دود طرح ترافیک جدید به چشمان چه کسانی خواهد رفت؟/ شهر گران، ترافیک قفل شده و آلودگی هوا نتیجه طرح غیرکارشناسی نجفی

کد خبر: 778528

تهران حالا روز‌های سردی را سپری می‌کند. روز‌هایی که البته حالا با یک پدیده جدید هم روبروست. برف، همانقدر که هوای تهران را تسویه کرده، ظاهراً به در گل فرو رفتن آن نیز مدد رسانده است. شهردار و دیگر مسئولین حوزه مدیریت شهری، اما پذیرای انتقادات در این حوزه نیستند.

دود طرح ترافیک جدید به چشمان چه کسانی خواهد رفت؟/ شهر گران، ترافیک قفل شده و آلودگی هوا نتیجه طرح غیرکارشناسی نجفی
سرویس اجتماعی فردا: تهران حالا روز‌های سردی را سپری می‌کند. روز‌هایی که البته حالا با یک پدیده جدید هم روبروست. برف، همانقدر که هوای تهران را تسویه کرده، ظاهراً به در گل فرو رفتن آن نیز مدد رسانده است. شهردار و دیگر مسئولین حوزه مدیریت شهری، اما پذیرای انتقادات در این حوزه نیستند. محمدعلی نجفی، شهردار تهران می‌گوید دولت به شهرداری در این مسئله نمره ۱۸ داده است! از آن سو، معاون شهردار به جد معتقد است عملکرد شهرداری بهتر از سال‌های قبل بوده است. چند روز گذشته، اما مردم در تهران با واقعیات دیگری مواجه بوده اند. جالب، اما اینجاست که عناصر رسانه‌ای اصلاح طلب، حالا بر خلاف سال‌های قبل، همگی به جد در فکر مشارکت مدنی شهروندان برای کمک رسانی به شهرداری هستند! اینها، اما همه شاید در قیاس با موضوعی مهم تر، حاشیه محسوب شوند.
برف طبیعتاً همیشه نمی‌آید و حالا اینکه شاخه‌های برخی درختان شکسته یا گره‌های ترافیکی ایجاد شده، خیلی زود به تاریخ خواهد پیوست. تهران، اما دوباره با دغدغه‌های همیشگی اش بر جای خواهد ماند. دغدغه‌هایی که شاید دیگر با نمره ۱۸ دوستان شهردار در دولت، رفع و رجوع نشود! مسئله پیچیده نیست: آلودگی هوا و ترافیک! این‌ها نه تنها برای همیشه معضل تهران باقی خواهد ماند، که گرفتاری تمامی کلانشهر‌های عظیم دنیا نیز هست و خواهد بود. کلیات طرح ترافیک جدید و جنجالی تهران، اما همین دو روز قبل در جلسه شورا رای آورده است و ظاهراً به سوی اجرا گام برخواهد داشت. تصویب طرح مذکور در حالی صورت گرفته است که پیش از این، تقریباً به جز شهردار و معاونانش، تمامی کارشناسان، اصحاب رسانه و اعضای سابق شورای شهر تهران، اجرای چنان طرحی را مساوی قفل شدن تهران و افزایش سرسام آور آلودگی هوا تلقی کرده اند.
انتقاد از طرح ترافیک جدید و غیرکارشناسی بودن آن، یکی از خطوط خبری اصلی قاطبه رسانه‌های اصلاح طلب طی یک ماه اخیر بوده است. در آن سو، رئیس پلیس تهران بزرگ، به عنوان تخصصی‌ترین نهاد مرتبط با ترافیک نیز بر خام و غیرعملی بودن طرح تاکید کرده، گفته است: «طرح پیشنهادی خام است و بررسی‌های ما نشان می‌دهد اجرای این طرح به افزایش آلودگی هوا و ترافیک منجر می‌شود.» رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود ظاهراً با لحاظ اصرار مسئولین شهرداری بر اجرای طرح، می‌گوید: «مدیریت ترافیک در تمام کشور و در تهران برعهده پلیس است و شهرداری باید بستر و امکانات لازم را برای انجام ماموریت پلیس فراهم کند.» حالا، اما اصرار بیش از حد شهرداری ظاهراً علیرغم مخالفت بخشی از اعضای شورای شهر نیز به نتیجه رسیده است.
جلسه تصویب نرخ گذاری طرح جدید در صحن شورا البته بی حاشیه نبوده است. بنا به گزارش رسانه ها، الهام فخاری، یکی از اعضای شورای شهر، پس از رای گیری در مورد این طرح، به نشانه اعتراض، صحن شورای شهر را ترک کرد. وی در اعتراض به تصمیم شهرداری و همکارانش در شورا، گفته است: «این مصوبه عین تبعیض است. شتابزدگی در این طرح ممکن است پیامد‌هایی داشته باشد. درست است که طرح قبلی درست نیست، اما دلیل نمی‌شود بدون تشکیل کمیته نرخ بگذاریم.» فخاری با بیان اینکه این موضوع هنوز برای برخی کمیسیون‌ها روشن نیست و پیامد‌های آن فراتر از ترافیک خواهد بود اظهار داشته: «نهاد‌های دانشگاهی و مدنی مخالف طرح هستند چرا که این طرح پیامد‌های اجتماعی و سیاسی دارد. حتی ما به عنوان اعضای شورای شهر نمی‌دانیم موضوع چیست!» وی همچنین نسبت به عدالت محور بودن طرح جدید اعتراض کرده، می‌گوید: «وقتی سهمیه رایگان نهاد‌های دولتی مثل قبل برقرار است این چه عدالتی است؟»
اینها، اما همه باعث نمی‌شود تا شهرداری از به کرسی نشاندن حرف خود علیرغم مخالفت کارشناسان، پلیس، رسانه‌های اصلاح طلب و اصولگرا و خلاصه، همه و همه، خوشحال نباشد. بر همین اساس، محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، پس از تصویب لایحه نرخ عوارض ورود به محدوده مرکزی شهر با حضور در جمع خبرنگاران گفته است: «بالاخره با تمام این جوسازی‌هایی که صورت گرفت که این طرح اجرایی نمی‌شود نهایتاً با کمترین تأخیر این طرح به تصویب رسید و از ۱۵ فروردین سال آینده طرح جدید ترافیک اجرایی خواهد شد.» ادعای پورسیدآقایی مبنی بر عملیاتی شدن حتمی طرح ترافیک جدید طی سال آینده در حالی مطرح می‌شود که طرح مذکور هنوز به شورای عالی ترافیک نرفته بود تا مورد تصویب قرار گیرد. مسئله، اما ظاهراً از نظر مسئولان شهرداری، تمام شده است و ما در سال آینده با طرح ترافیک جدیدی در سطح تهران روبرو خواهیم بود.
این در حالی است که به گفته کارشناسان، برداشته شدن محدودیت‌های ورود به طرح ترافیک و منوط کردن آن به پرداخت پول در طرح جدید، می‌تواند در سال آینده، خیابان‌های بخش مرکزی تهران را به طور کلی قفل کند. وضعیتی که طبیعتاً بر میزان آلودگی هوا در کلانشهر عظیم تهران خواهد افزود و مغایر اهداف اولیه و بدیهی تعریف طرح‌های ترافیک است. موضوع دیگری که از ابتدا مورد نقد جدی کارشناسان این حوزه قرار گرفته، ولی ظاهراً شهرداری گوش شنوایی برای آن ندارد، منکوب شدن عدالت اجتماعی در طرح جدید است. مسئله‌ای که در اعتراضات الهام فخاری یکی از اعضای شورای شهر هم دیده می‌شود. سخن این است که برداشتن محدودیت ورود به طرح ترافیک و مشروط کردن ورود به پرداخت پول، نتیجه‌ای جز طبقاتی شدن استفاده از محدوده طرح نخواهد داشت و به تبع آن، ساکنین ندار تهران، باید دود‌های تولید شده به وسیله قشر مرفه را تنفس کنند.
طرح مسائلی، چون تصمیم به اخذ عوارض تردد در بزرگراه‌های تهران، می‌تواند وضعیت را برای زندگی اقشار ضعیف‌تر در سطح تهران، از این هم بغرنج‌تر کند. شهرداری، اما ظاهراً بر گران کردن زندگی در تهران، با هدف تعدیل جمعیتی آن، اصرار دارد. همه این‌ها در حالی است که روز‌های ابتدایی رونمایی از طرح ترافیک جدید، یکی از اهداف اصلی آن، دامن زدن به عدالت اجتماعی معرفی شده بود! روی هم رفته به نظر می‌رسد شهرداری همانطور که معتقد است در برف اخیر، نمره ۱۸ گرفته است، بی اعتنا به نظرات کارشناسان، اعتقاد دارد در تعریف طرح ترافیک جدید نیز کارش ۲۰ بوده است! تبعات طرح ترافیک بر پیکره شهر، اما دیگر مانند برف، به شکستن شاخه‌های درختان طی چند روز خلاصه نخواهد شد و طی دوره‌ای بلندمدت، زیست اجتماعی شهروندان را متاثر خواهد نمود. در این شرایط سوال این است که چرا مسئولین شهرداری، اصرار به انتقادناپذیری دارند و به چه قیمتی، آینده شهر را بدون توجه به نظرات کارشناسان، در مخاطره قرار می‌دهند؟
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد