کارگاه راهبری پارلمان‌ها در خلع سلاح IPU

نبویان: تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی خطر جدی برای امنیت منطقه است

کد خبر: 1321829

عضو پارلمان ایران در اتحادیه بین‌المجالس جهانی با تاکید بر اینکه تسلیحات هسته‌ای رژیم تروریستی اسرائیل خطر جدی برای امنیت در منطقه است، گفت: ادامه حضور سلاح‌های هسته‌ای و تاسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای غیرپادمانی رژیم غاصب صهیونیستی، بمب ساعتی برای امنیت کشورهای عضو معاهده در منطقه بوده لذا اتخاذ تدابیری فوری برای مقابله با این تهدید جدی ضروری است.

نبویان: تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی خطر جدی برای امنیت منطقه است

سید محمود نبویان در کارگاه راهبری پارلمان‌ها در خلع سلاح اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) در ژنو گفت: در جهان کنونی که با درگیری‌های بین‌المللی فزاینده، منازعات نظامی همراه با فرسایش چندجانبه‌گرایی و نیز لفاظی‌های بی‌ملاحظه و غیرمسئولانه دست و پنجه نرم می‌کند، ضروری است تدابیر لازم برای اقدام جهت از بین بردن خطرات و جلوگیری از جرقه یک جنگ هسته‌ای ویرانگر اتخاذ شود.

وی یادآور شد: متاسفانه ۵۴ سال پس از لازم‌الاجرا شدن معاهده منع اشاعه هسته‌ای (NPT)، خلع سلاح هسته‌ای هنوز به طور کامل محقق نشده است. وجود حدود ۳۹۰۴ کلاهک هسته‌ای فعال و در مجموع حدود ۱۳۰۰۰ سلاح هسته‌ای در جهان، روند خطرناکی را نشان می‌دهد که صلح و امنیت بین‌المللی را تضعیف می‌کند. تا زمانی که سلاح‌های هسته‌ای وجود دارند، خطر استفاده یا تهدید به استفاده از آن‌ها علیه کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای وجود دارد و تنها تضمین قطعی در برابر استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، خلع سلاح هسته‌ای و امحای کامل آن‌هاست.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: جمهوری اسلامی ایران قویا بر این باور است که دستیابی به اهداف خلع سلاح هسته‌ای و جهان عاری از سلاح هسته‌ای به‌عنوان بالاترین اولویت سازمان ملل متحد در زمینه امنیت بین‌المللی، مسئولیت مشترک اما متمایز همه کشورهای عضو معاهده به ویژه کشورهای دارای سلاح هسته‌ای است اما بحران عدم پایبندی این کشورها به تعهدات خود در زمینه خلع سلاح، اعتماد به ظرفیت معاهده برای تحقق هدف خلع سلاح هسته‌ای را به طور جدی تضعیف کرده است. این بحران با استانداردهای دوگانه برخی از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای و متحدان آن‌ها در مورد مسائل مهمی مانند سلاح‌های هسته‌ای رژیم غاصب اسرائیل تشدید می‌شود.

نبویان با تاکید بر اینکه تسلیحات هسته‌ای رژیم تروریستی اسرائیل خطر جدی برای امنیت در منطقه است، گفت: به راستی چه کشورهایی برخلاف معاهده NPT به این رژیم غاصب سلاح هسته‌ای دادند؟ ادامه حضور سلاح‌های هسته‌ای و تاسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای غیرپادمانی رژیم غاصب صهیونیستی، بمب ساعتی برای امنیت کشورهای عضو معاهده در منطقه بوده و اتخاذ تدابیری فوری برای مقابله با این تهدید جدی ضروری است آن هم در شرایطی که آمریکا و برخی از کشورهای غربی با اعمال استانداردهای دوگانه در اجرای مفاد منع اشاعه در دستیابی به سلاح هسته‌ای به این رژیم غاصب، کمک می‌کنند.

وی حملات و تجاوزات غیرقانونی رژیم غاصب اسراییل علیه همسایگان خود، کشتار غیرنظامیان ازجمله زنان و کودکان در فلسطین و نیز بی‌اعتنایی نسبت به درخواست‌های جامعه جهانی برای توقف خونریزی مردم بی‌گناه را گواه روشنی بر تهدیدات ناشی از وجود چنین رژیم متجاوزی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دانست.

نبویان تاکید کرد: در اختیار داشتن سلاح‌های کشتار جمعی ازجمله سلاح‌های هسته‌ای توسط این رژیم همراه با حمایت برخی از کشورهای عضو ازجمله آمریکا، این رژیم را برای ایجاد تهدیدات هسته‌ای علیه کشورهای منطقه جسور کرده به طوری که اخیرا مقامات عالی‌رتبه رژیم، ایران و منطقه غزه را به حملات هسته‌ای تهدید کرده‌اند. این به وضوح تهدید جدی ناشی از چنین رژیمی و اهمیت مهار چنین تهدیدی را به شیوه‌ای بسیار سریع نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در غرب آسیا را هدف مهم و ضرورت راهبردی خواند و افزود: تا زمانی که سلاح‌های هسته‌ای رژیم غاصب اسرائیل مورد توجه قرار نگیرد، خطر اشاعه بیشتر سلاح‌های هسته‌ای در غرب آسیا و فراتر از آن ادامه خواهد داشت.

نبویان در پایان مجددا گفت: جمهوری اسلامی ایران قویا به استفاده صلح‌آمیز از انرژی و فناوری هسته‌ای طبق ماده ۴ NPT باور دارد، همچنین جمهوری اسلامی ایران معتقد است که پارلمان‌ها می‌توانند نقش بسزایی در خلع سلاح هسته‌ای و دیگر انواع سلاح‌های کشتار جمعی ایفا کنند. از نظر ایران، این نقش می‌تواند شامل مواردی از قبیل تصویب قوانین، نظارت بر سیاست‌ها، تقویت دیپلماسی و آگاهی‌ بخشی باشد./ایسنا

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد