تایم: اسرائیل نمی‌تواند از عهده 100 هزار موشک حزب‌الله برآید

کد خبر: 1322705

«ده‌ها هزار نیرو از گروه‌های مورد حمایت ایران در خاورمیانه آماده می‌شوند که در صورت تبدیل شدن درگیری روزافزون میان اسرائیل و لبنان به یک جنگ فراگیر، به حزب‌الله بپیوندند».

تایم: اسرائیل نمی‌تواند از عهده  100 هزار موشک حزب‌الله برآید

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار این ارزیابی به نقل از تحلیلگران، نوشت: از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه، تقریباً به‌صورت روزمره در مرزهای شمال اسرائیل و جنوب لبنان، درگیری جریان دارد. در ماه جاری پس از آنکه حمله هوائی اسرائیل باعث کشته ‌شدن یک فرمانده ارشد حزب‌الله شد، درگیری‌ها تشدید شده ‌است. حزب‌الله این حمله را با شلیک صدها راکت و پهپاد انفجاری پاسخ داد.

مقام‌های اسرائیلی تهدید کرده‌اند که اگر مذاکره‌ای برای عقب ‌راندن حزب‌الله از نزدیکی مرزهای شمال اسرائیل شکل نگیرد، تهاجم نظامی به لبنان انجام می‌دهند. در طول یک دهه گذشته، نیروهای تحت حمایت ایران از لبنان، عراق، افغانستان و پاکستان در جنگ سوریه مبارزه کرده‌اند و کمک کرده‌اند که توازن قدرت به نفع بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه تغییر کند.

مقام‌های گروه‌های تحت حمایت ایران گفته‌اند که ممکن است برای جنگ با اسرائیل با هم جمع شوند. حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله گفت که رهبران گروه‌های شبه‌نظامی ایران، عراق، سوریه، یمن و دیگر کشورها قبلاً پیشنهاد داده‌اند که ده‌ها هزار نیرو برای کمک به حزب‌الله اعزام کنند، اما او گفت که حزب‌الله خودش اکنون بیش از ۱۰۰هزار نیرو دارد. نصرالله گفت: «به آنها گفتم که متشکرم، اما ما همین حالا هم بیش از اندازه نیرو داریم.» سال ۲۰۱۷، حسن نصرالله در سخنرانی خود گفته‌ بود که نیروهایی از ایران، عراق، یمن، افغانستان و پاکستان در چنین جنگی شریک حزب‌الله خواهند بود.

مقام‌هایی از گروه‌های لبنانی و عراقی می‌گویند که اگر جنگ در مرز لبنان و اسرائیل دربگیرد، نیروهای تحت حمایت ایران به جنگ وارد خواهند شد. هزاران تن از این نیروها در حال حاضر در سوریه مستقر هستند و به سادگی می‌توانند از مرزهای نشانه‌گذاری‌نشده و پرمنفذ به لبنان وارد شوند. تعدادی از این گروه‌ها در طول ماه‌های گذشته حملاتی را علیه اسرائیل انجام داده‌اند.

گروه‌هایی که خود را «محور مقاومت» می‌نامند، می‌گویند که از «استراتژی وحدت میادین» استفاده می‌کنند و تنها در صورتی این حملات را متوقف می‌کنند که اسرائیل حمله به غزه را متوقف کند. یک مقام از یکی از گروه‌های تحت حمایت ایران در عراق به آسوشیتدپرس می‌گوید: «ما دوشادوش حزب‌الله می‌جنگیم. این مقام و یک مقام دیگر از عراق می‌گویند که همین حالا هم مستشاران عراقی در لبنان مستقر هستند.»

مقامی در یک گروه تحت حمایت ایران در لبنان می‌گوید که نیروهایی از حشدالشعبی عراق، فاطمیون افغانستان، زینبیون پاکستان و گروه شورشی تحت حمایت ایران در یمن مشهور به حوثی‌ها در صورت جنگ ممکن است به لبنان بیایند.

از سوی دیگر نشریه تایم در تحلیلی درباره تحولات جنگ نوشت: جنگ مرگبار و ویرانگر اسرائیل- حماس کافی نبود که ترس از رویارویی گسترده‌تر بین اسرائیل- حزب‌الله هم بر آن افزوده شده است. اوایل همین هفته، یعنی ساعاتی پس از انتشار ویدئویی ۹دقیقه‌ای از سوی حزب‌الله که پهپادهای جاسوسی را در حال گشت‌زنی در شمال اسرائیل نشان می‌داد، مقامات اسرائیلی اعلام کردند که برای یک «جنگ همه‌جانبه» آماده هستند و طرح‌هایی را برای حمله مورد تصویب قرار داده‌اند. پس از نمایش فیلم پهپاد، سیدحسن نصرالله تهدید کرد که اگر اسرائیل دامنه درگیری‌های کنونی را گسترش دهد، «بدون محدودیت، بدون قاعده و سقف» نبرد خواهد کرد.

مقامات آمریکایی ابراز نگرانی جدی می‌کنند که سیستم‌های دفاع هوائی اسرائیل به‌شدت تحت فشار قدرت آتش حزب‌الله قرار گیرند و کارآیی‌شان دچار مشکل شود؛ زیرا گمان می‌رود آتش حزب‌الله شامل بیش از ۱۰۰هزار موشک و انبوهی از پهپادهای انتحاری باشد./کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد