اين شخصيت (تيمورتاش) و اين دورهي تاريخي عبرت بيشماري است و اين اثر بيشتر پاسخ ميدهد. به گزارش «فردا» به دلیل مشکلات پیش آمده در تئاتر کشور پس از ورود حمید شاهآبادی، نشستهای خبری نمایشها بیشتر به شرایط نامساعد تئاتریها و پرداخت نشدن قرارداد پس از گذشت یک سال اختصاص مییابد تا به خود محتوای تئاتر، هر چند این مورد درباره نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر صادق نیست چون متکی به گیشه است و با مرکز هنرهای نمایشی قرارداد ندارد. یکی از برنامههای حمید شاهآبادی که از بدو ورود خود درباره آن سخنرانی میکند، تئاتر خصوصی است.
دیدگاه تان را بنویسید