سرویس سیاسی فردا؛ مسعود شایگان، جعفربرزگر: دکتر سعید زیباکلام استاد فلسفه دانشگاه تهران و از فعالین شناخته شده جریان عدالت خواهی در کشور است. سخنرانیهای دکتر زیبا کلام عمدتا در مراکز دانشگاهی و حول محور عدالت و عدالت خواهی و نسبت آن با انقلاب اسلامی و کارنامه جمهوری اسلامی در زمینه تحقق این شعار اصلی انقلاب اسلامی است.
قسمت اول گفتگو با سعید زیبا کلام را اینجا بخوانید: دغدغه مردم از زمان قاجار عدالت بوده است
نسبت عدالت خواهی با شعارهای دیگر انقلاب اسلامی مثل آزادی و جمهوری اسلامی، عملکرد مسئولان و دلایل انحراف آنها از ساده زیستی و عدالتخواهی، چرایی ناکامی جمهوری اسلامی در تحقق شعار عدالت، نقش روحانیت در قبال تجاوز و تعددیها به بیت المال، فساد، تبعیض و... مواردی بودند که در بخش اول مصاحبه مطرح شدند. در قسمت دوم مصاحبه دکتر سعید زیباکلام پیرامون قوه قضاییه، اقدامات جریان احمدی نژاد و موضع خودشان در قبال آن اقدامات و... صحبت کرده که در ادامه مشروح این مصاحبه را می خوانید.
لاپوشانی فساد در فرهنگ شیعی جایی ندارد فردا: آقای دکتر شما معتقدید که باید مجلس عدم صلاحیت و کفایت آقای هاشمیرفسنجانی در زمان ریاستجمهوریش، بررسی می کرد. از همین نکته می خواهم استفاده کنم و پرسش کلیتری را مطرح کنم که چرا در جمهوری اسلامی سنت عزل مسئولان بخاطر کم کاری و عدم انجام وظایف وجود ندارد؟
جای تردیدی وجود ندارد که نبود این مسئله تاثیرات بسیار ویرانگری دارد. ما اگر بازگشتی به فرهنگ شیعی اصیل خودمان بکنیم و آن را با رفتار فعلی مان مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد چقدر از آن فرهنگ فاصله گرفته ایم. در ۴ سال و اندی حکومت حضرت امیر (ع) مدام از ذوالفقارشان خون میچکید. مدت زمانی که ذوالفقار در گوشه خانه و در زاویه دیوار گلی خانه فاطمه (س) بود خیلی کم بود. عموما ذوالفقار دست حضرت امیر (ع) بوده است. در رابطه با والیان هم که فراوان در نهج البلاغه و متون میراث فرهنگی و شیعی داریم که امام علی (ع) مدام به فرماندار و والی جاهای مختلف نامه نوشتهاند که «فلانی شنیدم که مامور مالیات تو کج رفتار میکند و خطایی مرتکب شده است بررسی کن اگر اینگونه است بلافاصله برکنار کن، سوار اشتری باید کنی، اموالش را اینگونه باید بکنی و...» این رفتارهای امام علی (ع) به عنوان الگوی ما، چه درسهایی به ما میدهد؟ آیا غیر از این است که نشان میدهد این مماشاتها و دفع الوقتها و این لاپوشانیها در مبارزه با فساد در فرهنگ شیعی جایی ندارد. ما باید این را برای خودمان روشن کنیم و مهم نیست دیگران چه میگویند الگوی ما حکومت حضرت امیر
(ع) است و باید به آن پایبند باشیم.
دیدگاه تان را بنویسید