اخبار مجلس/اولین واکنش مجلس به طرح جدید شفافیت

کد خبر: 956362

معاونت قوانین مجلس طرح شفافیت نظام تقنینی را مغایر با 108 و 112 قانون اساسی اعلام کرد.

اخبار مجلس/اولین واکنش مجلس به طرح جدید شفافیت

خبرگزاری فارس: طرح شفافیت آرا نظام تقنینی کشور که دیروز یک فوریت آن در مجلس به تصویب رسید از سوی معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی بررسی شده و آنچنان که برخی نمایندگان نیز پیش‌بینی کرده بودند طرح تقنینی با قانون اساسی به طور کلی مغایرت دارد.

براساس این گزارش، مواردی که از نظر اداره کل تدوین قوانین مجلس درباره این طرح به عنوان مغایرت با قانون اساسی مطرح شده اصول 108 و 112 قانون اساسی است چرا که در اصل ۱۰۸ قانون اساسی تصریح شده است که آیین‌نامه داخلی مجلس خبرگان رهبری منحصرا توسط خود آن‌ها قابل تغییر است و همچنین اصل ۱۱۲ صلاحیت انتشار مذاکرات و آراء مجمع تشخیص مصلحت نظام را در صلاحیت خود آن مجمع می‌داند.

گفتنی است ماده واحده این طرح می‌گوید تمامی شوراها، مجامع،‌نهادهای موثر در فرایند قانون‌گذاری و همچنین نهاده‌های تصمیم‌گیرنده‌ای که دارای صلاحیت سیاست‌گذاری یا وضع قانون و مقررات هستند از جمله مجلس شورای اسلامی، هیات وزرا، مجمع تشخصی مصلحت نظام، شوراهای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی، شوراهای شهر و روستا، خبرگان رهبری و شورای نگهبان موظف به علنی‌سازی رای اعضا و انتشار آن و مذاکرات در درگاه اینترنتی خود می‌باشند.

در همین رابطه غلامرضا کاتب رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار فارس گفت: این شفافیت برای آراء مجلس خبرگان رهبری حتما قابلیت اجرا ندارد؛ چرا که مجلس خبرگان رهبری براساس آیین‌نامه داخلی خود اداره می‌شود و حتما شورای نگهبان به این طرح ایراد خواهد گرفت؛ اما با این حال نمایندگان مجلس مجاز هستند هرگونه پیشنهاد و طرحی را به صحن ارائه دهند.

وی افزود: برنامه ما درباره طرح شفافیت آراء نظام تقنینی آن است که جلساتی را با حقوقدانان شورای نگهبان برپا کنیم و تلاش می‌کنیم بخش‌هایی که مغایرتی را با قانون اساسی ندارند در متن طرح‌ها از جمله طرح شفافیت نظام آراء تقنینی بیاوریم.

کاتب گفت: روز گذشته به آقای وکیلی نماینده پیشنهاد دهنده طرح شفافیت آراء نظام تقنینی گفتم که اگر این طرح به صورت دوفوریتی پیشنهاد شود من قطعا رای مخالف خواهم داد چرا که معنای طرح دو فوریتی آن است که باید خسرانی به بیت‌المال و یا مشکل بزرگی ایجاد شود در حالی که چنین چیزی نبوده است.

حمایت از حقوق مادی پدیدآورندگان آثار تا 50 سال بعد از فوت‌شان ادامه پیدا می‌کند

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس گفت: با مصوبه اعضای این کمیسیون حمایت از حقوق مادی صاحبان اثر تا 50 سال بعد از فوت و در مورد شهدا تا 80 سال پس از شهادت‌شان ادامه پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به نشست امروز کمیسیون قضایی مجلس گفت: در جلسه امروز طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از آسیب دیدگان ناشی از آن اعاده شده از سوی شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در یک مورد اصلاح مورد نظر انجام و در مورد دیگر نیز تبصره ماده 2 حذف شد.

وی افزود: همچنین در این جلسه لایحه حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و فصول 3، 4 و 5 آن به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: بر اساس مصوبه امروز کمیسیون حمایت از حقوق مادی پدید آورنده اثر تا 50 سال بعد از زمان فوت وی ادامه پیدا خواهد کرد.

نوروزی خاطرنشان کرد:‌علاوه بر این طبق این مصوبه حمایت از حقوق مالکیت مادی آثار شهدا تا 80 سال بعد از زمان شهادت شخص پدید آورنده اثر ادامه پیدا خواهد کرد.

جلسه کمیسیون آموزش مجلس 2 هفته آینده در وزارت علوم برگزار می‌شود

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از برگزاری جلسه این کمیسیون در وزارت علوم در 2 هفته آینده خبر داد. محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پس از جلسه عصر امروز این کمیسیون در جمع خبرنگاران گفت: به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید منصور غلامی وزیر علوم به کمیسیون آموزش آمده و در این باره توضیحاتی را ارائه کرده‌اند.

وی افزود: مباحث مختلفی در نشست عصر امروز با حضور وزیر علوم مطرح شد که می‌توان به نحوه پذیرش کنکور در سال جاری، پذیرش دانشجو و تنوع رشته‌ها اشاره کرد.

زاهدی گفت: متاسفانه کشورمان با چالشی با عنوان اقبال دانش آموزان به رشته‌های علوم تجربی و عدم علاقه آنان در حضور رشته‌های علوم انسانی و ریاضی دانشگاه‌ها اشاره کرد که باید این مشکل هرچه سریع‌تر رفع شده و حوزه اقتدار علم و فناوری‌مان را دنبال کنیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات پذیرش دانشجویان در مقطع ارشد و دکتری در سال جاری اظهار داشت: در این باره نقص قانون و اشکالات قانونی منجر به بروز این اشکال شده است و ایرادی از سازمان سنجش و وزارت علوم نیست.

وی گفت: تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد هم موضوع دیگری بود که اخیرا مشکلاتی را ایجاد کرده بود که البته کمیسیون آموزش مجلس در این باره مصوبه‌ای داشته و اعلام کردیم که باید بر اساس قانون عمل شود و دانشگاه آزاد هم باید در خصوص افزایش ظرفیت‌اش نظر کمیسیون آموزش مجلس و قانون را رعایت کند.

زاهدی تصریح کرد: موضوع بعدی مطرح شده در نشست عصر امروز آمایش سرزمینی علم و فناوری و بودجه پژوهش بود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: قرار است جلسات کمیسیون آموزش با وزارت علوم استمرار پیدا کند و در دو هفته آینده جلسه این کمیسیون در وزارت علوم برگزار خواهد شد.

مسئله شفافیت تا آخر مجلس دهم باید حل و فصل شود

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: در عمر باقی مانده مجلس باید بحث شفافیت را حل کنیم تا نماینده‌ها در مقابل موکلان خود پاسخگو باشند. حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در برنامه «رویداد» رادیو گفت وگو، با اشاره به اینکه یکی از سه رأی مخالف دیروز برای طرح شفافیت، رأی بنده بوده است، گفت: بنده این طرح را اقدامی در راستای جلوگیری از شفافیت می دانم؛ دلایل متعددی نیز دارد ولی این عرض بنده جسارت به همکاران و نمایندگان مجلس نیست.

وی ادامه داد: همه دوستان که برای طرح شفافیت رأی دادند، از توضیحات بنده مطلع نبودند و مطمئنم اگر در جریان قرار می گرفتند، رای نمی دادند.

حجت الاسلام ذوالنوری با بیان اینکه با طرح شفافیت رای فعلی مخالف است، افزود: بنده روح طرح شفافیت دیروز را مغایر با شفافیت می دانم.

وی افزود:‌ براساس طرح شفافیت،‌ تمام رفتار نمایندگان باید شفاف باشد که شامل مرخصی، غیبت، حضور و عدم رای دادن و چگونگی و محتوای رأی می شد ولی دوستان مخالف این موضوع بودند. وقتی رسانه ها این رای گیری را زیر سوال بردند، طراحان اصلی طرح با زیرکی و کاری پیچیده قصد فرار از موضوع داشتند.

حجت الاسلام ذوالنوری افزود: طراحان گفتند دستگاه ها از جمله شورای نگهبان، مجمع تشخیص، خبرگان رهبری، شورای عالی امنیت ملی و ... موظف به شفاف سازی آرا هستند و مجلس را نیز یکی از این نهادها دانسته اند، ولی اولا باید عرض کنم که با این کار حضور و غیاب و رفتار نماینده را از رده خارج کردند و شفافیت را به رای محدود ساخته‌اند؛ ثانیاً برای خود شریک درست کرده اند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: مجلس مذاکراتی علنی دارد و دلایل موافق و مخالف باید علنی باشد بنابراین هیچ توجیهی برای مخفی بودن رای نداریم ولی در شورای نگهبان قانون و شرع اجازه نمی دهد مذاکرات علنی صورت گیرد. چراکه صلاحیت افراد بررسی می شود و مسائل اخلاقی و خانوادگی به میان می آید.

حجت الاسلام ذوالنوری با بیان اینکه موافقان طرح فعلی شفافیت هیچ پاسخ قانع کننده ای ارائه نداده اند، گفت: بنده با این ها بحث کردم ولی هیچ پاسخی ندیدم!

وی تصریح کرد: این طرح در حقیقت راه فراری است تا اجازه ندهیم شفافیت اصلی اتفاق بیفتد. اگر دوستان ما صادق هستند، باید اول به خودشان سوزن بزنند و برای مجلس تعیین تکلیف کنند و سپس نهادهای دیگر را بررسی نمایند ولی ما برای اینکه در مجلس شفافیت ایجاد نکنیم، دیگرانی که نمی شود را پیش انداخته ایم.

حجت الاسلام ذوالنوری تصریح کرد: این طرح به بن بست می رسد و دیگران برای تبرئه خود می گویند ما تلاش خود را کردیم؛ ولی بنده دنبال این هستم که طرح بصورت عادی مسیر خود را طی کند و در عمر باقی مانده مجلس باید بحث شفافیت را حل کنیم تا نماینده ها در مقابل موکلین خود پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: اگر زمانی خواستید با طراحان این طرح مناظره ای بگذارید و از رسانه عمومی استدلال خود را بگویند تا مردم تلقی کنند، بنده آمادگی کامل دارم!

اعضای هیئت تحقیق و تفحص از ایدرو مشخص شدند+اسامی عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس از انتخاب اعضای هیئت تحقیق و تفحص از ایدرو در این کمیسیون خبر داد.

سیدجواد حسینی‌کیا عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به نشست عصر امروز این کمیسیون گفت: در این جلسه قرار بر این شد تا طرح ساماندهی خودرو برای بررسی بیشتر 2 هفته مسکوت بماند تا ایراداتی که شورای نگهبان به آن طرح وارد دانسته را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: در بخش دوم جلسه امروز اعضای 11 نفره هیئت تحقیق و تفحص از ایدرو مشخص شدند.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: اعضای این هیئت آقایان عبدالله رضیان، سید مهدی مقدسی، علی اسدی کرم، محمد عزیزی، محسن کوهکن، رضا انصاری، نادر قاضی‌پور، علیرضا محجوب و خانم سیده حمیده زرآبادی هستند.

تصویب طرح تاسیس موزه جنایات استکبار جهانی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از تصویب ماده واحده طرح تأسیس موزه جنایات استکبار جهانی در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

سید فاطمه ذوالقدر سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در تشریح جزئیات جلسه عصر امروز (دوشنبه 8 مهر) این کمیسیون، گفت: بررسی طرح تأسیس موزه جنایات استکبار جهانی در دستورکار جلسه امروز کمیسیون قرار داشت که اعضای کمیسیون پس از استماع نظرات طراحان، ماده واحده طرح مذکور را به تصویب رساندند.

وی در تشریح ماده واحده این طرح اظهار داشت:این ماده واحده می‌گوید وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مکلف است با همکاری ستاد نیروهای مسلح نسبت به تأسیس موزه و مرکز اسناد جنایات استکبار جهانی اقدام نماید.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به دستورکار دیگر این جلسه، اضافه کرد: در این جلسه ماده 65 طرح مالکیت فکری و معنوی نیز از سوی اعضای کمیسیون به تصویب رسید.

ذوالقدر تصریح کرد: این ماده تأکید می‌کند حقوق مذکور از تاریخ انتشار حامل شنیداری در صورت عدم انتشار تا پایان بیستمین سال کامل مورد حمایت قرار می‌گیرد.

مخالفت کمیسیون برنامه مجلس با تشکیل بانک فرهنگیان عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نشست عصر امروز این کمیسیون را تشریح کرد.

محمدرضا تابش عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به نشست عصر امروز این کمیسیون، گفت: در این جلسه درباره موضوع تشکیل بانک فرهنگیان با حضور وزیر آموزش و پرورش بحث و تبادل و نظر شد.

وی ادامه داد: در این جلسه نمایندگان موافق و مخالف این موضوع نظرات خود را اعلام کردند و وزیر آموزش و پرورش نیز نظرات خود درباره تشکیل بانک فرهنگیان را ارائه کرد.

نماینده مردم اردکان در مجلس تصریح کرد: علیرغم نظر مثبت نمایندگان مبنی بر رسیدگی به وضعیت‌ معیشتی و تقویت بنیه اقتصادی فرهنگیان؛ بدلیل موانع قانونی در تاسیس بانک دولتی و عملکرد نامطلوب بانک سرمایه که موجب تضییع حقوق سهامداران فرهنگی این بانک شد، موضوع تشکیل این بانک مورد موافقت قرار نگرفت.

حضرتی:کمیته‌ای برای بررسی مشکلات بورس پایه تشکیل می‌شود رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تشکیل کمیته‌ای جهت بررسی دقیق اتفاقات اخیر در بورس پایه خبر داد.

خانه ملت، الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح جلسه امروز(دوشنبه 7 مهر) این کمیسیون گفت: در این جلسه اتفاقات اخیر در بورس پایه با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، سهامداران بورس، کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و... بررسی شد.

وی ادامه داد: از آنجا که نگرانی‌هایی در میان برخی از سهامداران بازار بورس پایه به وجود آمده است، باوجود صحبت با ریاست کل بورس ایران در هفته‌های اخیر، به جهت بررسی مفصل و دقیق و پاسخگویی به نگرانی‌های مردم امروز جلسه ویژه‌ای دراین خصوص با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار کردیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه به منظور احترام و ارزش قائل شدن به افکار عمومی و ذی‌نفعان، اتفاقات اخیر در بورس پایه امروز به طور ویژه در کمیسیون بررسی شد، افزود: همچنین کمیته‌ای جهت بررسی دقیق موضوع ازسوی کمیسیون اقتصادی مجلس تشکیل خواهد شد تا درصورت تشخیص ضعف، نقصان و اجحاف موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

ظریف هفته آینده به کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌رود سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، نشست عصر امروز این کمیسیون را تشریح کرد.

سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در تشریح نشست امروز این کمیسیون، گفت: آقای ابراهیم رضایی رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون در ابتدای جلسه، گزارشی از بازدید خود از سایت هسته‌ای نطنز ارائه کرد. وی در توضیح این گزارش گفت که با برداشته شدن گام سوم کاهش تعهدات برجام و محدودیت‌های تحقیق و توسعه روح جدیدی به سایت دمیده شده است، فعالیت‌ها از نو آغاز شده بود و متخصصین کار خود را روی ماشین‌های جدید، ایزوتوپ‌های پایدار و تکنولوژی‌های جدید گداخت شروع کرده بودند.

وی ادامه داد: خانم چنارانی نیز در ادامه جلسه گزارشی از نشست بین‌المجالس آسیایی در عراق ارائه کرد و با توجه به موضوع اربعین و حضور حجم عظیمی از مسلمانان و حتی غیر مسلمانان در کربلا یادآور شد که نیازمند مدیریت و حفظ امنیت جدی هستیم. در همین راستا تصمیم گرفته شد که کمیسیون بازدیدی از مرزهای سفر اربعین داشته باشد.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقایان ذوالنوری، کواکبیان، فلاحت پیشه، نجفی، شوشتری، جاسمی، چنارانی، نانواکناری، حسن بیگی، نقوی حسینی، رضایی، علوی، دهقانی، و حضرت‌پور ضمن حضور در جلسه امروز در ارتباط با مسائل مطرح اظهارنظر کردند.

نقوی حسینی یادآور شد: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، در جلسه هفته آینده کمیسیون روز دوشنبه پانزدهم مهرماه حضور خواهند یافت و پیرامون سفر رئیس جمهور به نیویورک، مسائل منطقه، طرح صلح هرمز، تحولات یمن صحبت خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: در ادامه جلسه امروز، برخی از اعضای کمیسیون نسبت به عدم حضور و تأخیر حضور تعدادی از اعضا در جلسه و عدم حد نصاب اعتراض کردند.

رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در مجلس نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از رفع ایرادات شورای نگهبان نسبت به طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در این کمیسیون خبر داد.

یحیی کمالی‌پور نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی و مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم با اشاره به جزئیاتی از جلسه عصر امروز(دوشنبه، 8 مهر) این کمیسیون، گفت: در جلسه امروز کمیسیون قضایی مجلس، ایرادات شورای نگهبان به طرح تشدید مجازات اسیدپاشی با رأی اکثریت اعضای کمیسیون، رفع شد.

وی افزود: پس از رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح تشدید مجازات اسیدپاشی، این طرح برای بررسی در صحن مجلس، به هیئت‌رئیسه پارلمان ارجاع شد.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اضافه کرد: در بخش دیگری از این جلسه، طرح مالکیت فکری و معنوی مورد بررسی قرار گرفت که حدود 40 ماده آن تصویب شد.

کمالی‌پور در پایان به جزئیاتی از ماده (40) طرح مالکیت فکری و معنوی اشاره کرد و گفت: مواردی نظیر حقوق مادی آثار، مالکیت مادی آثار، استثنائات حقوق پدید آورنده، تکثیر محدود برای مقاصد شخصی، تکثیر برای مقاصد آموزشی تکثیر برای بخش رادیو، تلویزیون، تهیه نسخه پشتیبان، توسعه برنامه‌های رایانه‌ای و حمایت از حقوق مادی، بخشی از ماده (40) این طرح است که در کمیسیون قضایی مجلس تصویب شد.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در تشریح ایرادات این شورا به طرح تشدید مجازات اسیدپاشی گفته استکه " درباره واژه جنایت در این طرح، ایراد جزئی وارد هست که در ماده واحده آمده، «جنایت بر نفس یا عضو» و یا «منفعت» که قبلاً هم آقایان فقها اعلام کرده بودند که در صدر ماده این کار انجام شده، اما در ذیل ماده واحده نیز مجدد آمده که آقایان فقها مطرح کردند که واژه «منفعت» باید اضافه شود که این ایراد به مجلس شورای اسلامی اعلام شده است".

کمیته هسته‌ای مجلس: با گام سوم، روح جدیدی به سایت هسته‌ای نطنز دمیده شد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بر اساس گزارش کمیته هسته‌ای کمیسیون، با برداشته شدن گام سوم کاهش تعهدات برجام روح جدیدی به سایت نطنز دمیده شده است.

سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در توضیح نشست امروز کمیسیون متبوعش اظهار داشت: در ابتدای جلسه امروز ابراهیم رضایی رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون، گزارشی از بازدید خود از سایت هسته‌ای نطنز ارائه کرد.

وی افزود: رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون در توضیح این گزارش گفت که با برداشته شدن گام سوم کاهش تعهدات برجام و محدودیت‌های تحقیق و توسعه روح جدیدی به سایت دمیده شده است، فعالیت‌ها از نو آغاز شده بود و متخصصین کار خود را روی ماشین‌های جدید، ایزوتوپ‌های پایدار و تکنولوژی‌های جدید گداخت شروع کرده بودند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه تشریح جزئیات نشست مزبور خاطرنشان کرد: خانم چنارانی نیز در ادامه جلسه گزارشی از نشست بین‌المجالس آسیایی در عراق ارائه کرد و با توجه به موضوع اربعین و حضور حجم عظیمی از مسلمانان و حتی غیر مسلمانان در کربلا یادآور شد که نیازمند مدیریت و حفظ امنیت جدی هستیم. در همین راستا تصمیم گرفته شد که کمیسیون بازدیدی از مرزهای سفر اربعین داشته باشد.

نقو بر همین اساس اضافه کرد: آقایان ذوالنوری، کواکبیان، فلاحت پیشه، نجفی، شوشتری، جاسمی، چنارانی، نانواکناری، حسن بیگی، نقوی حسینی، رضایی، علوی، دهقانی، و حضرت‌پور ضمن حضور در جلسه امروز در ارتباط با مسائل مطرح اظهارنظر کردند.

نقوی حسینی همچنین یادآور شد: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، در جلسه هفته آینده کمیسیون روز دوشنبه پانزدهم مهرماه حضور خواهند یافت و پیرامون سفر رئیس جمهور به نیویورک، مسائل منطقه، طرح صلح هرمز، تحولات یمن صحبت خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در خاتمه بیان کرد: در ادامه جلسه امروز، برخی از اعضای کمیسیون نسبت به عدم حضور و تأخیر حضور تعدادی از اعضا در جلسه و عدم حد نصاب اعتراض کردند.

بدهی بیمه دِی و کمبود اعتبارات موجب نارضایتی جانبازان شده است

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه بدهی بیمه دی و کمبود اعتبارات موجب نارضایتی جانبازان شده است گفت: در کمیسیون مقرر شد با افزایش حمایت‌های اعتباری و پرداخت بدهی‌ها، این موضوع حل و فصل شود.

اکبر ترکی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در تشریح جزئیات نشست عصر امروز این کمیسیون گفت: جلسه عصر امروز با دو بخش و با دو موضوع جداگانه برگزار شد.

وی تصریح کرد: مسائل و مشکلات درمانی جانبازان و عدم پوشش مناسب هزینه‌های درمانی آنان با حضور معاونان درمان و پارلمانی بنیاد شهید، مدیرعامل بیمه دی، معاون درمان وزارت بهداشت، موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت و پوراصغری از سازمان برنامه و بودجه و تعدادی از جانبازان قطع نخاع از استان اصفهان بررسی شد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نارضایتی‌های جانبازان قطع نخاع از نحوه پوشش بیمه درمانی آنها و مشکلات ایجاد شده برای آنها در این نشست بحث شد. ضمن اینکه این افراد اعلام کردند که اعتبارات لازم برای این بخش کم است.

ترکی گفت: مدیریت خوبی از سوی بیمه دی برای تحت پوشش قرار دادن هزینه‌های درمان جانبازان صورت نگرفته است چرا که دسته‌بندی‌های زیادی در بین جانبازان و تبعیض زیادی بین جانبازان بالای 70درصد و پایین‌تر از آن ایجاد شده است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی افزود: بنا شد برای بودجه سال آینده با تخصیص اعتبار بیشتر مشکلات درمان جانبازان رفع شود.

وی گفت: بدهی‌های قبلی بیمه دی باعث شده مشکلات درمانی جانبازان افزایش پیدا کند و حمایت‌های لازم از آنها را کاهش دهد.

ترکی گفت: در بخش دوم جلسه عصر امروز تأثیر باقیمانده سموم روی مواد غذایی و میوه‌ها، مصرف کودهای شیمیایی به ویژه نیترات، استفاده از فاضلاب در آبیاری سبزیجات و موضوع محصولات فراریخته بحث و بررسی شد.

اصلاح ساختار بودجه در کمیسیون انرژی بحث و بررسی شد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: در جلسه عصر امروز این کمیسیون اصلاح ساختار بودجه در حوزه انرژی بحث و مقرر شد در نشست‌های آتی این موضوع پیگیری شود.

سکینه الماسی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در تشریح جزئیات نشست عصر امروز این کمیسیون گفت: عملکرد بودجه سال جاری و نیز اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی کشور در حوزه انرژی در سال‌های 98 و 99 با حضور مسئولان و کارشناسان وزارتخانه‌های نفت، نیرو، سازمان انرژی اتمی، دیوان محاسبات کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس در نشست این کمیسیون بحث و بررسی شد.

وی تصریح کرد: بررسی گازرسانی به روستاها، چالش قیر و اختصاص بودجه برای تهیه آن، فروش نفت سنگین در بورس انرژی، حامل‌های انرژی و صادرات نفت و میعانات گازی در سال 97 از جمله موضوعات مطروحه در این جلسه عصر امروز بود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به اعتقاد نمایندگان عضو این کمیسیون، نظام بودجه‌ریزی کشور نیازمند جراحی است و به‌یقین برای اصلاح کشور تمامی مسئولان باید عواقب و مسئولیت این جراحی را بر عهده گیرند.

وی افزود: به دلیل حجم بالای مطالب در رابطه با اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی در حوزه انرژی، زمان جلسه صرفا به بررسی وضعیت عملکرد بودجه‌ریزی در سال گذشته (97) اختصاص پیدا کرد و در ادامه مقرر شد؛ جلسات دیگری برای اصلاح ساختار بودجه کشور در حوزه انرژی برای سال 99 برگزار شود.

معرفی 4 دستگاه مقصر در سیل امسال به دادگاه

دبیر کمیسیون اصل 90 مجلس از معرفی 4 دستگاه مقصر در ماجرای سیل امسال به دادگاه برای رسیدگی به پرونده‌های آ‌نها خبر داد.

محمدرضا امیرحسن‌خانی نماینده مردم فردوس در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به نشست امروز هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: در این جلسه گزارش کمیسیون از سیل امسال در استان‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت و یک نسخه از این گزارش در اختیار اعضای هیات رئیسه قرار داده شد تا نظرات خود را ارائه کنند و پس از ‌آن گزارش برای جمع‌بندی و تصمیم‌گیری نهایی در صحن کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: گزارش پس از جمع‌بندی در صحن کمیسیون برای قرائت در صحن علنی مجلس به هیات رئیسه ارسال خواهد شد.

دبیر کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: براساس این گزارش 4 دستگاه مقصر در سیل امسال پرونده‌هایشان به دادگاه رفته تا مورد بحث و بررسی قرار گیرد و پرونده‌های دیگر دستگاه‌ها نیز در حال بررسی است و چنانچه قصوری از آنها سر زده باشد به دادگاه معرفی خواهند شد.

امیرحسن خانی خاطر نشان کرد: براساس این گزارش به عنوان مثال در سیل شیراز عمده تقصیر بر عهده شهرداری این شهر است که خسارات زیادی را هم متوجه مردم کرد.

وی د ر پایان گفت: همچنین در این جلسه موضوع اعزام هیات به استان‌های سیستان و بلوچستان و همدان برای راستی‌آزمایی آمار مرکز آمار درباره بیکاری در استان‌ها مطرح شد و بنا شد پس از مشخص شدن تیم کارشناسی کارگروه کمیسیون برای انجام بررسی‌ها به این استان‌ها اعزم شود.

تفحص از استانداری کردستان در کمیسیون شورای مجلس مصوب شد

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: در جلسه عصر امروز این کمیسیون با درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد استانداری کردستان موافقت شد.

اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در تشریح جزئیات جلسه عصر امروز این کمیسیون گفت: درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد استانداری کردستان که از اردیبهشت ماه آغاز شده و به کمیسیون شوراها ارجاع شده بود در این جلسه مطرح شد.

وی افزود: پس از بررسی و استماع صحبت‌ها و گزارشات نماینده درخواست کننده و مسئولین وزارت کشور طی چند جلسه در نهایت تفحص از استانداری کردستان مورد موافقت قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این تحقیق و تفحص در 6 محور از جمله وضعیت نامناسب بازارچه مرزی باشماق و معابر کولبری شهرهای مریوان و سروآباد، بازارچه سیرانبند بانه، کارت سوخت شهرهای مرزی، سازمان همیاری شهرداری‌های استان و موضوع تمامی شهرداری‌های کردستان بویژه مریوان، بانه، سقز، سنندج و استخدامی‌هایی که از سال 88 باعث ورشکستگی تمامی شهرداری‌ها شده، انجام خواهد شد.

عملکرد دولت درباره توزیع قیر رایگان

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: در نشست امروز مالیات وصولی آستان قدس رضوی،‌ شرکت‌ها و موسسات وابسته به نیروهای مسلح بررسی شد.

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست عصر امروز کمیسیون متبوعش، اظهار داشت: ما امروز دو دستور کار در کمیسیون داشتیم.

وی افزود:‌ یکی از دستورها بررسی نحوه اجرای حکم «ن» تبصره 9 بودجه 98 بود که با حضور رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، نمایندگانی از وزارت دفاع و آستان قدس رضوی برگزار شد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این حکم قانونی می‌گوید که مالیات وصولی آستان قدس رضوی،‌ شرکت‌ها و موسسات وابسته به نیروهای مسلح به مقاوم سازی مدارس و نوسازی مدارس کشور موظف شوند.

بدری بر همین اساس اضافه کرد: عملکرد این حکم قانونی را در جلسه امروز کمیسیون بررسی کردیم که بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی،‌ متاسفانه مالیاتی از این محل، وصول و پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: نهایتا قرار بر این شد که با حضور سه نفر از اعضای کمیسیون عمران -که در کمیسیون تلفیق هم بودند- به همراه کارشناسانی از امور مالیاتی و آستان قدس رضوی و وزارت دفاع به صورت ریز، اسناد و مدارک و عملکرد مالی آستان قدس را بررسی کرده و رسیدگی نهایی شود که آیا واقعا عملکرد مالیاتی نداشتند یا وضعیت چطور بوده که این در حکم قانونی صفر آمده است؛ نهایتا هم اگر مشکلی بود در سال بودجه 99 اصلاح شود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستور بعدی جلسه مزبور گفت: طرح اصلاح بند «ه» تبصره 1 قانون بودجه سال 98 کل کشور نیز بررسی شد که این حکم قانونی هم درباره 4 میلیون تن یا 6 هزار میلیارد تومان قیر رایگان توسط وزارت نفت و دولت توسط دستگاه‌های اجرایی عمرانی قرار داده می‌شود.

بدری بیان کرد: عملکرد وزارت نفت 2 هزار ملیارد تومان است که تاکنون به حساب خزانه واریز کرده و هیأت دولت هم تصویب کرده که 2 هزار میلیارد تومان در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد؛ از این مقدار هزار میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده و بین دستگاه‌های اجرایی توزیع شده و تاکید شد هزار میلیارد تومان هم در کوتاه‌ترین زمان تخصیص داده شود اما مشکل اصلی ما این است که دولت 2 هزار میلیارد تومان را تصویب کرده و خبرهایی می‌رسد که دولت بیش از 2 هزار میلیارد تومان به لحاظ شرایط درآمدی خود تخفیف نخواهد داد.

وی در همین رابطه افزود: هدف ما در قانون بودجه این بود که 4 میلیون تن به صورت کامل در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار داده شود.

بدری ادامه داد: تفسیر و استفساریه‌ای هم در مجلس در گذشته داشتیم که اکنون در شورای نگهبان در حال بررسی است که مقرر شد نتیجه نظر شورای نگهبان ارائه شود و بعد بر اساس آن طرح کمیسیون عمران تصمیم بگیرد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر استفساریه مجلس به تایید شورای نگهبان رسید هدف ما هم تامین می‌شود و اگر استفساریه دچار مشکل شد، طبیعتا کمیسیون عمران در جلسه بعدی در خصوص این کار تصمیم خواهد گرفت.

بررسی ساختار بودجه ۹۸ در کمیسیون انرژی مجلس

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای از بررسی عملکرد بودجه سال ۹۷ و ساختار بودجه سال ۹۸ در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

علی بختیار در گفت و گو با ایسنا ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس، بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون پیرامون عملکرد بودجه سال ۹۷ و هم چنین نحوه ساختار بودجه در سال ۹۸ بحث و تبادل نظر انجام شد.

وی در ادامه اظهار کرد: در جلسه امروز کمیسیون معاونان برنامه ریزی وزارت نفت، نیرو و سازمان انرژی اتمی و هم چنین دیوان محاسبات حضور داشتند و عملکرد بودجه و تعیین ساختار آن مورد بحث قرار گرفت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد