فهم پستانداران از مرگ چيست؟ + عکس

کد خبر: 136006

تصاويري دلخراش از لحظات سوگواري شامپانزه مادر ديده مي‌شود كه جسد فرزند خود را پس از 24 ساعت حمل كردن به آرامي روي زمين قرار مي‌دهد؛ سپس از فاصله‌اي نزديك به تماشاي فرزندش مي‌پردازد.

ایسنا: دانشمندان دريافته‌اند كه شامپانزه‌ها مانند انسان‌ها براي جسد كودك خود سوگواري مي‌كنند. شامپانزه‌هاي مادر با فرزندان خود روابط بسيار نزديكي برقرار كرده، تا دو سال آنها را حمل و تا شش سالگي از آنها نگه‌داري مي‌كنند. اما اكنون دانشمندان از سوگواري يك شامپانزه مادر كه فرزند 16 ماهه‌اش مرده، فيلم‌برداري كرده‌اند. اين فيلم تازه‌ترين گواه در مورد شباهت شامپانزه‌ها و ميمون‌ها به انسان است. در اين فيلم تصاويري دلخراش از لحظات سوگواري شامپانزه مادر ديده مي‌شود كه جسد فرزند خود را پس از 24 ساعت حمل كردن به آرامي روي زمين قرار مي‌دهد؛ سپس از فاصله‌اي نزديك به تماشاي فرزندش مي‌پردازد. در ادامه، به سوي آن برگشته و با نگه داشتن دستان خود در برابر صورت و گردن جسد به مشاهده نزديك آن مي‌پردازد.

شامپانزه مادر سپس جسد را نزد شامپانزه‌هاي ديگر مي برد تا آنها نيز آن را ببينند. طبق گفته دانشمندان موسسه مكس پلانك، شامپانزه مادر روز بعد جسد را ترك كرده بود. بر اساس اين گزارش هيچ نشانه‌اي در مورد چگونگي واكنش پستانداران به مرگ نزديكان خود، فهم آنها از مرگ و چگونگي سوگواريشان در دست نيست؛ بنابراين ثبت اين صحنه يكي از تنها شواهد اين موضوع است.

به گفته دانشمندان چه اين حركات نشانه سوگواري شامپانزه مادر باشد و چه صرفا كنجكاوي وي در مورد جسد مي‌توان هرگونه احتمالي را در نظر گرفت. گزارش‌هاي پيشين مراحلي را ثبت كرده بود كه در آن شامپانزه‌هاي مادر براي نشان دادن رابطه مادر و نوزادي، جسد كودك خود را روزها و هفته‌ها با خود حمل مي‌كردند. مشاهدات جديد مي‌تواند گامي جديد در درك ميزان فهم حيوانات از مرگ و واكنش آنها در برابر آن باشد.

شامپانزه‌ها نزديك‌ترين حيوانات به انسان در طبيعت هستند. به گزارش ايسنا، آنها مي‌توانند مانند انسان از ابزار استفاده كرده، از ميله براي گرفتن موريانه‌ها بهره ‌برده و به صورت گروهي به شكار پرداخته و برنامه‌ريزي ‌كنند. آنها همچنين جزو معدود حيواناتي هستند كه تصوير خود را در آينه تشخيص مي‌دهند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد