غلبه هوش مصنوعی بر هوش انسانی

کد خبر: 138047

پس از سه شب رقابت فشرده، ابررایانه واتسون توانست با شکست دادن دو رقیبش "کن جنینگز" و "برد روتر" برنده یک میلیون دلار جایزه نقدی شود.

مهر: اَبَررایانه واتسون شرکت IBM در نهایت توانست بر هوش انسانها غلبه کرده و دو رقیب انسانی خود را در یک رقابت تلویزیونی به نام جئوپاردی، به سختی شکست دهد.

پس از سه شب رقابت فشرده، ابررایانه واتسون توانست با شکست دادن دو رقیبش "کن جنینگز" و "برد روتر" برنده یک میلیون دلار جایزه نقدی شود. با وجود برنده شدن واتسون و نمایش برتری هوش مصنوعی بر هوش انسان، این ابررایانه هرگز نتوانست بر مهارتهای این دو نفر غلبه کند.

جنینگز پیش از این در 74 بخش از این مسابقه هوش تلویزیونی برنده شده بود و روتر نیز توانسته بود در طول مسابقه سه میلیون دلار جایزه از آن خود کند.

با این همه هدف نهایی از برنده شدن واتسون و IBM امری فراتر از جایزه نقدی مسابقه بود، هدف قدم گذاشتن به قلمروی جدید در صنعت رایانه هایی بود که می توانند بیاموزند و آنچه انسانها از آنها می پرسند را واقعا درک کنند.

مسابقه جئوپاردی برای واتسون رقابتی تاثیرگذار و بزرگ به شمار می رفت زیرا سرعت این مسابقه بسیار بالا بوده و سئوالات و راهنمایی های آن بر اساس مفهوم غیر مستقیم و پنهان پاسخها بوده است.

فناوری ابررایانه واتسون بر اساس اسکن و تحلیل اطلاعات از بیشترین تعداد منابع ممکن و در دوره ای کوتاه از زمان ساخته شده است، فناوری که از توانایی کمک به پزشکان برای تشخیص سریع بیماری ها نیز برخوردار است.

به گفته "جان ای کلی" نایب رئیس ارشد و مدیر بخش تحقیقاتی IBM با استفاده از واتسون می توان شیوه های روزانه ای را که متخصصان پزشکی با استفاده از آن به تشخیص بیماری و درمان بیماران می پردازند را هوشمندتر و کارامدتر کرد.

در ادامه تصاویری از رقابتی که منجر به پیروزی هوش مصنوعی بر هوش انسان شد را مشاهده می کنید:

دو رقیب واتسون که در نهایت از این ابررایانه شکست خوردند

مقابله واتسون و یکی از رقبایش

ابررایانه واتسون در پشت صحنه مسابقه

رقابت DeepBlue، رایانه مشهور دیگری از IBM که در سال 1997 با قهرمان شطرنج جهان "گری کاسپاروف" مبارزه کرد و وی را شکست داد در پی این شکست، قهرمان شطرنج جهان رایانه IBM را متهم به تقلب کرده و خواستار تکرار مسابقه شد که این اتهام مورد قبول IBM قرار نگرفت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد