هزینه‌های نظامی و اقتصادی جنگ برای اسرائیل، سنگین و سرسام‌آور است

کد خبر: 1323873

ارگان رسمی سازمان سیا اعلام کرد هزینه‌های نظامی و اقتصادی جنگ‌‌ برای اسرائیل، سرسام‌آور بوده است.

هزینه‌های نظامی و اقتصادی جنگ برای اسرائیل، سنگین و سرسام‌آور است

وبسایت رادیو فردا در تحلیلی با همین عنوان می‌نویسد: جنگ‌های اسرائیل در یک سال اخیر، علاوه‌ بر هزینه‌های دردناک انسانی و مصیبت و ویرانی گسترده، از نظر مالی نیز بسیار پرهزینه بوده و نگرانی‌ها در مورد پیامد آن بر اقتصاد اسرائیل را افزایش داده است.

هزینه‌های نظامی اسرائیل به‌شکل سرسام‌آوری افزایش یافته و رشد اقتصادی این کشور، به‌ویژه در مناطق خطرناک مرزی که ساکنان آن تخلیه شده‌اند، متوقف شده است.

اقتصاددانان معتقدند که همزمان با فشار شدید هزینه‌های جنگ بر بودجه عمومی، اسرائیل با افت سرمایه‌گذاری، افزایش نرخ مالیات و اتخاذ تصمیم‌های دشوار بین اختصاص بودجه به مصارف نظامی یا خدمات اجتماعی روبه‌رو خواهد شد. 

به گزارش انستیتوی بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، هزینه نظامی اسرائیل قبل از حمله حماس در ۱۵ مهر ماه سال گذشته ماهانه حدود ۱.۸ میلیارد دلار بود، ولی این رقم در پایان سال میلادی ۲۰۲۳ (اوایل دی‌ماه گذشته) به حدود ۴.۷ میلیارد دلار در هر ماه افزایش یافته بود.

براساس آمارهای پژوهشکده صلح استکهلم، هزینه‌های نظامی اسرائیل در طول سال گذشته میلادی حدود ۲۷.۵ میلیارد دلار بوده است. در جدول جهانی بودجه نظامی که انستیتوی بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم تهیه کرده، اسرائیل بعد از لهستان در مقام پانزدهم و بالاتر از کانادا و اسپانیا قرار دارد که جمعیت آن‌ها دست‌کم چندین برابر اسرائیل است. رقم هزینه‌های نظامی اسرائیل در سال گذشته میلادی معادل ۵.۳ درصد تولید ناخالص ملی‌اش بود؛ درحالی‌که این رقم به‌عنوان نمونه در آمریکا ۳.۴ و در آلمان ۱.۵ درصد تولید ناخالص ملی بوده است. همچنین در بازه زمانی سه‌ماهه پس از حمله حماس (از اواسط مهر تا اواسط دی ۱۴۰۲)، حجم اقتصاد اسرائیل ۵.۶ درصد کوچک‌تر شد که بدترین عملکرد در میان ۳۸ کشور عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، (دولت‌های ثروتمند جهان) است. آمارها نشان می‌دهند که در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ اقتصاد اسرائیل احیا شد و نرخ رشد آن به حدود ۴ درصد رسید، ولی در سه‌ماهه دوم به ۰.۲ درصد افت کرد.

در داخل اسرائیل نیز جنگ هزینه‌های اقتصادی سنگینی داشته است. احضار گسترده نیروهای ذخیره و طولانی کردن دوره خدمت آن‌ها، تأمین نیروی کار لازم برای فعالیت‌های اقتصادی را به خطر انداخته است. نگرانی‌های امنیتی مانع سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای جدید شده و اختلال و توقف دوره‌ای پروازها، تعداد گردشگران خارجی و به تبع آن درآمد صنعت گردشگری را به‌شدت کاهش داده است.

از سوی دیگر، دولت اسرائیل هزینه مسکن ده‌ها هزار نفری را می‌پردازد که پس از حمله حماس از نواحی نزدیک به نوار غزه و به‌خاطر حملات حزب‌الله لبنان از نواحی شمالی اسرائیل، تخلیه و در مناطق دیگر ساکن شده‌اند.

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها برای اسرائیل، ابهام در مورد زمان پایان جنگ‌ است که بیش از یک سال قبل آغاز شده‌ است. پس از جنگ سال ۲۰۰۶ با حزب‌الله در جنوب لبنان، اقتصاد اسرائیل به‌سرعت احیا شد ولی آن جنگ فقط ۳۴ روز طول کشید.

«مودیز»، که یک مؤسسه معتبر بین‌المللی در زمینه ارزیابی اعتبار مالی است، با استناد به همین عوامل اوایل مهرماه امسال رتبه اعتباری حکومت اسرائیل را دو درجه کاهش داد./کیهان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد