پزشکیان: از ناترازی‌ها خارج می‌شویم

کد خبر: 1322712

رئیس‌جمهور در همایش صادرکنندگان: ناترازی‌های بانک و صندوق‌ها خوب نیست، اما معنی آن این نیست که نمی‌توانیم از این وضعیت بیرون بیاییم

پزشکیان: از ناترازی‌ها خارج می‌شویم

رئیس‌جمهور از وضع ناترازی‌ها شکایت کرد، اما گفت از این وضع خارج می‌شویم. دکتر مسعود پزشکیان البته در همایش روز ملی صادرات به‌گونه‌ای سخن گفت که برخی کاربران نوشتند گویی «تازه در حال آشنایی با مشکلات مملکت است!» و درباره مجلس و مصوباتی که بار گران بر دوش دولت می‌شود نیز سخنی گفت که گویی خود از مجلس به دولت نیامده است. او گفت: «دولتی بدهکار درست کرده‌اند با ناترازی در بانک‌ها و صندوق‌ها و بعد می‌گویند مشکل را حل کنید، مرتب می‌خواهیم این را پنهان کنیم. ما ابتدا باید بدانیم کجا هستیم، وضعیت ما از این ناترازی‌ها خوب نیست، اما معنی آن این نیست که نمی‌توانیم از این وضعیت بیرون بیاییم.»

حسن اتفاق، اما اینجاست که دکتر پزشکیان برخلاف بسیاری از مسئولان ما که در دعوای دولت‌ها و مجلس‌ها و دعوای قوا و جریان‌ها مصالح ملی را فدای نفع جریان یا دستگاه خود می‌کردند، چنین روحیه‌ای ندارد و فقط شکایت و گله نمی‌کند. برخی، اما دفاعیه پزشکیان از بانک‌ها را همانند دفاعیه‌ای که وزیر اقتصادش کرد، برنتابیدند و تناقضاتی در این سخنان کشف کردند، اما واقعیت آن است که بسیاری از ناترازی‌ها از مصوبات غلط و بسیاری دیگر از برنامه‌های بلندمدتی است که قادر به پیش‌بینی درست آینده نبوده است. حالا دولتی که رئیس‌جمهورش مکرراً می‌گوید به حکمرانی مبتنی بر شواهد معتقد است، باید فکری به حال این ناترازی‌ها کند و رئیس‌جمهور نیز البته می‌گوید از این وضع بیرون خواهیم آمد.

پزشکیان یک اشاره قابل‌تأمل هم به بسیاری از شورا‌ها و نشست‌های سطوح بالای قوا کرد که به زعم ایشان «فقط می‌نشینیم و خبر ردوبدل می‌کنیم» یعنی که بی‌فایده و ظاهری و نمایشی است. 

 وجه‌مثبت دیگر سخنان رئیس‌جمهور در این همایش آنجا بود که برخلاف سیاست‌های دهه هفتاد که در آن چاره‌ای از «له‌شدن اجتماعی از ضعیفان زیر چرخ توسعه» نبود، تأکید کرد که هر مداخله و هر نسخه‌ای که می‌خواهیم برای این مملکت بنویسیم گروهی را که ممکن است صدمه ببینند درنظر خواهیم گرفت. پزشکیان به نامرد‌هایی هم که با جنگ در منطقه مانع توسعه در کشور‌های منطقه می‌شوند هم اشاره کرد و گفت: «ما در حال جنگ هستیم جنگی که این نامرد‌ها بر ما تحمیل می‌کنند، اما مطمئنم شما (صادرکنندگان) می‌توانید به ما کمک کنید تا راه را باز کنیم. شما در میدان جنگ هستید. جنگی که جنگ موشک نیست بلکه جنگ اندیشه، تولید، تجارت و صنعت است و دولت باید بستری آماده کند تا بتوانید این راه را راحت‌تر طی کنید»

روز ملی صادرات فرصتی شد رئیس‌جمهور در ادامه حمایت‌های وزیر اقتصاد از شبکه بانکی، گریزی به دلایل ناترازی بانک‌ها بزند و از شبکه بانکی به طور ویژه حمایت کند. مسعود پزشکیان دلیل این ناترازی را تکالیف مجلس به شبکه بانکی بدون تأمین منابع آن دانست و خطاب به صادرکنندگان گفت دولت بدهکار با ناترازی در بانک‌ها و صندوق‌ها درست کردند، بعد می‌گویند حل کنید! ما اول باید بدانیم در کجا هستیم. ما در حال جنگ هستیم. دغدغه ما گروه‌هایی است که ممکن است تصمیمات ما آنان را به زیر خط فقر ببرد. ما موظف هستیم آن‌ها را ببینیم و اجازه ندهیم صدمه ببینند. هر مداخله و نسخه‌ای که برای مملکت می‌نویسیم، باید گروه آسیب‌پذیر را ببینیم. 

 ناترازی‌ها

بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت، صادرات غیرنفتی در مجموع سال۱۴۰۲ به ۳/۴۹‌میلیارد دلار رسید که به لحاظ وزنی رشد ۸/۹ درصدی را نسبت به سال پیش از آن داشته، اما متأسفانه ارزش صادرات ۹/۸ درصد افت کرده است. واردات کشور نیز در سال گذشته ۲/۶۶ میلیارد دلار بود که از لحاظ وزن ۴/۴ درصد و از منظر ارزشی ۸/۹ درصد افزایش را تجربه کرده است. مجموع این دو عدد 

(۳/۴۹ + ۲/۶۶ میلیارد دلار) تجارت ۱۱۶‌میلیارد دلاری را برای کشور رقم زده است. همچنین به لحاظ تراز تجاری (اختلاف صادرات و واردات) در مجموع سال۱۴۰۲، شاهد تراز تجاری منفی به رقم ۸/۱۶ میلیارد دلار هستیم، در حقیقت واردات کالا‌ها ۸/۱۶ میلیارد دلار بیش از صادرات غیرنفتی ما بوده است. در شش ماهه اول امسال نیز تراز تجاری‌مان منفی بوده است. در حوزه واردات در مجموع شش ماهه امسال حدود ۲/۱۸ میلیون تن به صورت وزنی واردات داشته‌ایم که ارزش آن بالغ بر ۵/۳۲ میلیارد دلار رسیده است. این رقم ۵/۳۲ میلیارد دلار در مقایسه با ۸/۲۵ میلیارد دلار صادراتی، باز هم تجارت منفی را حکایت می‌کند و قریب ۷ میلیارد دلار تراز تجاری منفی داشته‌ایم. این مقدار واردات در مقایسه با شش ماهه سال۱۴۰۲، به لحاظ وزنی ۸/۲ درصد و به لحاظ ارزش صادراتی ۶/۶ درصد افزایش داشته است. 

سیدمحمد اتابک، وزیر صمت که در مراسم روز ملی صادرات سخن می‌گفت، صادرات را یکی از مؤلفه‌های اصلی اقتصاد کشور برشمرد و با بیان اینکه سهم نیم‌درصدی از صادرات جهانی، شایسته موقعیت جغرافیایی و جمعیتی کشور ایران نیست، گفت: متأسفانه تنوع محصولات صادراتی ما کم و از سوی دیگر ارزش محصولات صادراتی ما نیز از ۵۲۰دلار به ۳۶۲دلار کاهش پیدا کرده که این نشانگر توجه به خام‌فروشی و پرهیز از حرکت به سمت تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر است. 

وی با اشاره به ظرفیت‌های عظیم کشور برای انجام پروژه‌های بزرگ فنی و مهندسی به خصوص در کشور‌های همسایه افزود: اگر بتوانیم مشکل ضمانت‌های بانکی را در این زمینه حل کنیم، شاهد ارتقای حجم صادرات کشور خواهیم بود. 

 پزشکیان: جنگ امروز، جنگ اندیشه، تولید و تجارت است

رئیس‌جمهور روز گذشته با حضور در آیین بیست‌وهشتمین دوره روز ملی صادرات، ضمن تجلیل از صادرکنندگان نمونه و ممتاز کشور، پای سخنان، دیدگاه‌ها و دغدغه‌های آنان نشست.

رئیس‌جمهور در همایش روز ملی صادرات گفت: امروز شما در خط‌مقدم میدان جنگ هستید، این جنگ، جنگ موشک نیست، جنگ اندیشه‌ها، تولید و تجارت است. رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: یکی از معضلات ما هدف‌گذاری‌های مختلف است. به عنوان مثال ما در مجلس مصوب می‌کنیم تا به جوانان وام ازدواج داده شود یا وام فرزندآوری پرداخت شود، اما منابع آن را نمی‌بینیم. بانک‌ها چگونه ناتراز شدند؟ علت آن مصوباتی است که ما در مجلس گذاشتیم. تعهداتی که مجلس بر گردن دولت‌ها گذاشته است با واقعیت همخوانی ندارد. 

وی ادامه داد: از یک طرف دولت بدهکار با ناترازی در بانک‌ها و صندوق‌ها درست کردند، بعد می‌گویند حل کنید. ما اول باید بدانیم در کجا هستیم. ما در حال جنگ هستیم؛ جنگی که این نامرد‌ها بر ما تحمیل کرده‌اند و روزبه‌روز شرایط را بدتر می‌کنند. 

پزشکیان با بیان اینکه وضع ما به تبع این ناترازی‌ها خوب نیست، ما در حال جنگ هستیم و روزبه‌روز هم وضعیت بدتر می‌شود، افزود: شما تولیدکنندگان، صنعتگران و تاجران می‌توانید کمک کنید ما راه را باز کنیم. جنگ امروز، جنگ اندیشه، تولید، تجارت و صنعت است و مبارزه در این جنگ نیازمند بستری است که ما به عنوان دولت باید آن را آماده کنیم و مصمم هستیم و معتقدیم به هر شکلی باید این بستر برای شما فراهم شود، تلاش می‌کنیم به نحو مقتضی موانع را از پیش پای شما برداریم. 

پزشکیان تأکید کرد: دغدغه ما گروه‌هایی است که ممکن است تصمیمات ما آنان را به زیر خط فقر ببرد. ما موظف هستیم آن‌ها را ببینیم و اجازه ندهیم صدمه ببینند. هر مداخله و نسخه‌ای که برای مملکت می‌نویسیم، باید گروه آسیب‌پذیر را ببینیم. 

رئیس‌جمهوری در ادامه خاطر نشان کرد: ما در تمام مسائل و در دولت آماده‌ایم با شما جلسه بگذاریم. با شما بنشینیم و مشکل شما را حل کنیم. جلسه با شما به منزله وقت تلف‌کردن نیست. ما آماده‌ایم هر هفته و هر روز وقت بگذاریم تا تولید ما رشد کند. 

وی با تأکید بر اینکه به دنبال حذف موانع هستیم، خاطرنشان کرد: سیل ممکن است به یک عده آسیب بزند. باید عوارض را در نظر گرفت. به عنوان یک باور ما در جنگ هستیم. اقتصاددان‌ها، تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما خط‌مقدم جنگ هستند، باید از آن‌ها پشتیبانی و حمایت کنیم. رئیس‌جمهور در ادامه خطاب به حاضران گفت: وضعیت را شما می‌دانید. نامرد‌ها روزبه‌روز می‌خواهند وضعیت را برای ما بدتر کنند، اما فرصت زیادی در اوراسیا، شانگهای، بریکس و در تعامل با همسایگان خود داریم. ما دست به دست هم می‌دهیم و با قدرت پیش خواهیم رفت. 

 شورای عالی صادرات تشکیل شود

رئیس‌جمهور گفت: هر تشکیلات و نهادی، مثل شورای‌عالی صادرات که مورد نیاز است، باید ایجاد شود، ما آمادگی داریم با شما برای حل مشکلات جلسه بگذاریم و مطالبات‌تان را برآورده کنیم. آماده‌ایم برای رونق تولید و توسعه آن وقت بگذاریم و موانع آن را هم برطرف کنیم. 

رئیس‌جمهور گفت: باید کاری کنیم که تازه‌به‌دوران‌رسیده‌ها در برابر ایران با این تاریخ طولانی‌اش، حرفی برای گفتن نداشته باشند. ایرانیان برای ایران و برای رونق و توسعه این کشور هر کاری که از دست‌شان برآید، انجام می‌دهند و مطمئن باشید ما نیز در حکومت تا آخر با شما هستیم و در کنار شما با مشکلات خواهیم جنگید. هر کاری که لازم است در سازمان‌های جهانی مثل اوراسیا، بریکس و شانگ‌های برای شما انجام می‌دهیم. ما باهم دست به دست هم می‌دهیم و مشکلات را حل می‌کنیم. 

همچنین پیش از سخنان رئیس‌جمهور سه نفر از صادرکنندگان برتر نیز به بیان دیدگاه‌ها، طرح مشکلات و موانع صادرات پرداختند. رویارویی با تحریم‌های گسترده بین‌المللی، چندنرخی‌بودن ارز، موانع بر سر راه نقل و انتقالات بانکی، مشکلات بانکی داخل کشور اعم از ناترازی‌ها، صدور بخشنامه‌های دستوری غیرواقعی و خام‌فروشی بدون ایجاد ارزش‌افزوده، از اهم دغدغه‌های ایشان در خصوص صادرات به کشور‌های خارجی بود.

منبع: روزنامه جوان


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد