سفیر چین: اهمیت راهبردی روابط تهران-پکن بیش از پیش برجسته شده است

کد خبر: 1323584

سفیر جمهوری خلق چین در تهران با تاکید بر اهمیت ملاقات اخیر روسای جمهوری ۲ کشور در حاشیه اجلاس بریکس در کازان روسیه، گفت: با توجه به روند سریع تغییرات بزرگ جهانی که طی یک قرن اخیر بی سابقه بوده است، اهمیت راهبردی روابط چین و ایران بیش از پیش برجسته شده است

سفیر چین: اهمیت راهبردی روابط تهران-پکن بیش از پیش برجسته شده است

سفیر جمهوری خلق چین در تهران با تاکید بر اهمیت ملاقات اخیر روسای جمهوری ۲ کشور در حاشیه اجلاس بریکس در کازان روسیه، گفت: با توجه به روند سریع تغییرات بزرگ جهانی که طی یک قرن اخیر بی سابقه بوده است، اهمیت راهبردی روابط چین و ایران بیش از پیش برجسته شده است

«زونگ پی وو» سفیر چین در تهران اظهار داشت: شانزدهمین نشست سران بریکس روزهای ۲۲ تا ۲۴ اکتبر در کازان روسیه برگزار شد. «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین در حاشیه این نشست با سران کشورهای شرکت کننده در مورد وضعیت کنونی بین‌المللی، همکاری های عملی بریکس، توسعه سازوکار بریکس و موضوعات مهم مورد علاقه عمیقا تبادل نظر کردند و برنامه ها و ترتیباتی را برای توسعه آینده بریکس را مطرح کردند. در مورد این نشست، می‌خواهم سه مورد از «اولین»های این نشست را مورد تاکید قرار دهم: نخست، این اولین نشست سران بریکس بعد از ملحق شدن اعضای جدید است؛ دوم، این اولین باری است که ایران بعد از پیوستن رسمی خود به سازوکار بریکس در نشست سران بریکس شرکت کرده است؛ سوم، در حاشیه این نشست، شی جین پینگ برای اولین بار با رئیس‌جمهور ایران ملاقات کرد و این ملاقات مهم توجه جامعه جهان را به خود جلب کرد.

مشروح مصاحبه اختصاصی سفیر چین با سایت اطلاع رسانی «انجمن دوستی ایران و چین» را در زیر می خوانید:

پرسش: نظر شما درباره اهمیت عضویت  ایران و دلایل اهمیت  جایگاه این  کشور در گروه بریکس چیست؟

پاسخ: آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین  در دیدار با آقای پزشکیان رئیس جمهوری ایران خاطرنشان کرد که ایران کشور دارای تاثیر مهم منطقه ای و بین المللی است و همچنین دوست و شریک خوب چین است. پیوستن ایران و سایر کشور ها در بریکس باعث ارتقای جایگاه این سازوکار مهم همکاری و تقویت نیروی صلح و توسعه جهانی شده است که مطابق با انتظارات جامعه بین المللی و منافع مشترک کشورهای بازار و اقتصاد نوظهور و کشورهای در حال توسعه است. برای چند سال متوالی، چین بزرگ ترین شریک تجاری ایران بوده است. معتقدم با توسعه بیشتر همکاری بریکس،  شاهد دستاورد های بیشتر بریکس خواهیم بود که شرایط اقتصاد ایران را بهبود می دهد.

چین و ایران هر دو کشورهای مهم در حال توسعه هستند و هر دو به چندجانبه گرایی واقعی پایبند هستند. با توجه به روند سریع تغییرات بزرگ جهانی که طی یک قرن اخیر بی سابقه بوده است، اهمیت راهبردی روابط چین و ایران بیش از پیش برجسته شده است. آقای شی جین پینگ در دیدار با آقای پزشکیان اشاره کرد که چین مایل است همکاری با ایران در چارچوب های چندجانبه مانند بریکس را تقویت کند، نفوذ و صدای ”جهان جنوب“ را بیش از پیش ارتقا دهد و نظم بین المللی را به سمت عادلانه تر و معقول تر سوق دهد

پرسش: اخیرا، هیاتی از  انجمن دوستی ایران و چین برای شرکت در پانزدهمین اجلاس مشترک سالانه دو کشور به چین سفر کرد. ارزیابی شما از تاثیر همکاری های میان انجمن های دوستی دو کشور بر تقویت دوستی میان دو ملت ایران و چین چیست؟

پاسخ: چندی پیش، آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین در ملاقات با مهمانان خارجی که در نشست دوستی بین المللی چین و مراسم هفتادمین سالگرد تاسیس  انجمن دوستی خارجی خلق چین حضور داشتند، یک سخنرانی مهم را ایراد کرد و اشاره کرد که روابط دو کشور بر بنیاد دوستی مردم دو کشور است. دوستی میان مردم کشورها، بنیاد توسعه پایدار و بلندمدت روابط بین المللی است و نیروی نامحدود ترویج صلح و توسعه جهان است و پیش شرط مهمی برای تحقق همکاری های برد-برد است.

انجمن دوستی ایران و چین از زمان تأسیس در ۲۶ سال پیش، متعهد به ترویج تبادلات مردمی بین چین و ایران بوده است و به طور فزاینده ای به پل مهمی برای حفظ میراث دوستی چین و ایران و ترویج دوستی بین دو کشور تبدیل شده است. سال گذشته، اعضای کمیته زنان این انجمن به چین سفر کردند تا از نزدیک دستاوردهای توسعه مدرنیزاسیون به سبک چینی را احساس کنند و به مردم ایران کمک کنند تا چین عینی و واقعی را درک کنند. در ماه اکتبر، پانزدهمین نشست سالانه انجمن های دوستی چین و ایران در پکن برگزار شد. میهمانان در این نشست در مورد دو موضوع «ارتقاء همکاری های عملی چین و ایران» و «تعمیق تبادلات مردمی و فرهنگی بین چین و ایران» عمیقا تبادل نظر کردند و در مورد تقویت همکاری ‌های چین و ایران در حوزه های مردمی، محلی، جوانان و غیره به توافقات بسیار دست یافتند. در این نشست، ”تفاهم نامه پانزدهمین نشست سالانه انجمن های دوستی چین و ایران“ امضا شد. در عین حال، انجمن دوستی ایران و چین به طور فعال برای همکاری های دو کشور در زمینه های محلی، تجاری و گردشگری و غیره نقش یک پل مهم را ایفا می کند و برای ترویج همکاری های عملی دو کشور نقش بی نظیر را ایفا کرده است. سفارت چین در ایران تمایل دارد ارتباطات با انجمن دوستی ایران و چین را تقویت کند، همکاری نزدیک تری داشته باشد و همچنان برای تقویت درک متقابل مردم دو کشور و تحکیم بنیاد افکار عمومی دوستانه چین و ایران، سهم جدی و بزرگ داشته باشد.

پرسش: چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان یکی از مهم ترین اعضای بریکس است. توسعه جهانی و سرنوشت  مشترک برای همه بشریت از  مهم ترین ابتکارات جناب آقای شی جین پینگ رئیس  جمهوری چین است. نقش بریکس را برای کمک به تحقق توسعه جهانی و سرنوشت مشترک برای  بشریت چگونه ارزیابی می کنید؟

پاسخ: سازوکار همکاری بریکس مهمترین سکو برای همبستگی و همکاری بین کشورهای اقتصاد نوظهور و کشورهای در حال توسعه در جهان امروز است و یک ستون محکم است که تحقق چندقطبی شدن جهانی برابر و منظم و جهانی شدن اقتصادی سودمند و فراگیر را ترویج می کند. در سال های اخیر، جامعه بشر با سرنوشت مشترک بار ها در بیانیه های بریکس نوشته شده و درک و حمایت جامعه بین المللی به ویژه کشورهای در حال توسعه را به دست آورده است. روز به روز، بیشتر کشورها و مردم متوجه می شوند که این ابتکار به دنبال صلح، عدالت و پیشرفت است؛ بزرگترین زمینه مشترک برای ساختن جهان بهتر را گرد هم می آورد و در ارتقای وحدت و همکاری بین کشورها برای ایجاد آینده ای بهتر برای بشریت اهمیت زیادی دارد.

با نگاه به آینده، “بریکس بزرگ” باید مسئولیت های بزرگ را به دوش بکشد و دستاوردهای بزرگ بدنبال داشته باشد. آقای شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خاطرنشان کردند که هرچه طوفان روزگار بزرگ تر باشد، ما باید شجاعانه تر در خط مقدم تلاش کنیم و با پشتکار، شجاعت و استراتژی هایی برای شناخت تغییرات و انطباق با تغییرات، بریکس را به یک کانال اصلی برای ارتقای وحدت و همکاری “جهان جنوب” و یک نیروی پیشگام در ترویج اصلاحات حکمرانی جهانی تبدیل خواهیم کرد.

شی جین پینگ در سخنرانی مهم خود در شانزدهمین نشست سران بریکس اشاره کرد که ما باید ”بریکس صلح” را بسازیم، و مدافع امنیت مشترک باشیم؛ ما باید ”بریکس نوآوری” را بسازیم، و پیشگام توسعه با کیفیت بالا باشیم؛ ما باید ”بریکس سبز” را بسازیم، و مجری توسعه پایدار باشیم؛ ما باید ”بریکس عدالت محور” را بسازیم، و در اصلاح نظام حکمرانی جهانی پیشرو باشیم؛ ما باید ”بریکس تمدنی” را بسازیم، و مدافع هماهنگی و همزیستی میان تمدن ها باشیم. چین مایل است با کشورهای بریکس همکاری کند تا الگوی جدیدی توسعه با کیفیت بالا “همکاری بریکس بزرگ” ایجاد کند و با کشورهای “جهان جنوب” بیشتری دست به دست هم دهد تا به طور مشترک ساخت جامعه بشر با سرنوشت مشترک را ترویج دهند!

پرسش: امروز تعداد اعضای بریکس به ۱۰ کشور افزایش یافته و کشورهای بیشتری هم درخواست عضویت در این گروه را دارند. به نظر شما چه ویژگی ها و دلایلی باعث شده تا کشورهای بیشتری تمایل به پیوستن به این گروه داشته باشند؟

پاسخ: کشورهای بریکس بر اساس اهداف مشترک خود و در راستای روند کلی صلح و توسعه جهانی گرد هم می آیند. امروزه جهان وارد دوره جدیدی از تلاطم و تغییر شده است . عوامل بروز  ناپایداری و بی ثبابی بطور غیر قابل پیشبینی در حال افزایش است. در چینی شرایطی، کشورهای بازار واقتصاد نوظهور و کشورهای در حال توسعه و نیز کشورهای “جهان جنوب” به عنوان یک گروه ظاهر شده اند و نفوذ و صدای این گروه به طور مداوم در حال افزایش است.

کشور های بریکس همواره مدافع و مجری سیاست ‌های خارجی مستقل بوده ‌اند، تسلیم فشارهای خارجی نمی شوند و دست نشانده کشورهای دیگر نمی شوند. آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چبن خاطرنشان کردند که کشورهای بریکس نیروی مهمی در شکل دادن به الگوی بین المللی هستند. کشورهای عضو بریکس به طور مستقل مسیر توسعه را انتخاب کرده اند، مشترکا ًاز حق توسعه دفاع می کنند و باهم به سمت مدرن سازی حرکت می کنند. بریکس نشان دهنده جهت گیری جامعه بشری است و مطمئناً روند توسعه جهان را عمیقاً تحت تأثیر قرار خواهد داد.

در این هفته، شانزدهمین نشست سران بریکس در کازان روسیه برگزار شد. در این نشست، سران کشور های بریکس به طور عمیق در مورد توسعه آینده سازوکار همکاری بریکس تبادل نظر کردند و سیگنال مثبت برای اتحاد و همکاری را انعکاس دادند. اعضای بریکس هماهنگی راهبردی و همکاری عملی در زمینه های مختلف بین کشور های این گروه را ارتقا داده و فرصتهای جدید بیشتر را برای “جهان جنوب” تضمین کرده اند. چین همچنان با شرکای بریکس از جمله ایران باهم به مفهوم ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک پایبند هستند، همکاری در زمینه های مختلف را تعمیق بخشیده اند، به طور مثبت با چالش های مشترک مقابله نموده و الگوی جدیدی ”همکاری بریکس بزرگ“ را ایجاد نموده و با یکدیگر، کشتی بریکس را به سمت مدرن سازی می رانند/ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد