واکنش ها به هجوم قاضی پور علیه یک خبرنگار ادامه دارد

کد خبر: 562511

درگیری فیزیکی نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس با خبرنگار روزنامه «ایران»، آن هم حین یک گفت‌وگوی معمول رسانه‌ای در حاشیه جلسه علنی، واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت.

روزنامه ایران: درگیری فیزیکی نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس با خبرنگار روزنامه «ایران»، آن هم حین یک گفت‌وگوی معمول رسانه‌ای در حاشیه جلسه علنی، واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت. شماری از نمایندگان در گفت‌وگو با رسانه‌ها یا در شبکه‌های اجتماعی، با انتقاد شدید از ضرب و شتم خبرنگار توسط یک نماینده مجلس، از خبرنگار «ایران» عذرخواهی کردند. غیر از این، نزدیک به 400 خبرنگار نیز در واکنشی صنفی به این واقعه تأسف انگیز، با انتشار دو نامه جداگانه خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، خواستار بررسی ماجرا و برخورد با این نماینده شدند.
روایت یک نماینده از اتفاق یکشنبه
نماینده مردم رشت در مجلس که خود شاهد این ماجرا بوده است، در «اینستاگرام» ضمن روایت صحنه درگیری بر لزوم دلجویی و عذرخواهی از این خبرنگار تأکید کرد. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در این متن با بیان اینکه «بعدازظهر یکشنبه (7 شهریور 1395) همانند همه روزها صحن تمام شد و من تقریباً در جلوی در معروف به کازیه نمایندگان ایستادم تا محترمانه به سؤالات‌ (خبرنگاران) پاسخ دهم»، نوشت: «دقایقی از مصاحبه نگذشته بود که در پشت ستون سر و صداها بلند و بلندتر می‌شد و در یک لحظه دوست خوب و مؤدب بنده آقای بداغی را دیدم که توسط همکارمان جناب آقای قاضی‌پور به کمدهای جانامه‌ای کوبیده شد و... و منت و خواهشی که آقای بداغی می‌کرد تا بتوانند از دستان پرقدرت همکار آذری زبان‌مان رهایی یابند.»
به گزارش ایسنا، وی اضافه کرد: «انصافاً متأثر شدم گرچه آن لحظه از چند و چون مباحثی که صورت گرفته بود بی‌اطلاع بودم و بعد که فایل صوتی را گوش دادم بیش از پیش متأثر و ناراحت شدم، اما به خودم به عنوان تذکر عرض می‌کنم... آنچه که عمده خبرنگارها انجام می‌دهند، صرفاً انجام وظیفه و کار حرفه‌ای‌شان است و النهایه خیلی عرصه تنگ آید، خرجش یک عذرخواهی ساده برای انجام ندادن مصاحبه است، ولی توسل به زور برای آنی که هم سن و سال فرزندمان است، قطعاً دور از شأن جایگاه رفیع نمایندگی است مخصوصاً که شعار خادمیت و نوکری ملت و شفاف بودن و غیره را می‌دهیم که صد البته مردم انتظار همخوانی حرف و عمل از ما دارند و تناقض در گفتار و عمل را از ما نخواهند پذیرفت. چند روزی است که از روز خبرنگار گذشته بنابراین دلجویی و حتی عذرخواهی از این فرزند رشید رسانه را ضروری و واجب می‌دانم.»
عارف: قدردان خبرنگاران باشیم
رئیس فراکسیون امید نیز در «اینستاگرام» با بیان اینکه نباید کاری کرد که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران عزیز ما هنگام نوشتن دستشان بلرزد، اضافه کرد: «بدانیم که رفتار نمایندگان محترم مجلس با خبرنگاران الگویی برای دیگران خواهد بود و این مسئولیت بس سنگین است که در همه حال احترام خبرنگاران را داشته باشیم، حتی در مواردی که با سؤالات چالشی آنان روبه‌رو می‌شویم، قدردان تلاش‌ها و فعالیت‌های آنان باشیم.»
کدخدایی : توجیه‌پذیر نیست
سخنگوی شورای نگهبان نیز در «تلگرام» خود نوشت: «در خبرها آمده بود که یک نماینده مجلس با خبرنگار یکی از ‌روزنامه ها برخورد فیزیکی داشته است. صرفنظر از اینکه دلائل این برخورد چه بوده و حق با چه کسی است، اصل این رفتار به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست و باید کرامت و شخصیت همه افراد، مخصوصاً خبرنگاران عزیز رعایت شود.» کدخدایی متن خود را با این شعر به پایان برد: «دلایل قوی باید و معنوی/ نه رگ‌های گردن به حجت قوی.»
نماینده اردبیل: شأن مجلس را خدشه دار نکنیم
صدیف بدری، نماینده اردبیل هم در گفت‌وگو با «ایران» تأکید کرد که ما این رفتارهای آقای قاضی‌پور را تأیید نمی‌کنیم و معتقدیم که نباید با این قبیل رفتارها جایگاه و شأن مجلس را خدشه‌دار کنیم. این نماینده مجلس افزود: خبرنگاران قشر زحمتکش و البته بی پناهی هستند که متأسفانه کمتر قدر آنها دانسته می‌شود. به گفته بدری شایسته است که نمایندگان و مسئولان در مواجهه با سؤالات نمایندگان رسانه‌ها تحمل بالایی داشته باشند.
عذرخواهی فراکسیون امید از جامعه خبری
فراکسیون امید مجلس نیز ضمن محکوم کردن درگیری نماینده ارومیه با خبرنگار «ایران» در مجلس، از جامعه خبری عذرخواهی کرد و خواستار پیگیری این موضوع از سوی رئیس و هیأت رئیسه مجلس شد.
بهرام پارسایی در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه این فراکسیون درگیری نماینده ارومیه با یک خبرنگار را محکوم می‌کند و بابت این اتفاق از جامعه خبری عذرخواهی می‌کند، ادامه داد: «اینکه یک نماینده بخواهد تنها یک قوم و منطقه را مدافع حیثیت ملت بداند، هتک حرمت و دامن زدن به قومیت‌گرایی و تفرقه است و به انسجام ملی لطمه می‌زند. ملت ایران ترک، کرد، لر، عرب، بلوچ، فارس و... از سال‌ها پیش در برهه‌های حساس پشت هم ایستاده‌اند و از شرف و حیثیت ملت دفاع کردند.»
وی افزود: «انتظار می‌رود هیأت رئیسه و رئیس مجلس این موضوع را پیگیری و به صورت شفاف در این زمینه موضعی اتخاذ کنند تا بار دیگر شاهد این اتفاقات نامیمون که موجب سوء استفاده دیگران می‌شود، نباشیم.»
ورود هیأت نظارت به درگیری قاضی‌پور با خبرنگار «ایران»
یک عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز تأکید کرد که این هیأت اتفاقات روز یکشنبه مجلس را پیگیری می‌کند. محمدجواد جمالی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: «حرکت آقای قاضی‌پور نوعی رفتار خارج از شئون نمایندگی است و طبیعتاً اگر کسی شکایت کند، این موضوع در هیأت نظارت قابل طرح خواهد بود و تذکرات لازم داده خواهد شد چون رفتار صورت گرفته صحیح نبوده است البته اگر شکایتی صورت نگیرد و به ما گزارشی ارائه شود یا خودمان از این موضوع آگاه شویم نیز می‌توانیم در هیأت بررسی کنیم ولی اگر شکایت صورت گیرد، دستمان برای بررسی بازتر است.» بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس نیز با انتشار مطلبی در کانال تلگرامی خود، از زحمات خبرنگاران پارلمانی قدردانی کرد و با اشاره به برخورد فیزیکی قاضی‌پور با خبرنگار «ایران» افزود: «بر خود وظیفه می‌دانم از این قشر زحمتکش و مظلوم بویژه خبرنگاران حوزه مجلس که رسالتی سخت و حساس بابت انعکاس صحیح و شفاف اخبار مجلس شورای اسلامی دارند خاضعانه تشکر کرده و از زحمات بی دریغ این دوستان قدردانی نمایم.» علی‌اصغر یوسف‌نژاد، دیگر عضو هیأت رئیسه مجلس نیز در اینستاگرام نوشت: «من به امانتداری و صداقت شما (خبرنگاران) اعتقاد دارم؛ گفتار و قضاوت‌های خبرنگاران می‌تواند ملاک تصمیم‌گیری‌های ما باشد.»
دو نامه فعالان رسانه‌ای

فعالان رسانه‌ای با نگارش دو نامه جداگانه، خطاب به لاریجانی رئیس مجلس و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، خواستار برخورد با نماینده ارومیه شدند. به گزارش ایرنا، 327 خبرنگار در نامه خود خطاب به لاریجانی، با بیان اینکه «مشت به صورت احسان بداغی خبرنگار پارلمانی روزنامه ایران، تنها مشت به دهان ارگان رسمی دولت نبود؛ مشت به صورت همه خبرنگارانی بود که جز پرسش، خطای دیگری ندارند» خاطرنشان کردند: «بی گمان اهانت و برخورد فیزیکی از سوی هر سیاست مدار و مسئولی، از هرگرایش سیاسی، در مواجهه با هر خبرنگاری، از هر روزنامه و رسانه‌ای محکوم است و ما امضاکنندگان این نامه ضمن محکومیت شدید این اتفاق، از جنابعالی می‌خواهیم با رسیدگی دقیق و سریع این بی احترامی عظیم به ساحت خبرنگاری در «خانه ملت» را پیگیری نمایید تا هم کسی که مشت به صورت خبرنگار کوبیده و هم کسی که او را با امحای مدارک و تهدید خبرنگار یاری کرده، به مجازات برسند.» بیش از 500 خبرنگار و فعال رسانه‌ای نیز در نامه خود خطاب به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، خواستار بررسی این موضوع شدند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد