کسی را به خاطر مهريه نمى‌‏توان زندانى کرد

کد خبر: 121870

آیت الله مکارم شیرازی: هيچ کس را به خاطر مهريه نمى‌‏توان زندانى کرد، مگر اينکه توانايى او بر اداى مهر ثابت شود و عمداً خوددارى کند و در موقع «شک در قدرت» اصل بر «عدم يسار» است.

ایسنا: آيت‌الله مكارم شيرازي در فتوايي اعلام كرد: هيچ کس را به خاطر مهريه نمى‌‏توان زندانى کرد، مگر اينکه توانايى او بر اداى مهر ثابت شود و عمداً خوددارى کند. در فتوايي كه از سوي دفتر آيت‌اللَّه العظمى مکارم شيرازى درباره مهريه‌هاي مشكل‌ساز منتشر شده، آمده است؛ هيچ کس را به خاطر مهريه نمى‌‏توان زندانى کرد، مگر اينکه توانايى او بر اداى مهر ثابت شود و عمداً خوددارى کند و در موقع «شک در قدرت» اصل بر «عدم يسار» است. سؤال: اين روزها جمعى از جوانان بعد از ازدواج و قبل از عروسى گرفتار مشکلات عظيمى به خاطر درخواست مهريه‏‌ها مخصوصاً مهريه‌‏هاى سنگين از سوى همسر خود مى‌‏شوند و تاکنون بسيارى از آنها به سبب عدم قدرت بر پرداخت مهريه به زندان رفته‌‏اند و بعد از آنکه اعسار و عدم توانايى آنها ثابت شود آن را تقسيط مى‌کنند، مثلاً هر سه ماه بايد يک سکه به علاوه نفقه بپردازد و تا تمام مهريه را نپردازد، زن تمکين نمى‏‌کند و به خانه شوهر نمى‌‏آيد و اگر مهريه مثلاً 200 سکه باشد قريب 50 سال و اگر 500 سکه باشد حدود 125 سال طول مى‌کشد تا زن تمکين کند آيا واقعاً اين‏گونه قوانين موافق شريعت اسلامى است؟ بسمه تعالى پاسخ: اولاً؛ هيچ کس را به خاطر مهريه نمى‌‏توان زندانى کرد، مگر اينکه توانايى او بر اداى مهر ثابت شود و عمداً خوددارى کند و در موقع «شک در قدرت» اصل بر «عدم يسار» است. زيرا هيچ کس ثروتمند از مادر متولد نمى‌‏شود و استصحاب «عدم يسار» ثابت است، و معلوم نيست چرا تاکنون جمعى از قضات محترم عده‏اى از جوانان را به زندان انداخته‏‌اند تا عدم توانايى خود را اثبات کنند. ثانياً؛ هرگاه عدم توانايى زوج بر اداى مهريه ثابت شد آن را تقسيط مى‌‏کنند و با اداى اولين قسط، زن بايد تمکين کند زيرا موضوع «عندالمطالبة» از صورت يکجا، به صورت اقساطى تغيير يافته و اگر زوج به وظيفه خود در پرداخت قسط اول اقدام کند زن بايد تمکين نمايد، هميشه در فقه با تغيير موضوع احکام نيز تغيير مى‏يابد. اضافه بر اين قاعده «لاضرر» و «لا حرج» در اين‏گونه موارد حاکم است علاوه بر اين قاعده «ما حَکَمَ به العقل حَکَمَ به الشَرْعُ» نيز جارى و سارى است. کدام عقل قبح و زشتى حکم انتظار کشيدن 50 سال يا 120 سال را براى رفتن زن به خانه بخت درک نمى‌کند؟! اين‏گونه احکام که هنوز متأسفانه در بعضى محاکم ما جارى است، فقه اسلام را زير سؤال مى ‏برد و اسباب تعجب مى‏ شود. سزاوار است قضات محترم بنشينند و هر چه زودتر آن را اصلاح کنند. نکته ديگر اين‌که، تفاوت گذاردن ميان تعبير «عندالقدرة و الاستطاعة» و «عند المطالبه» نيز صحيح به نظر نمى‌‏رسد، زيرا تعبير «عندالمطالبه» نيز بر اساس شرايط عامه تکليف است که يکى از آنها «قدرت» مى ‏باشد و طبعاً مقيد به آن است، مگر حکمى وجود دارد که مشروط به قدرت و استطاعت نباشد، سزاوار است اين قيود نيز از عقدنامه حذف شود، هر کس قدرت داشت بايد بپردازد و اگر نداشت با مطالبه زوجه، به مقدار امکان تقسيط مى ‏شود و با اولين قسط، زوجه بايد تمکين کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد