انعکاس معماری حمام ایرانی در جهان+عکس

کد خبر: 145730

جذابیت بالای معماری ایرانی موجب شده تا در میان سایت های تخصصی معماری جهان جای خود را باز کند و حتی بناهایی که ایرانی ها نمی شناسند در این سایت ها انعکاس یابد.

انعکاس معماری حمام ایرانی در جهان+عکس

مشرق: معماری ایرانی به خاطر جذابیت بالایی که دارد در نشریات اینترنتی معماری جهان جای خود را باز نموده است. حتی بسیاری از بناهای معماری ایران که توسط متخصصین معماری مورد توجه قرار می گیرد، بناهایی است که بسیاری از ایرانیان از آن بی اطلاع بوده و آن را ندیده اند. یکی از این بناها حمام علی قلی آقا در اصفهان است که در سایت های تخصصی معماری انگلیسی و اسپانیایی زبان به صورت زیر انعکاس یافته است.

حمام های عمومی نقش بسیار مهمی را در معماری ایران پیش از اسلام بازی کرده اند و آب و نظافت نزد ایرانیان بسیار اهمیت داشت. این نقش پس از ظهور اسلام از اهمیت بیشتری برخوردار شد؛ چراکه اسلام به نظافت اهمیت زیادی می داد و در این آئین طهارت امری ورای نظافت تعریف می شد. به گونه ای که هر مسلمان پس از بروز برخی شرایط جسمی، انجام غسل هایی بر او واجب شده و برای خواندن نمازهای یومیه به استحمام نیاز پیدا می کرد. لذا از اصلی ترین فضاهای معماری ایران حمام های عمومی است. علاوه بر استحمام در این فضاها خدمات بسیاری از جمله ماساژ، سلمانی و اصلاح موهای سر و بدن، حجامت، و برخی خدمات دیگر ارائه می شد. این حمام ها بیشتر در مناطق شلوغ شهری همچون مجاورت بازارها ایجاد می شد که بیشتر آنه از موقوفات مذهبی هستند. حمام علی قلی آقا در اصفهان یکی از نمونه های زیبای حمام در ایران است که به دلایل بهداشتی پس از انقلاب اسلامی کاربری آن تعطیل و به موزه (مردم شناسی) تبدیل شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد