انقلاب حنین و بسیج نیروهای امنیتی در عربستان

کد خبر: 139824

مقامات سعودی روز گذشته (۴ مارس) از ترس برگزاری «روز خشم»در هفته آینده، ده هزار نفر از نیروهای امنیتی خود را به مناطق شرقی عربستان- محل سکومت شیعیان این کشور- انتقال دادند./ هفته آینده حداقل بیست هزار نفر از مخالفین دولت آل سعود در ریاض و دیگر شهرهای به تجمع بپردازند. آنها خواستار پایان دادن به فساد خاندان آل سعود و در صورت لزوم پایان بخشیدن به حکومت آل سعود هستند.

انقلاب حنین و بسیج نیروهای امنیتی در عربستان
مقامات سعودی روز گذشته (۴ مارس) از ترس برگزاری «روز خشم» یا به قول مردم این کشور «انقلاب حنین» در هفته آینده، ده هزار نفر از نیروهای امنیتی خود را به مناطق شرقی عربستان- محل سکومت شیعیان این کشور- انتقال دادند. به موجب این امر بزرگراه های منتهی به «دمام» آکنده از خوردوهای نظامی و پلیس ضد شورش بود.
به گزارش سرویس بین الملل «فردا» به نقل از وب سایت روزنامه ایندیپندنت، کابوس مقامات سعودی- بیداری مردم اعراب منطقه - در حال به واقعیت پیوستن است. بیداری شیعیان بحرین که اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند و از قدرت سیاسی چندانی برخوردار نیستند همچنین عزم راسخ آنها در برکناری خانواده آل خلیفه، شعیان عربستان را نیز تحت تاثیر قرار داده است. از سوی دیگر خبرهای شنیده شده حاکی از این است که ملک عبدلله بار‌ها به مقامات بحرین گفته است که اگر آن‌ها قادر به سرکوبی شیعیان بحرین نیستند، دولت آل سعود این کار را برای آن‌ها انجام خواهد داد.
بر این اساس برنامه اعلام شده، قرار است جمعه هفته آینده حداقل بیست هزار نفر از مخالفین دولت آل سعود در ریاض و دیگر شهرهای شرقی این کشور به مدت شش روز در خیابان‌ها به تجمع بپردازند. آنها خواستار پایان دادن به فساد خاندان آل سعود و در صورت لزوم پایان بخشیدن به حکومت آل سعود هستند.
نیروهای امنیتی سعودی نیز نیروهای ارتش و پلیس خود را در منطقه قطیف- محل سکونت شیعیان عربستان- مستقر کرده‌اند.
به رغم اینکه سعودی‌ها قادر نبودند از گسترش اخبار ناآرامی‌ها در کشورهای دیگر در داخل عربستان جلوگیری کنند، مقامات امنیتی سعود از یک ماه پیش آگاه بودند که اعتراضات شیعیان در خاک بحرین به داخل این کشور نیز کشیده خواهد شد. پراکنده شدن هزاران ایمیل و پیامهایی که از طریق شبک فیس بوک در داخل عربستان، بسیاری از مسلمانان سنی را نیزمصمم به پیوستن در این اعتراضات کرده است. مردمی که از مقامات بسیار محافظه کار و فساد درباری آنها به ستوه آمده‌اند. اعتراض کنندگان حتی پیشنهاد داده‌اند که در تظاهراتی که در جمعه آینده برگزار خواهند کرد، زنان در صف اول قرار گیرند تا با این اقدام مقامات امنیتی را از تیراندازی منصرف کنند.
اگر در این رویارویی مقامات سعودی خشونت بسیاری از خود به نمایش گذارند، باراک اوباما مجبور است سرنوشت ساز‌ترین تصمیم در دوران ریاست جمهوری خود را اتخاذ کند. در جریان اعتراضات مردمی در مصر او جانب مردم را گرفت، آیا در مورد عربستان- یکی از کلیدی‌ترین متحدان امریکا در خاورمیانه و همچنین بزرگ‌ترین تولید کننده نفت خام در جهان - اوباما چنین جسارتی به خرج خواهد داد؟
تا به امروز مقامات سعودی تلاش کرده‌اند تا با فرافکنی و متهم کردن دیگران در برگزاری «روز خشم»، مردم این کشور را از شرکت در این تظاهرات باز دارند. این درست‌‌ همان سناریویی است که بن علی در تونس و مبارک در مصر انجام دادند و این روز‌ها قذافی در لیبی، بوتفلیقه در الجزایر و علی عبدلله صالح در یمن به اجرای آن مشغولند و همه آنها «دست خارجیان» را عامل جریانات اخیر در این کشور‌ها می‌دانند.
اوباما و کلینتون مصمم و امیدوار هستند تا در روز۱۱ مارس تظاهرات کنندگان کمی در خیابان‌ها حضور یابند و یا اینکه نیروهای امنیتی سعودی بتوانند کنترل اوضاع را در دست گیرند. اما تاریخ چیز دیگری را بیان می‌کند. در گذشته زمانی که تحصل کردگان سعودی خواستار اصلاحات در درون این کشور بودند، آنها یا دستگیر می‌شدند یا مورد اذیت و آزار قرار می‌گرفتند. ملک عبدلله اجازه اصلاحات در این کشور را نداد، اما جوانان در این کشور آگاه شدند. حتی در نتیجه اصلاحاتی که در نظام آموزش این کشور بوجود آمد، این آگاهی سرعت بیشتری یافت و به مانند چاقویی دسته خود را نیز برید.
وجه تمسیه «حنین» نیز برای «روز خشم» مردم عربستان به غزوه پیامبر باز می‌گردد. در حالیکه سپاهیان پیامبر در آن جنگ از کثرت بیشتری برخوردار بودند، اما به دلیل مغرور شدن سپاهیان به تعداد، سپاهیان پیامبر به سختی در آن جنگ فاتح شدند. در پی این واقعه خداوند به پیامبر در آیه یا این مهم را عنوان کرد.این درسی برای مقامات آل سعود نیز می‌باشد، اگر شما از نظر کثرت و تسلیحات برتری دارید، اما پیروزی بر اساس مشیت الهی رقم خواهد خورد.
عربستان نیز به مانند دیگر کشورهای عربی تحت تاثیر فضای انقلاب‌ها در کشورهای عربی دیگر قرار گرفته است. ملک عبدلله پس از بازگشتش به مردم قول پرداخت پول و انجام اصلاحات را داده است، اما زمان برای انجام اصلاحات از بین رفته است. آیا می‌شود از طریق تطمیع مردم عربستان آنها را از مخالفت بازداشت؟ مطمئنا می توان مقامات عرب را به آسانی از راه تطمیع خرسند کرد،‌‌ همان طورکه واشنگتن و رژیم اسرائیل در برابر مصر دست به این گونه اقدامات می‌زدند. اما زمانی که این پول‌ها به دست جوانان و مردم این کشور نرسد، تمامی تمهیدات از بین می‌روند.
در حالی که این روز‌ها قیمت نفت به ۱۲۰ دلار می‌رسد، سوال اینجاست که جوامع متمدن تا چه زمانی می‌توانند از حکومت‌هایی به دفاع برخیزند که موافق خواست مردمان آنها نیستند. تظاهرات هفته آینده جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد، اما نه به اندازه حکومت ریاکار و فاسد آل سعود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها