۱۳درصد پست‎های مدیریتی شهرداری در اختیار بانوان

کد خبر: 601515

شهردار تهران گفت: پژوهش ها برای آینده سازی و نگاه به آینده نیاز است نه برای آرشیوسازی و این امکان پذیر نیست جز آنچه که به دست آورده ایم را در عمل پیاده سازی کنیم.

۱۳درصد پست‎های مدیریتی شهرداری در اختیار بانوان
محمد باقر قالیباف
سرویس اجتماعی فردا؛ شهرنوشت نوشت؛ محمدباقر قالیباف شهردارتهران عصر امروز طی سخنانی در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی برترین های پژوهش و نوآوری و سومین کنفرانس علمی مدیریت شهری (زنان و زندگی شهری) ابراز داشت: بدون شک امروز شهرها خصوصا کلانشهرها چالش ها و فرصت های بسیار مشترکی دارند هرچند که هرکدام بنا به شرایط جغرافیایی و فرهنگی قواعد خاصی هم دارند اما تجربه نشان داده که چالش ها و فرصت ها در کلانشهرها عموما شبیه هم هستند .
وی ادامه داد: اینکه فرصت فراهم می شود تا تجربیات شهرها و کشورهای دیگر در این همایش ها ارایه شود فرصت خوبی برای اندیشمندان ونخبگان جوان به شمار می رود .
شهردار تهران با بیان اینکه امروز پژوهش برای اداره شهرها با پیچیدگی خاص آنها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، تصریح کرد: دیگر زمان آن نیست که مدیران بتوانند خودشان یا به همراه تیم کاریشان تصمیم بگیرند؛ امروز موضوعات کالبدی ، فیزیکی و حوزه علوم انسانی نیاز به پژوهش دارد. شهروندان مهمترین کنش گران شهر هستند و چه بسا علوم انسانی بسیار تاثیرگذارتر از مسائل فنی و کالبدی است .
وی درادامه به تفسیر حوزه کالبدی اشاره کرد و گفت: معماری و کالبد شهر انسان ها را می سازد و انسان ها هستند که شهر را در حوزه کالبدی می سازند از این رو این دو اثر گذاری زیادی دارند ؛ در همین راستا موضوع شهروندان اساس کارمان است و باید توجه ویژه ای به آن شود.
قالیباف در ادامه خاطرنشان کرد: اولین هدف پژوهش ، خلاقیت ، تحقیق و مطالعه این است که مجموعه شهر را به عنوان موجود زنده به یک زبان مشترک برسانند. این اولین خروجی پژوهش و تحقیق است که ما را به زبان مشترک رسانده و می تواند در شناخت مسائل به ما کمک کند؛ باید توجه داشت که شناخت هر مساله مهمتر از راه حل آن موضوع است و زبان مشترک باعث می شود تا در شناخت چالش ها دقیق تر باشیم .
وی در ادامه عنوان داشت: ما این پژوهش ها را برای آرشیو سازی نمی خواهیم بلکه برای آینده سازی و نگاه به آینده به آنها نیاز داریم ؛این امکان پذیر نیست جز آنچه که به دست آورده ایم را در عمل پیاده ساز یکنیمم
شهردار تهران گفت: گذشته نشان داده که ما در آغاز کار به رویکرد اجتماعی و فرهنگی با تاکید بر پژوهش و خلاقیت توجه داشته و در کنار آن تاکید داشتیم که با نگاه به فناوری های جدید درشهر حرکت کنیم .
وی ادامه داد: همه اقشار در شهر مهم هستند اما دو قشر زنان وجوانان نقش کلیدی و اساسی در شهر دارند و ما نیز خوشحال هستیم که امسال در کنار نهمین جشنواره برترین های پژوهش ونوآوری به موضوع زنان و زندگی شهری نیز پرداخته شد.
قالیباف با اشاره به جایگاه بانوان در مجموعه مدیریت شهری اظهار کرد: حدود 20 درصد از مجموعه کارکنان شهرداری را زنان تشکیل می دهند. همچنین در 13 درصد از پست ها در سطوح مختلف زنان مسوولیت دارند ؛ یک شهردار منطقه، 5 شهردار ناحیه، بیش از 18 معاون در حوزه شهردار مناطق و در چندین اداره کل بانوان مسوولیت دارند و رشد خوبی در زمینه حضور زنان در عرصه مدیریت شهری داریم .
شهردار تهران با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری زنان و جوانان به طور خاص در شهر دیده شده اند، ابراز داشت: پارک های بانوان یکی از افتخارات خوب این دوره شهرداری به شمار می روند .. همچنین ایجاد شهربانوها در مناطق مختلف شهری از فرصت هایی است که زنان توانسته اند در حوزه اجتماعی ، اوقات فراغت و توانمندسازی از آنها استفاده کنند .
قالیباف با بیان اینکه توانمندسازی بانوان با تاکید بر زنان سرپرست خانوار از اقدامات قابل توجه در حوزه اجتماعی به شمار می رود ،گفت: در همین راستا اخیرا نهمین جشنواره زنان و تولید ملی در تهران برگزار شد ، زنانی که شاید ده سال قبل برای ابتدایی ترین موضوعات در اداره زندگی خودشان دچار مشکل بودند، امروز از مهمترین کارآفرینان و تولید کنندگانی هستند که دیگران را هم اداره می کنند.
وی ادامه داد: آن بخشی از بانوانی که متاسفانه در شهر دچار آسیب شده اند نیز مورد توجه قرار گرفتند و شهرداری وظیفه خودش دانست تا به طور جدی به آنها بپردازد . به همین جهت مراکزی را طراحی کردیم و هم اکنون افرادی داریم که به زندگی عادی خود برگشتند . از این رو به زنان در نگاه اسلامی و انسانی به طور ویژه پرداخته شده است هرچند این راه بسیار طولانی است و در این نشست ها باید آن را تکمیل کنیم .
وی ادامه داد : با دائمی شدن دبیرخانه جشنواره زنان و زندگی شهری ، عمل به منشور پژوهش و کاربست پژوهش ها امید می رود تا در آینده شرایط بهتری برای همه مخصوصا زنان وجوانان داشته باشیم .
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به اثرگزاری بانوان در عرصه های مختلف اشاره کرد و ابراز داشت: حضور امروز زنان ما با این تاثیرگذاری در حوزه های آموزش، تحقیق ، محیط های علمی و مدیریتی به برکت انقلاب و نگاه بسیار والای امام راحل (ره) بود که بر این اساس نقش آنها را در پیروزی انقلاب ، دوران دفاع مقدس و عرصه های علمی ، پژوهشی و آموزشی می بینیم .
وی در ادامه معصومه آباد عضو شورای اسلامی شهر تهران را مثال زد و از وی به عنوان یک نمونه از چهره های تربیت شده انقلاب در حوزه مبارزه و دفاع ، آزادگی ، درس و پژوهش ، عضویت در شورای شهر ، هیات علمی و بانی ای موثر در عرصه های مختلف یاد کرد و گفت: جا دارد از همه بانوان شهیده ای که در این کشور مجاهدت کردند یادکنیم و همچنین برای بانوانی که در دفاع مقدس به مقام جانبازی رسیدند آرزوی سلامتی داشته باشیم .
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد