شکوه شهادت در میدان

کد خبر: 1322293

یحیی سنوار سرود رسای رستگاری را در میدان سر داد و در لباس رزم تا آخرین نفس و قطره خون با اشغالگران جنگید. همگان نوشتند که آنچه ارتش رژیم صهیونی از شهادت او منتشر کرد از قوی‌ترین، ماندگارترین و اصیل‌ترین روایت‌های تاریخ فلسطین است

شکوه شهادت در میدان

بیش از یک سال بود که ارتش صهیونیستی با کمک امریکا نتوانستند یحیی السنوار، رهبر جدید حماس و مغز متفکر عملیات «طوفان الاقصی» را که ضربه جبران‌ناپذیری بر هیمنه این رژیم وارد کرده بود، پیدا کنند، روز پنج‌شنبه بر حسب اتفاق و در یک درگیری تن به تن در شهر رفح، نظامیان اشغالگر السنوار را به شهادت رساندند. تصاویر منتشر شده از پیکر خونین او با لباس رزمی و در خط مقدم مبارزه با دشمن و در میان آوار یک ساختمان که هدف گلوله تانک اسرائیلی قرار گرفت، همه ساخته‌های دروغین سران تل‌آویو را که مدعی بودند او تحت محافظت شدید امنیتی و در تونل‌ها زندگی می‌کند بر باد داد و ثابت کرد که برخلاف سران تل‌آویو، رهبران مقاومت میدان را ترک نکرده‌اند؛ اقدامی که دشمن اشغالگر آن را ضربه بزرگ به حماس اعلام کرد، اما رهبران فلسطین اعلام کردند که ترور‌های وحشیانه مقاومت را تضعیف نکرده و از مسیر مبارزه باز نمی‌دارد. 

به گزارش «جوان»، درحالی که مقامات رژیم صهیونیستی در یک سال گذشته تعدادی از فرماندهان و رهبران ارشد حزب‌الله لبنان و حماس را ترور کردند، با این حال همیشه نام یک شخصیت برجسته در سرلیست ترور‌های اسرائیل به چشم می‌خورد که تنها ترور او می‌توانست صهیونیست‌ها را ارضا کند. ارتش اسرائیل با وجود تجهیزات گسترده و فناوری مدرن، باریکه کوچک غزه را زیر و رو کرد تا شاید اطلاعی از مخفیگاه یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس کسب کند، اما این تلاش‌ها بی‌ثمر بود و در دومین سال درگیری‌ها بین حماس و ارتش اشغالگر، صهیونیست‌ها آنچه را که در زیر زمین جست‌وجو می‌کردند در کمال تعجب، روی زمین یافتند. 

رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی عصر پنج‌شنبه در خبری اعلام کرد که السنوار در یک عملیات درگیری در شهر رفح، در جنوب غزه به شهادت رسیده است. ارتش اسرائیل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد نظامیان این رژیم نه در یک عملیات از پیش برنامه‌ریزی‌شده، بلکه به‌صورت تصادفی در درگیری با گروه‌های مقاومت فلسطین در منطقه «تل‌السلطان» در جنوب غزه، السنوار را به شهادت رسانده‌اند. مقامات اسرائیلی می‌گویند که یک جوخه آموزشی ارتش در حال گشت‌زنی در جنوب غزه بود که سربازان با گروه کوچکی از مبارزان فلسطینی برخورد کردند و با پشتیبانی پهپاد‌ها با آن‌ها درگیر شدند. در یک تبادل آتش، پس از شلیک گلوله توپ به ساختمانی که شبه‌نظامیان در آن پناه گرفته بودند، سه مبارز فلسطینی شهید شدند. پیکر السنوار برای آزمایش «دی‌ان‌ای» به سرزمین‌های اشغالی فرستاده شد و رسانه‌های رژیم صهیونیستی دیروز گفتند که اولین آزمایش انجام شده تأیید می‌کند که السنوار شهید شده است، چیزی که مقامات حماس هم آن را روز جمعه تأیید کردند. 

خلیل الحیه، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه گفت: «ما شهادت یحیی السنوار را به امت عربی و اسلامی تسلیت می‌گوییم، اما حماس با شهادت السنوار تضعیف نخواهد شد. السنوار یک قهرمان شهید است که تا آخرین لحظه حیات خود رو در روی ارتش رژیم اشغالگر ایستاد. حماس تا زمان تشکیل کشور فلسطین در تمام خاک فلسطین به پایتختی قدس به فعالیت و تلاش خود ادامه خواهد داد. خون شهدا مسیر را برای ما روشن خواهد کرد و انگیزه‌ای برای پایداری و ثبات خواهد بود.»

 آخرین لحظات زندگی السنوار 

السنوار که تمام عمر خود را در زندان‌های اسرائیل (۲۲ سال) یا در میدان نبرد سپری کرد تا آخرین لحظه نیز دست از مبارزه برنداشت. پهپاد‌های ارتش صهیونیستی فیلمی را از آخرین لحظات شهادت السنوار منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد او چیزی شبیه به یک چوب‌دستی را به سمت پهپاد پرتاب می‌کند و ویدئو در این لحظه به پایان می‌رسد. نیرو‌های اسرائیلی مدت کوتاهی پس از آن، ساختمان را با آتش تانک ویران کردند که در پی آن، فرد مذکور کشته شد که هویتش بعدتر یحیی السنوار اعلام شد. برخلاف ادعا‌های پیشین رژیم صهیونیستی درباره استفاده السنوار از اسرا به عنوان سپر انسانی، «گلگتز» رادیو ارتش اسرائیل گزارش کرد السنوار در حالی که لباس نظامی به تن داشت و در خط مقدم با نظامیان اسرائیلی می‌جنگید به شهادت رسید. انتشار این تصاویر در میان آوار یک ساختمان که هدف گلوله تانک اسرائیلی قرار گرفت، همه ساخته‌های دروغین سران تل‌آویو را که مدعی بودند او تحت محافظت شدید امنیتی و در تونل‌ها زندگی می‌کند، بر باد داد و ثابت کرد که برخلاف سران تل‌آویو، رهبران مقاومت نیز همانند سایر مردم عادی برای دفاع از سرزمین خود در میدان حضور دارند. تصاویر آخرین لحظات السنوار بسیاری را در جهان متحیر و متعجب کرد که شخصیتی در این جایگاه، چگونه می‌تواند همچون یک رزمنده به مصاف نبرد تن به تن با دشمن اشغالگر برود. 

سران تل‌آویو اخیراً ادعا کرده بودند که السنوار از اسرای صهیونیست به عنوان سپر انسانی برای حفظ جان خود استفاده می‌کند، اما شهادت او نشان داد که او همواره در میدان بود نه شخصیت مرموزی که صهیونیست‌ها آن را برای جهانیان ترسیم کرده بودند. السنوار از این بابت برای سران صهیونیست مهم بود که طراح و مغز متفکر عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر بود. پس از شهادت السنوار، ارتش اسرائیل سطح آماده‌باش نیرو‌های خود را افزایش داد. 

 سنوار: بگذار کربلای جدید شود

جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا که از هر جهت در کنار اسرائیل ایستاده است، از ترور السنوار استقبال کرد و مدعی شد: «این روز خوبی برای اسرائیل، برای ایالات متحده و جهان است... اکنون فرصت برای غزه بدون قدرت حماس و دستیابی به یک راه‌حل سیاسی است که آینده‌ای بهتر برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به‌طور یکسان فراهم می‌کند.» خوش‌بینی بایدن برای توقف جنگ در غزه درحالی است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اولین نطق خود پس از ترور السنوار با بیان اینکه حماس بر نوار غزه حکومت نخواهد کرد، جهت‌گیری خود را خطاب به مردم غزه اعلام کرد و گفت: «جنگ هنوز تمام نشده است و اسرائیل با تمام توان به عملیات خود تا بازگشت اسرا از غزه ادامه خواهد داد.»

اگرچه مقامات امریکایی و اروپایی مدعی شدند که السنوار مانع بزرگی بر سر راه توافقات آتش‌بس بود، اما منابع دیپلماتیک به روزنامه «واشینگتن‌پست» گفتند: «باوجود موافقت حماس با توافق پیشنهادی امریکا برای آتش‌بس، این نخست‌وزیر تل‌آویو بود که خواسته‌های جدید مطرح می‌کرد نه السنوار.» روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم در گزارشی که در بین اسرائیلی‌ها بازتاب داشته، مدعی شده پیام‌ها و نامه‌های یحیی السنوار به رهبران حماس برای مذاکرات و مسیر جنگ را به دست آورده و بخشی از آن‌ها را افشا کرده است. بر اساس این گزارش، در کل پیغام‌ها «ایستادگی» و ایمان موج می‌زند. گزارش با این بخش از نامه السنوار پایان می‌یابد: «باید در مسیری که شروع کرده‌ایم پیش برویم، یا بگذار کربلای جدیدی رخ دهد.» 

 واکنش‌های جهانی 

برخلاف خوش‌بینی غربی‌ها به تضعیف حماس در غیبت السنوار، گروه‌های مقاومت و حامیان‌شان، شهادت السنوار را سرآغاز فصل جدیدی در مقاومت فلسطین اعلام کردند. 

باسم نعیم، یکی از مقامات ارشد حماس با انتشار بیانیه‌ای گفت: «به نظر می‌رسد اسرائیل معتقد است کشتن رهبران ما، به معنای پایان جنبش ما و مبارزه مردم فلسطین است. حماس یک جنبش آزادیبخش است که نمی‌توان آن را از بین برد.» مصطفی برغوثی، دبیرکل جنبش ابتکار ملی فلسطین در گفتگو با الجزیره با اشاره به رشادت‌های السنوار گفت: «السنوار حتی در آخرین لحظه زندگی خود، اسرائیل و نتانیاهو را رسوا کرد. صهیونیست‌ها می‌گفتند او در تونل‌ها مخفی شده است، اما امروز بسیاری فهمیدند این نتانیاهو است که در تونل مخفی می‌شد.» 

گردان‌های القسام (شاخه نظامی حماس) نیز در بیانیه‌ای با برشمردن موفقیت‌های نظامی السنوار در برابر دشمن اشغالگر تأکید کرد: دشمن جنایتکار اگر فکر کند که با ترور رهبران بزرگ مقاومت مانند السنوار، هنیه، نصرالله، العاروری و دیگران، می‌تواند شعله مقاومت را خاموش کند یا به عقب‌نشینی سوق دهد، دچار توهم است شهادت، بالاترین آرزوی رهبران ماست و خون آن‌ها چراغ راه رهایی و آتش متجاوزان خواهد بود و رهبران ما صد‌ها هزار مجاهد را از خود به جای گذاشته‌اند مردم و ملت ما که مصمم به مبارزه با اشغالگران صهیونیست هستند تا زمانی که فلسطین و مسجد الاقصی از آلودگی آن پاک و از سرزمین ما رانده شود، به خواست خدا.»

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران دیروز در بیانیه‌ای گفت: «خبر ترور و شهادت مبارز نستوه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، جناب یحیی سنوار، گرچه برای همه آزادیخواهان عالم به خصوص مردم قهرمان فلسطین دردناک و تأثربرانگیز بود، در عین حال نشانه آشکاری از توقف‌ناپذیری جنایات رژیم اشغالگر و کودک‌کش صهیونیستی است. شهید سنوار در طول حیات ارزشمند خود سال‌ها در اسارت رژیم سفاک صهیونیستی بود و پس از آن هم تا آخرین لحظه عمر پر افتخارش قهرمانانه جنگید و از پای ننشست. جهاد در تقابل با تجاوز و هدیه بخشیدن آزادی و رهایی به صاحبان حقیقی سرزمین‌های اشغالی، حرکت عظیم و هدف والایی است که با ترور و حذف قهرمانان این عرصه متوقف نخواهد شد.» 

سیدعباس عراقچی، وزیر خارجه ایران نیز گفت: «یحیی السنوار ترسی از مرگ نداشت بلکه در غزه در جست‌وجوی شهادت بود. او شجاعانه تا آخرین نفس در صحنه نبرد جنگید. سرنوشت او - که به زیبایی در آخرین تصویر به نمایش درآمده است- کسی را از ادامه نبرد منصرف نمی‌کند، بلکه منبعی الهام‌بخش خواهد شد برای تمامی رزمندگان مقاومت در منطقه، اعم از فلسطینی و غیرفلسطینی... شهدا تا ابد زنده‌اند، و امروز آرمان آزادسازی سرزمین‌های اشغالی فلسطین از هر زمانی زنده‌تر است.» نمایندگی ایران در سازمان ملل اعلام کرد: «وقتی مسلمانان شهید السنوار را با لباس رزم و در وسط میدان، در برابر دشمن می‌بینند، روح مقاومت تقویت خواهد شد و او الگوی نوجوانان و کودکانی می‌شود که راهش را برای آزادی فلسطین ادامه دهند.» 

الازهر مصر در بیانیه‌ای گفت: «ما برای شهدای قهرمان مقاومت فلسطینیان سوگواریم که به دست جنایتکاران صهیونیستی هدف قرار گرفتند، افرادی که فساد و ویرانی را در سرزمین‌های عربی ما گسترش می‌دهند.» الازهر اظهار داشت: «ما تأکید می‌کنیم که شهدای مقاومت فلسطینیان مبارزان واقعی بودند که دشمنان خود را به وحشت انداختند و آن‌طور که دشمن تلاش می‌کرد آن‌ها را به تصویر بکشد، تروریست نبودند.»

از سوی دیگر، مردم اردن اعتراضات خود را از ترور السنوار با حضور در خیابان‌ها و حمایت از مقاومت فلسطین ابراز کردند. اردنی‌ها که شمار آن‌ها نیز به ده‌ها هزار نفر می‌رسید، با شعار «السنوار با تو بیعت کردیم»، خشم خود را از جنایات اسرائیل ابراز داشتند.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد