اظهارات سینمایی‌ها در پي معرفي نماينده ايران به اسكار

کد خبر: 121114

اسعديان: كاش در فرآيند به ظاهر قانونمند فيلم به اسكار معرفي مي‌شد

ایسنا: علی معلم: به نظر مي‌رسد دوستان مقررات اسكار را نمي‌دانند؟! علي معلم اظهار اميدواري كرد: براي معرفي فيلم به اسكار تصميم كارشناسانه‌ صورت گرفته باشد. اما اگر اين انتخاب بدون تشكيل كميته‌هاي متخصص سينمايي باشد، اصلا جالب نيست كه موضوعاتي كه نيازمند كارشناسي هستند به شيوه مديريتي و با اعمال نظر مديران بررسي شوند. اين تهيه‌كننده و منتقد سينما‌ با اشاره به عدم اكران فيلم «بدرود بغداد» در ايران با توجه به مقررات اسكار اظهار داشت:به نظر مي‌رسد كه دوستان مقررات اسكار را نمي‌دانند. به هر حال لازم بود كه امسال هم كميته‌اي از سينماگران به انتخاب و كارشناسي فيلمها بپردازند و مانند سالهاي قبل همه چيز شفاف و مشخص باشد، اما به نظر مي‌رسد كه امسال سياست ديگري حاكم است. وي در عين حال گفت: انتخاب فيلمي كه به اكران درنيامده براي اسكار خيلي از روي قاعده نيست، چرا كه همانطور كه گفتم بايد اين فيلم اكران عمومي شده باشد. من نمي‌دانم كه دوستان اصلا از بين چه فيلمهايي به انتخاب پرداخته‌اند و آيا فيلم ديگري هم در اين رقابت بوده است يا خير؟ يا اينكه اين فيلم پخش‌كننده خارجي دارد يا نه؟ و دركل به نظر مي‌رسد كه تصميمي عجولانه گرفته شده است. معلم درباره‌ي ارزيابي‌اش از فيلم «بدرود بغداد» به عنوان نماينده سينماي ايران در اسكار گفت: متاسفانه من اين فيلم را كامل نديده‌ام و نمي‌توانم نسبت به كيفيت آن نظر بدهم. اسعديان: كاش در فرآيند به ظاهر قانونمند فيلم به اسكار معرفي مي‌شد همايون اسعديان درباره‌ي روند انتخاب فيلم به اسكار معتقد است: ‌اي كاش حداقل مديران همچون گذشته ظاهرسازي مي‌كردند و اينگونه به شعور اهل سينما توهين نمي‌شد. كارگردان‌ «طلا و مس» درباره‌ي بحث انتخاب فيلم ايراني به اسكار اظهار كرد: من از مدتها قبل مي‌دانستم كه دوستان فيلمي را به سليقه خود انتخاب مي‌كنند، اما حداقل اميدوار بودم كه اين بار هم ظاهرسازي كنند و مانند گذشته ظواهر را حفظ كنند. اما گويي اين بار دوستان مدير، حتي نيازي به حفظ ظاهر هم نديدند و اين شيوه انتخاب نوعي توهين به شعور اهالي اين حرفه محسوب مي‌شود. وي يادآور شد:اين دوستان تا چندي پيش از هياتي 9 نفره براي انتخاب فيلمها صحبت مي‌كردند، اما بعد گويي با خودشان به اين نتيجه رسيده‌اند كه نيازي به هيات متخصص نيست و به دليل آنكه آقايان شمقدري و ميرعلايي در سفر هستند، خود آقاي سجادپور به تنهايي مي‌توانند نماينده ايران را انتخاب كنند. اين كارگردان در بخش ديگري از صحبتهايش با ايسنا به مصاحبه هفته گذشته مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي اشاره كرد و افزود: آقاي آقامحمديان در آن مصاحبه اظهاراميدواري كرده بودند كه فيلم «بدرود بغداد» كه از توليدات مركز است، نماينده ايران در اسكار باشد. ظاهرا ايشان تا پيش از مصاحبه نمي‌دانستند كه براي حضور يك فيلم در اسكار لازم است كه آن اثر اكران شده باشد و بعد از اينكه از اين موضوع اطلاع يافتند به سرعت مصاحبه‌ي‌ ديگري انجام دادند و گفتند در زمان باقيمانده اين فيلم را اكران خواهند كرد. حتي در آن مصاحبه گفته بودند كه با توجه به اينكه اين فيلم يك فيلم فرهنگي است، نيازي به اكران گسترده آن هم نيست. وي در عين حال گفت:من فيلم « بدرود بغداد» را نديده‌ام و به هيچ عنوان نمي‌خواهم آن را نقد كنم، اما به عنوان يك سينماگر بر اين باورم كه اين نوع رفتار بسيار توهين‌آميز است. اين دوستان خود ابتدا يك فيلم را انتخاب مي‌كنند و بعد تازه امروز به فكر جمع كردن امضاء از اهالي سينما مي‌افتند، اي كاش حداقل دوستان در فرآيند به ظاهر قانونمند اين كار را انجام مي‌دادند، اما اكنون نوع رفتارهاي مديران به گونه‌اي است كه ما تنها مي‌توانيم از اينكه مورد توهين واقع مي‌شويم ناراحت باشيم. البته اين موضوع موجب مي‌شود كه بي‌اعتمادي ما نسبت به اين دوستان هم افزايش پيدا كند. اسعديان در پايان به ايسنا گفت: اي كاش اين دوستان كه قرار بوده از ابتدا فيلم دلخواه خود را به عنوان نماينده معرفي كنند، حداقل از چندي پيش مقدمات اكران آن را هم فراهم مي‌كردند تا ديگر اكنون كسي نتواند در اين زمينه به انتقاد بپردازد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

نیازمندیها

تازه های سایت