تلاش برای زنده کردن روباتهای مصنوعی
حیوانات خانگی روباتیک در هر شکل و رنگی همچنان جای خود را در میان قلب انسانهای سراسر جهان باز می کنند.
مهر: محققان تایوانی به شدت در تلاشند تکنولوژیی را ویژه سیستم بینایی حیوانات خانگی روباتیک خلق کنند که بتواند حالات روحی صاحب خود را با کمک حرکات چهره وی شناسایی کرده و متناسب با آنها از خود واکنش نشان دهد. شاید شرکت سونی تولید روبات Aibo خود را متوقف کرده باشد اما حیوانات خانگی روباتیک در هر شکل و رنگی همچنان جای خود را در میان قلب انسانهای سراسر جهان باز می کنند. با وجود هوش ظاهری که برخی از این حیوانات خانگی روباتیک از خود نشان می دهند، رفتار و عملکرد آنها معمولا چیزی به جز واکنشهای از پیش برنامه ریزی شده برای شبیه سازی رفتار حیوانات نیست. حیوانات خانگی واقعی رفتارها و فعالیتهای پیچیده تری از خود بروز می دهد تا حدی که می توانند حالات روحی انسانها را درک کرده و نسبت به آن واکنش نشان دهند. از این رو می توان مسیر تولید حیوانات خانگی روباتیک را به این سمت و سو متمایل کرد همانطور که دانشمندان تایوانی با استفاده از شبکه ای عصبی تلاش کرده اند چرخه رفتارهای تکرار شونده را در روباتها شکسته و برای برقراری تعامل بهتر، توانایی ایجاد واکنشهای احساسی را در آنها به وجود آورند. ساخت موجودات کاملا مصنوعی و خودکار با هوشی برابر هوش انسان یکی از اهداف بلند مدت علوم طراحی روباتها و رایانه ها به شمار می رود. در راستای دستیابی به چنین ماشینهایی تا کنون تجهیزات خانگی مانند حیوانات خانگی دیجیتال "تاماگوچی" و روباتهای اسباب بازی خانگی مانند سگ روباتیک Aibo و حتی جاروبرقی روباتیک "رومبا" تولید شده اند و به صورت همزمان، فرهنگ محبوب و فراگیر علمی تخیلی انتظارات مردم را از چنین تجهیزاتی بالاتر برده است. محققان تایوانی به منظور ساختن ابزارهای سرگرم کننده و واقع گرایانه با توانایی تعامل با انسان به دقیق ترین و ظریف ترین شکل ممکن و توانایی تقلید از رفتارهای حیوانات واقعی و یا حتی انسانهای واقعی در جستجوی روشهای جدید ساخت تکنولوژی بینایی روباتها هستند که روزی بتواند به راحتی حالات احساسی چهره انسان را تشخیص داده و متناسب با این حالات و حرکات از خود واکنش نشان دهد. به گفته "وی-پو لی" از دانشگاه ملی سان یات سن با وجود فناوریهای کنونی در زمینه رایانه ها و الکترونیکها و وجود دانش کافی درباره رفتار شناسی، علوم شناختی و علوم عصبی، امکان خلق نمونه هایی از اسباب بازیهایی با هوش و حیات مصنوعی در جهان واقعی وجود خواهد داشت. در طراحی روباتها سه نکته اصلی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند، طراحی سیستم کنترلی مناسب تا رفتارهای روبات را یکدست و روان کند، یافتن روشهایی برای ایجاد رفتارهای طبیعی در روباتها و القا رفتارها و واکنشهای احساسی به رایانه روباتها. بر اساس گزارش گیزمگ، محققان تایوانی امیدوارند با انطباق یافتن با معماری رفتار محور روباتها و استفاده از شبکه های عصبی، در ساخت روباتهایی که از توانایی آموختن و یا فراگرفتن رفتارهای جدید برخوردار بوده و از رفتاری معمولی و طبیعی برخوردار اند موفق شوند.
دیدگاه تان را بنویسید