رسالت/خودرابهقيدوبندكشيدن
آرام راه برو و مراقب باش كه از اين همه خاشاكي كه روي "زمين " ريخته، چيزي به لباست آويزان نشود. كم سخن بگو و آرام و شمرده سخن بگو. در دهانت سنگي بگذار، تا بيهوده نجنبد.
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان "خودرابهقيدوبندكشيدن " به قلم الهامنصرتي-دكترحامدحاجيحيدري آورده است: تقوا=پرهيز=خودنگهداري=ول نبودن=خود را به قيد و بند كشيدن=آرام راه رفتن=كم سخن گفتن=زود قضاوت نكردن= ... و "لباس تقوا "، يعني خودت را به بند بكش. آرام راه برو و مراقب باش كه از اين همه خاشاكي كه روي "زمين " ريخته، چيزي به لباست آويزان نشود. كم سخن بگو و آرام و شمرده سخن بگو. در دهانت سنگي بگذار، تا بيهوده نجنبد. اي بني آدم! براي شما معايبي است كه جز لباس تقوا چيزي آن را نميپوشاند و لباس تقوا همان لباسي است كه ما از راه فطرت به شما پوشاندهايم. پس، گوش و چشم خود را تيز كنيد كه شيطان فريبتان ندهد و اين جامه خدادادي را از تن شما بيرون ننمايد، همان طوري كه در بهشت از تن پدر و مادرتان بيرون كرد. ما شيطانها را اولياي كساني قرار داديم كه به آيات ما ايمان نياورده با پاي خود دنبال آنها به راه بيفتند. كاري كه ابليس در بهشت با آدم و حوا كرد (كندن لباس براي نماياندن عورتهايشان)، تمثيلي است كه وقاحت كندن لباس تقوا را از تن همه آدميان به سبب فريفتن ايشان نشان ميدهد و هر انساني تا فريب شيطان را نخورده در بهشت سعادت است و همين كه فريفته او شد خداوند او را از آن بيرون ميكند. يا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً يُوارِي سَوْآتِكُمْ وَ رِيشاً وَ لِباسُ التَّقْوي ذلِكَ خَيْرٌ ذلِكَ مِنْ آياتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ يا بَنِي آدَمَ لا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطانُ كَما أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِيُرِيَهُما سَوْآتِهِما إِنَّهُ يَراكُمْ هُوَ وَ قَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّياطِينَ أَوْلِياءَ لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ وَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً قالُوا وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا وَ اللَّهُ أَمَرَنا بِها قُلْ إِنَّ اللَّهَ لا يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ أَ تَقُولُونَ عَلَي اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ وَ أَقِيمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ ادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ كَما بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ فَرِيقاً هَدي وَ فَرِيقاً حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلالَةُ آن هم اتَّخَذُوا الشَّياطِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ يَحْسَبُونَ آن هم مُهْتَدُونَ كريمه 17: اعراف/30-26 كوتاه سخن، در داستان بهشت آدم اصل ثابتي هست و آن اينكه باعث خروج آدم و همسرش از بهشت همانا بروز "سوءات " بود و از آن اصل ثابت نيز چنين استفاده شد كه خداي تعالي به هيچ وجه راضي نيست كه بني آدم مرتكب فحشا و عمل زشت شوند. اينك به دنبال آن داستان در اين آيه فحشا و اعمال شنيع مشركين را ذكر فرموده و عذرشان را كه گفتهاند: "اولا پدران ما چنين ميكردهاند و ثانيا خدا هم به ما چنين دستور داد. نيز ذكر فرموده، سپس به اصل ثابت فوق تمسك جسته و به رسول گراميش ميفرمايد تا به آنان بفهماند كه اين حرف افترا به خدا است، زيرا خداوند امر به فحشا نميكند و به هيچ وجه به آن راضي نيست، اگر راضي ميبود آدم و همسرش را به خاطر آن از بهشت بيرون نميكرد. همان طوري كه اشاره شد در اين آيه براي مشركين دو عذر ذكر شده كه در ارتكاب فحشا با آن اعتذار ميجستهاند: يكي اينكه "پدران ما چنين ميكردهاند " و ديگري اينكه "خداوند هم به ما چنين دستور داده ". از اين دو عذر آن عذري كه مربوط به خطاب عمومي "يا بَنِي آدَم " است كه در اين داستان مكرر ذكر شده همانا عذر دوم است و به همين جهت در آيه شريفه متعرض رد و پاسخ از همان شده است و اما عذر اولشان گر چه در جاي خود عذر غير موجهي است و خداوند هم آن را موجه نميداند و در موارد زيادي از كلام مجيد خود آن را به امثال آيه "أَوَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا يَعْقِلُونَ شَيْئاً وَ لا يَهْتَدُونَ " (بقره/170) رد كرده الا اينكه داستان مورد بحث تنها شاهد بطلان عذر دوم آنان است (ترجمه الميزان، ج.8، ص.88). در نتيجه... * بهره 61.فعاليت مؤثر شياطين جن و انس، جامعه، روابط اجتماعي، و فرد را به سوي وضعيت سكولار سوق ميدهد. انفعال افراد در قبال وساوس شيطاني كه خود از فقر فهم عميق دين و دستورات حياتبخش آن ناشي ميشود، خود ميتواند يكي از دلايل گسترش فعاليت جبهه شيطان باشد. همچنين گاه در برخي شرايط، اين ابهام در صفبندي جبهه شيطان و جبهه حق است كه باعث فعاليت مؤثر افزونتر جبهه شيطان ميشود. در اين باب سخن بسيار است.... تا كنون، شصت و يك رهنمود از مصحف شريف آموختيم. صد و بيست و چهار رهنمود ديگر باقياست. تا پايان ساخت اين الگو براي فهم عوامل بيديني با ما همراه باشيد... براي ملاحظه ارجاعات به دفتر روزنامه مراجعه فرماييد.
دیدگاه تان را بنویسید