عزاداری مشروع و عزاداری نامشروع

کد خبر: 128729

منظور عزاداري سالار شهيدان هم آهنگي با هدف و رويه آن حضرت است و نه سرگرمي و بازيچه‌اي مانند بسياري از سنت هاي به جا مانده كه از روح آن تنها بازيچه و و به اصطلاح مدي با قي مانده است. يكي از مهم ترين پيرايه‌هاي ناشايست عزاداري سيد مظلومان حضرت اباعبدالله الحسين ،كم توجهي به رعايت شئونات ديني در متن و ساختار عزاداري است. به‌گونه اي كه عزاداري يا تبعات آن به انحاء مختلفه مقدمه عدول افراد از جنبه هاي شرعي يا حتي خداي نخواسته ورود ايشان به دايره معاصي و مناهي باشد. نكته مغفول واقع شده در اين گونه موارد اين است، كه منظور عزاداري سالار شهيدان هم آهنگي با هدف و رويه آن حضرت است و نه سرگرمي و بازيچه‌اي مانند بسياري از سنت‌هاي به جا مانده كه از روح آن تنها بازيچه و و به اصطلاح مدي باقي مانده است، در طول قيام ابا عبد الله نيز ديده نشده است كه به عنوان هدف مقدس، ساختارهاي نامقدسي به كار گرفته شود . حال اين سؤال پيش مي آيد كه چگونه يك عزاداري مي‌تواند چنين باشد كه بخاطر در نظر نگرفتن برخي جوانب چنان از آن‌چه بايد و شايد دور شود كه احيانا در مقابل هدف و روح آن قرار گيرد؟ در جواب مي‌توان، مثال‌هاي زيادي را ارائه داد كه برخي از اين مثال‌ها به عنوان نقد تحريف معنوي در حماسه حسيني شهيد مطهري و برخي ديگر در ساير مقالات انتقادي مرحوم «جلال آل احمد» يا «علي شريعتي» به كرات و بعضا به زياده از آن انتقاد شده است. به طور نمونه، در حالي كه اباعبدالله‌الحسين «عليه اسلام» حتي ظهر عاشورا نماز را رها نكرد و به قيمت تيرباران شدن برخي از ياران نماز ظهر را به جماعت اقامه كرد، چگونه مي‌توان عزاداري منهاي نماز را تصور كرد؟ چگونه مي توان باور كرد كه بر اساس نظر سنجي‌ها بيشتر از نيمي از نمازهاي صبح عاشورا به خاطر خستگي ناشي از مراسم شب پيش قضا مي شود و يا عزاداري ظهر عاشورا عملا مانند روز جمعه ( كه در آن به واسطه ي اجتماع مردم در نماز جمعه مساجد كم رونق است) نماز مساجد را به حالت تعطيلي و نيمه تعطيلي بكشاند يا به عنوان نمونه ديگر مي توان تزاحم بحث عفاف و حجاب در زمينه استقرار و حركت برخي هيئت‌ها را نام برد. چه سخت است براي عاشورايي كه در آن چند بار موضوع حجاب بحث و بررسي شد و از فرمايشات حضرت سيد الشهدا كه در روز عاشورا موضوع حجاب است، شاهد دسته جاتي باشيم كه در آن زن‌هاي سر برهنه و بد لباس و حتا بعضا آرايش كرده ديده شود كه ظهر عاشورا و شام تاسوعا را با راهپيمايي براي هواخوري اشتباه گرفته اند. صحبت در جذب اين افراد به برنامه‌هاي حسيني نيست كه قطعا عملي خدا پسندانه و درست است و اساسا يكي از رموز ماندگاري قيام امام حسين «عليه اسلام» ايجاد همين ارتباط ماندگار به همه طبقات با هر سطح فكري و معرفتي بوده اما سخن از اين است كه چگونه اين علائق با توجه به مصالح عاليه مديريت نمي شوند؟ چرا بسياري از تكايا كه مشتري زن زيادي دارند زن و بچه مردم را در خيابان معطل مي گذارند اما جاي پوشيده اي براي زنان در نظر نمي‌گيرند.چرا در زمان حركت دسته انتظامات خانمي براي سامان دادن به وضعيت مشايعين زن در نظر گرفته نمي‌شود؟ و اساسا چرا وقتي دسته‌ها به سمت خيابان حركت مي‌كنند، هيات‌ها هيچ برنامه‌ سازنده‌اي براي زن‌هايي كه در مسجد و هيات و حسينيه و تكيه مي‌مانند ندارند و بالاخره اين همه كشش براي ايجاد فضاي اختلاط و گناه به چه دليلي است؟ از ديگر مناهي مسلم دين، آسيب زدن به خود است كه در مسئله قمه زني تبيينات موثري نيز اتفاق افتاده اما واقعيت اين است كه اين همه مسئله نبوده و نيست. هنوز در جاهايي موضوع علم سنگين هيات ها كه معلوم نيست از كجاي تاريخ سر و كله‌اش در فرهنگ شيعه پيدا شده موضوعيت دارد و جوان‌هايي كه با چه نيت‌هاي خيري زير آن مي‌روند و آسيب‌هاي جدي هم مي‌بينند. هنوز زنجير‌هاي تيغ دار و ساير وسايل من در آوردي و حركات خود آزار برخي مانند كوبيدن سر به ديوار و منبر، و ميكروفون خرد كردن ادامه دارد كه هم موهون است و هم در حالت عادي و ادايي آن نامشروع. از نمونه‌هاي ديگر موضوع برهنه‌شدن در زمان عزاداري است كه خود از مقدمه نگاه‌هاي نامشروع نامحرمان و حتا مردان به مردان است. قديمي ها به ياد دارند كه در زمان هاي گذشته لباس هايي تكمه دار براي عزاداري وجود داشت كه در زمان سينه‌زدن مي‌شد قسمتي از پارچه آن را كنار زد اما با كم شدن اين لباس‌ها متاسفانه عمل برهنه شدن كامل بالا تنه مردان حتي در برخي انظار عمومي و جلوي دوربين‌هاي فيلمبرداري در محافل بزرگ به عملي عادي و فراگير تبديل شده است . از ديگر نمونه هاي بي‌توجهي به حقوق ناس در موضوع عزاداري است، زيرا بر خلاف آن‌ها كه معتقدند كه عزاداري بايد آهسته انجام شود معتقد نيستيم كه اين شعار الهي بايد پنهان باشد اما نمي‌توان انكار كرد كه به هر صورت اين شعار الهي هم براي تظاهر و تكبير حد و حدودي دارند و همان‌طور كه سه بار شستن عضو وضو، با عث بطلان وضوء است، بي‌موقع عزاداري كردن و گعده هاي خصوصي باغ‌ها براي عزاداري و صدا و شيون عزا بعد از نيمه شب، بلند كردن صداي نوار و سي‌دي عزاداري در ساعات استراحت بعد از ظهر قطعا بدون اشكال نيست. ---------------------------------- يادداشت از : محمد صادق دهنادي ---------------------------------- * ويژه‌نامه محرم در خبرگزاري فارس/

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد