بانک در مقابل بانک روی میز حزب‌الله

کد خبر: 1322923

رژیم صهیونیستی که از ترور فرماندهان مقاومت در لبنان، طرفی نبسته است به انهدام زیرساخت‌های این کشور روی آورده تا شاید اهداف خود را محقق کند. یک‌شنبه شب جنگنده‌های این رژیم حملات متعددی را در جنوب لبنان انجام دادند. به گزارش الجزیره، در ۱۳ حمله هوایی دشمن صهیونیستی به روستاها، شهرک‌ها و محله‌های ضاحیه جنوبی بیروت، مؤسسه اجتماعی قرض‌الحسن نیز هدف قرار گرفت.

بانک در مقابل بانک روی میز حزب‌الله

پس از حمله رژیم صهیونیستی به مؤسسه قرض‌الحسن در ضاحیه بیروت، حزب‌الله هم حمله به مراکز اقتصادی در سرزمین‌های اشغالی را به بانک اهداف خود اضافه کرد و عملیات‌های مکرر دیروز هم از الجلیل تا حیفا که با استفاده از موشک‌های بالستیک انجام شد، دستگرمی برای حملات قدرتمند بعدی بود. عصر دیروز حزب‌الله با پهپاد به فرودگاه بن‌گوریون حمله کرد. 

با ماجراجویی‌های رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان، تنش‌ها بین این رژیم و حزب‌الله به نقطه جوش رسیده و تبادل آتش بین دو طرف در محور‌های مختلف شدت گرفته است. رژیم صهیونیستی که از ترور فرماندهان مقاومت در لبنان، طرفی نبسته است به انهدام زیرساخت‌های این کشور روی آورده تا شاید اهداف خود را محقق کند. یک‌شنبه شب جنگنده‌های این رژیم حملات متعددی را در جنوب لبنان انجام دادند. به گزارش الجزیره، در ۱۳ حمله هوایی دشمن صهیونیستی به روستاها، شهرک‌ها و محله‌های ضاحیه جنوبی بیروت، مؤسسه اجتماعی قرض‌الحسن نیز هدف قرار گرفت. سخنگوی ارتش اسرائیل ادعا کرد که «صد‌ها شعبه قرض‌الحسن در سراسر لبنان وجود دارد که بسیاری از آن‌ها در داخل ساختمان‌ها و آپارتمان‌های مسکونی هستند.» مقامات ارشد این جمعیت دقایقی قبل از آغاز حملات هوایی ارتش اسرائیل از تدابیر ویژه برای خروج اموال و دارایی‌های این مؤسسه از ساختمان‌های مزبور از همان روز‌های نخست نبرد اخیر خبر داده بودند. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نیز روز دوشنبه به نقل از یک مقام اسرائیلی گزارش کرد که هدف اصلی اسرائیل از حمله به تأسیسات مالی لبنان، کاهش اعتماد بین مردم و حزب‌الله لبنان است. بنابر اعلام منابع لبنانی، مؤسسه مالی و اعتباری قرض‌الحسن دارای ۳۱ شعبه در سراسر لبنان است و در حوزه بانکداری اسلامی، اعطای وام‌های حمایتی و قرض‌الحسنه به اقشار ضعیف طبق مجوز رسمی وزارت کشور لبنان فعالیت دارد. در این میان اعطای وام‌های قرض‌الحسنه به خانواده‌های لبنانی آسیب‌دیده از بحران برق از مهم‌ترین خدمات این مؤسسه مالی بوده است. این نهاد مالی پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که منابع مالی آن از حساب‌های مشارکت خیرین و کمک‌های مالی و سپرده‌گذاری وجوه تأمین می‌شود و به همه لبنانی‌ها و بدون تبعیض بر اساس مذهب، فرقه یا وابستگی سیاسی وام می‌دهد. 

اسرائیل قصد دارد با این حملات زیرساخت‌های مالی لبنان را از بین برده و وضعیت اقتصادی این کشور را متلاطم کند، زیرا نابودی مؤسسات مالی، فشار زیادی را به مردم لبنان در این شرایط بحرانی وارد خواهد کرد. 

 تغییر شیوه عملیاتی حزب‌الله 

حزب‌الله نیز در واکنش به حمله به زیرساخت‌ها و مؤسسات مالی لبنان، چندین حمله را به مناطقی در سرزمین‌های اشغالی ترتیب داد. به گزارش روزنامه فلسطین‌الیوم، منابع عبری زبان از حمله موشکی گسترده به الجلیل و حیفا در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند و تأکید کردند که صدای ده‌ها انفجار در این منطقه شنیده شده است. آژیر خطر در ده‌ها نقطه در حیفا، کرمل، منطقه کریوت و شهر طمره نیز به صدا درآمد است. برخی منابع از شلیک موشک بالستیک به سمت کریوت در شمال حیفا خبر دادند. منابع عبری زبان اعلام کردند که حداقل ۳۰ موشک از لبنان به سمت منطقه الجلیل شلیک شده است. شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی نیز گزارش کرد که چندین موشک در شهرک «ایلیت هشاحر» واقع در الجلیل الاعلی سقوط کرده و تیم‌های نجات به محل حادثه اعزام شدند. 

به گزارش المیادین، مقاومت اسلامی صبح دوشنبه، تجمع نظامیان رژیم صهیونیستی را در حومه شرقی شهر مرکبه با یک موشک‌انداز بزرگ هدف قرار دادند و تلفات قطعی بر آن‌ها وارد کردند. درحالی که نظامیان اشغالگر در حال تلاش برای تخلیه سربازان مجروح و کشته شده در مرکبه بودند، رزمندگان مقاومت بار دیگر آن‌ها را با موشک هدف قرار دادند. همچنین، نیرو‌های مقاومت در چارچوب هدف قرار دادن شهرک‌ها و اماکن تحت اشغال رژیم صهیونیستی، دیروز پادگان «کیلع» در جولان اشغالی سوریه را با سکوی موشک‌انداز هدف قرار دادند. هر چند حزب‌الله تاکنون مراکز امنیتی اسرائیل را هدف قرار می‌داد، اما پس از حمله به مؤسسات مالی لبنان، شیوه مبارزه با دشمن اشغالگر را تغییر داده است. برخی منابع نزدیک به مقاومت یک‌شنبه‌شب به نقل از حزب‌الله گفتند: «از امشب مرحله جدیدی از نبرد اشغالگران و مقاومت با هدف قرار دادن اهداف اقتصادی در حاشیه مذاکرات که فردا «زیر آتش، در آتش و در دل آتش» پیش‌بینی می‌شود، آغاز می‌شود. حمله به تمام کارخانه‌های اسرائیل نقطه عطفی برای مقاومت خواهد بود لطفاً در مورد آن نگران نباشید.»

عصر دیروز حزب‌الله با پنج پهپاد فرودگاه بن‌گوریون در تل‌آویو را هدف قرار داد. اسرائیلی‌ها البته گفته‌اند که این پهپاد‌ها را رهگیری کرده‌اند، ولی فرودگاه بن‌گوریون دیروز موقتاً کار را متوقف کرد.

حمله به زیرساخت‌های اقتصادی، بزرگ‌ترین نگرانی سران تل‌آویو است زیرا توقف فعالیت‌های اقتصادی و تعطیلی کارخانه‌ها، هزینه‌های زیادی روی دوش این رژیم قرار خواهد داد. حزب‌الله در هفته‌های اخیر دامنه حملاتش را به اراضی اشغالی گسترش داده و به موازات درگیری‌ها از سلاح‌های جدید خود رونمایی می‌کند که توانسته‌اند تلفات سنگینی را به صهیونیست‌ها وارد کنند. ناکارآمدی سامانه‌های پدافندی اسرائیل در برابر موشک‌های حزب‌الله، ترس و وحشت را در بین شهرک‌نشینان افزایش داده است. رسانه‌ها و مقامات اسرائیل هم اعتراف کرده‌اند که حزب‌الله توانایی‌های زیادی دارد که در جنگ طولانی مدت می‌تواند سرزمین‌های اشغالی را ناامن‌تر کند. 

 شروع دوباره دیپلماسی نمایشی امریکا

همزمان با حملات هوایی ارتش اسرائیل به مراکز مالی وابسته به حزب‌الله، عاموس هوکشتاین، فرستاده ایالات متحده نیز روز دوشنبه برای گفتگو با مقامات لبنانی درباره شرایط آتش‌بس میان اسرائیل و حزب‌الله، به لبنان رفت. به گزارش المیادین، هوکشتاین تأیید کرد که دیدارش با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان بسیار سازنده بوده و گفتگو‌های جداگانه‌ای انجام دادند. هوکشتاین گفت: «ایالات متحده می‌خواهد به طور کامل به درگیری پایان دهد و ما باید به فرمولی برسیم که برای آخرین بار به این درگیری پایان دهیم.» وی افزود: «ما با آنچه که در خصوص ۱۷۰۱ اجرا می‌شد فاصله داریم و امروز باید از اجرای آن اطمینان حاصل کنیم. قطعنامه ۱۷۰۱ به عنوان یک تعهد عمومی کافی نیست و باید نکاتی را تعیین کنیم که اجرای آن برای همه تضمین شود.» وی گفت: مذاکرات سازنده‌ای با دولت لبنان و اسرائیل خواهیم داشت. نبیه بری نیز پس از دیدار با هوکشتاین گفت: «این دیدار خوب بود و نتایج مهم است.»

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد