«حقوق اديان و دينداري» را به وجود آوريد

کد خبر: 121111

مدتي است كه موج هجوم به قرآن كريم كه از كتب آسماني و مقدس‌ترين، آخرين و مهم‌ترين كتاب آسماني در اختيار بشر است، آغاز شده و اين هجمه شايد مناشي و علل مختلفي داشته باشد كه از جملة آنها، نگراني از گسترش آموزه‌ها و تعاليم اين كتاب آسماني است. اما اين رفتار، رفتاري است كه از زواياي مختلف قابل نقد و تأمل است.

روابط عمومي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي: حجت الاسلام و المسلمين علي اكبر رشاد رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در گفت و گويي با تلويزيون «العالم» پيرامون ريشه هاي و عل وقوع واقعه هتك حرمت قرآن كريم، ضمن بيان مطلب فوق، افزود: هتك حرمت و حمله به يك كتاب آسماني كه آكنده از دعوت به عدالت، صلح، علم، معرفت، تقوا، معنويت، اخوت و وحدت بين بشريت و انسان‌ها است و هم چنين مبنا و منشأ پديداري يكي از تمدن‌هاي بزرگ در تاريخ بشر بوده، حمله به ارزش‌هاي متعالي انساني است. از ديگرسو، عملاً هجوم و توهين به چنين پديدة ارزشمند و مهمي كه مورد علاقة عميق يك‌چهارم انسان‌هاي ساكن كرة خاكي و براي جمعي وسيعي نيز محترم است، موجب جريحه‌دار شدن عواطف ميلياردي انسان‌ها خواهد شد. وي تاكيد كرد: اين عمل، يك عمل جنگ‌افروزانه است و اگر بر اثر اين تندروي‌هاي وحشيانه و غيرقابل دفاع جنگي در مقياس جهاني رخ دهد، اين عناصر و اين رفتارها بايد به عنوان عوامل معنوي اين واقعه تلخ جهاني قلمداد شوند. عضو هيات علمي گروه منطق فهم دين در بخش ديگري از صحبت هاي خود گفت: اصولاً اين حركت، يك حركت جاهلانه نيز هست. افرادي در سرزمين آمريكا كه ظاهراً مدعي فرهنگ و تمدن و علم و فن‌آوري است، به قرآن اهانت كردند، بهانه آنان اين بود كه كساني خود را منسوب به قرآن مي‌دانستند، فاجعه‌اي مانند حمله به برج‌هاي تجارت جهاني را مرتكب شدند. آنان نمي‌دانند كه اولاً قرآن هرگز انسان را دعوت به جنگ و خون‌ريزي و به خطر افكندن جان شهروندان يك كشور كه بي‌طرف و بي‌دفاع هستند، نكرده است و ثانياً كساني كه خود را منسوب به قرآن مي‌دانند، درواقع دست‌پروردگان و دست‌آموختگان خود آمريكايي‌ها هستند. بن‌لادن شريك تجاري خانواده بوش بود و آمريكايي‌ها با سياست غلط خودشان اين گروهك را پديد آوردند و اين جريان را در جهان گسترش دادند و همين جريان بلاي دامنگير خود آمريكايي‌ها شد. رئيس هيات حمايت از كرسي هاي نظريه پردازي، نقد و مناظره در مورد ديگر عوامل وقوع اين واقعه گفت: اين احتمال نيز وجود دارد كه قدرت‌هاي بزرگ اقتصادي، كه در معرض يك بحران عظيم مالي قرار داشتند، با سياست جنگ‌افروزانه مي‌خواستند از اين بحران مالي خارج شوند. لذا بهانه‌سازي كردند و بسا خود آن‌ها مرتكب اين حمله شدند كه بهانه‌اي براي پاره‌اي جنگ‌هاي منطقه‌اي به وجود آورده باشند و عملاً هم چنين شد، تا قدرت‌ها بتوانند بر سر چاه‌هاي نفت حضور پيدا كنند و بر سرمايه‌هاي يك منطقه مسلط شوند. و امروز، هنوز و هم چنان به نظر ما و به نظر بسياري از كارشناسان آگاه به دروغ، اين حمله را به گروهي كه خود را مسلمان مي‌دانند، نسبت مي‌دهند. اين در حالي است كه مسلمانان نيز آنها را قبول ندارند و بر عقلاي ملل مسلمان و عقلاي دنياي غرب است كه جلوي عناصر تندروي مانند طالبان و بن‌لادن، از اين سو و عناصر تندروي مانند بوش و جريان صهيونيسم مسيحي، از ديگرسو بياستند. اگر نه، اين دو جريان تند نظرية توهم‌آميز جنگ تمدن‌ها را عملي خواهند ساخت. وي ادامه داد: علاوه بر اين نكات من تصور مي‌كنم كه رفتارهاي مبتذل و وحشيانه و غيرانساني و جاهلانه در برابر يك منطق، نشانة ضعف رفتاركنندگان است. اگر در برابر سخنان و مطالبي كه در قرآن كريم مطرح شده است، پاسخ علمي و منطقي داريم، مطرح كنيم. با سوزاندن و اهانت كردن كه مشكلي حل نمي‌شود. كسي كه در وادي و صحنة منطق كم مي‌آورد و دچار مشكل است با حمله و هجمه و ناسزا و اهانت و افترا مي‌خواهد خلاء اين ضعف را پر كند. عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: اين عمل نوعي نقض آزادي بيان قلمداد مي‌شود. قرآن يك كتاب است كه مجموعة مطالب و تعاليمي انساني، الهي و قدسي را در بر دارد. قرآن انسان را به علم، عدالت، حق‌طلبي، عاطفه، اخوت، وحدت، معرفت، تقوا و معنويت دعوت مي‌كند. وقتي به اين كتاب اهانت مي‌كنيم، به اين معنا است كه نمي‌خواهيم اجازه بدهيم اين حقايق بيان شود و اين خلاف آزادي بيان است. چراكه منشأ آزادي بيان، كرامت انسان است. انسان چون داراي كرامت است، بايد آزاد باشد و سخن بگويد. وي ادامه داد: حمله به قرآن و اهانت به مقدسات، نقض يكي از حقوق اساسي بشر است، چون انسان داراي فطرت است و در درون، سرشت و ذات آدمي پاره‌اي ارزش‌ها، مانند: حق‌طلبي، عدالت‌جويي، كنجكاوي، علم‌خواهي، صلح‌دوستي، معنويت‌خواهي و دين‌گرايي نهادينه است. وقتي به دين اهانت مي‌كنيم به يكي از ارزش‌هاي ذاتي و فطرت بشر حمله مي‌كنيم و يكي از حقوق قطعي و مسلم بشر را نقض مي‌كنيم. به همين جهت، اين حركت نقض حقوق بشر نيز قلمداد مي‌شود. حجت الاسلام والمسلمين رشاد در پايان صحبت هاي خود گفت: من به عنوان يك روحاني مسلمان پيشنهاد مي‌كنم كه مجامع جهاني و عقلاي قوم بشر جمع شوند و در كنار ساير حقوق اساسي، بنيادين و ذاتي بشر، به حقوق ديني او هم اعتراف كنند و چيزي به نام حقوق اديان تنظيم و تدوين شود و تمامي دول و ملل ملتزم باشند، از اين اعلاميه و ميثاق كه مي‌توان آن را به عنوان «حقوق اديان و دينداري» نامگذاري كرد، دفاع كنند. كسي نبايد به هيچ ديني هجمه و اهانت نكند. هرچند كه نقد هر تفكري بايد آزاد باشد. مباني يك دين و آراء صاحبان آن دين، مورد نقد قرار گيرد، اما اهانت و افترا ممنوع باشد. پس پيشنهاد بنده اين است كه اهانت و افترا و توهين به مقدسات، نوعي نقض حقوق بشر، تحت عنوان «نقض حقوق اديان» قلمداد شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد