معادله تازه‌ای که حزب‌الله ساخت

کد خبر: 1321487

بامداد روز گذشته یکی از مهم‌ترین و بی‌سابقه‌ترین عملیات‌های حزب‌الله لبنان در سال اخیر به وقوع پیوست. این عملیات که با نفوذ یک پهپاد انتحاری حزب‌الله به اراضی اشغالی و جنوب شهر حیفا صورت گرفت، توانست ضربه‌ای سنگین به رژیم صهیونیستی وارد کند. در این حمله، چهار صهیونیست کشته و ۷۰ نفر دیگر زخمی شدند که حال چهار نفر از آنان وخیم گزارش شده است.

معادله تازه‌ای که حزب‌الله ساخت

بامداد روز گذشته یکی از مهم‌ترین و بی‌سابقه‌ترین عملیات‌های حزب‌الله لبنان در سال اخیر به وقوع پیوست. این عملیات که با نفوذ یک پهپاد انتحاری حزب‌الله به اراضی اشغالی و جنوب شهر حیفا صورت گرفت، توانست ضربه‌ای سنگین به رژیم صهیونیستی وارد کند. در این حمله، چهار صهیونیست کشته و ۷۰ نفر دیگر زخمی شدند که حال چهار نفر از آنان وخیم گزارش شده است. بر اساس گزارش‌ها، پهپاد حزب‌الله موفق شد به پایگاه تیپ گولانی ارتش اسرائیل در جنوب حیفا نفوذ کند و بدون هشدار آژیرها، هدف خود را نابود کند. این عملیات نه‌تنها به کشته و زخمی شدن نیروهای نظامی اسرائیل منجر شد، بلکه به پناهگاه‌گریزی نیروهای اسرائیلی در پایگاه دریایی حیفا انجامید، امری که شکست دیگری برای سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود. رسانه‌های اسرائیلی از جمله شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کردند که سامانه‌های پدافندی بارها تلاش کردند پهپاد حزب‌الله را رهگیری کنند؛ اما در تمامی موارد ناکام ماندند. به گفته این رسانه‌ها، پهپاد ابتدا موشکی را به سمت پایگاه شلیک کرد و سپس با برخورد به هدف منفجر شد. این در حالی است که ارتش اسرائیل شلیک موشک را رد کرده و پهپاد را انتحاری توصیف کرده است.

 نوع پهپاد و موفقیت فریب پدافندهای اسرائیل

در این عملیات، حزب‌الله با استفاده از تاکتیک‌های جدید و پیچیده موفق شد سامانه‌های پدافندی رژیم اسرائیل را فریب دهد. برخی رسانه‌های عبری و الجزیره اعلام کردند که حزب‌الله از یک پهپاد پیشرفته استفاده کرده که برای اولین‌بار در این عملیات به کار گرفته شده است. اگرچه نوع پهپاد هنوز به‌طور رسمی مشخص نشده است، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر روسی بودن آن مطرح شده و حتی برخی منابع عبری مدعی ورود پوتین به جنگ حزب‌الله و رژیم اسرائیل شده‌اند.

پاسخ به جنایت‌های اسرائیل

حزب‌الله لبنان بیانیه‌ای صادر و در آن تأکید کرد که این عملیات در چارچوب سلسله عملیات «خیبر» و در واکنش به جنایت‌های صهیونیست‌ها در غزه و تعرض به شهرک‌های النویری و البسته در بیروت صورت گرفته است. حزب‌الله در این بیانیه اعلام کرد که این حمله با هدف دفاع از مردم فلسطین و لبنان انجام شده و حمله به پایگاه گولانی با رمز «لبیک یا نصرالله» صورت گرفته است.

 

حمایت انصارالله یمن

عملیات حزب‌الله لبنان واکنش‌های بین‌المللی را به دنبال داشت. دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن با صدور بیانیه‌ای از این عملیات تمجید کرده و آن را نشانگر آمادگی و توانمندی نیروهای حزب‌الله دانست. این بیانیه همچنین بر همبستگی مردم یمن با مقاومت اسلامی لبنان تأکید کرد و عملیات‌های حزب‌الله را ضامن توقف تجاوزات رژیم اسرائیل و شکستن محاصره غزه خواند.

تأثیرات راهبردی عملیات: آغاز معادله «ضاحیه مقابل حیفا»

این عملیات مهم‌ترین حمله در جنگ جاری به‌شمار می‌آید و نشان از تغییر معادلات جنگی دارد. حمله پهپادی اخیر حزب‌الله در پی عملیات چند روز گذشته‌ای صورت گرفت که با هدف قرار دادن شهر حیفا، معادله جدید «ضاحیه مقابل حیفا» را در جنگ وارد کرد. این معادله به معنای آن است که حزب‌الله اجازه نمی‌دهد رژیم اسرائیل به حملات خود به ضاحیه بیروت ادامه دهد و برای هر حمله به ضاحیه، پاسخ کوبنده‌ای به رژیم صهیونیستی داده خواهد شد.

کارشناسان منطقه‌ای از جمله صابر گل عنبری معتقدند این عملیات نقطه عطفی در جنگ جاری است. گل عنبری می‌گوید: «عملیات حزب‌الله از چندین جهت حائز اهمیت است: نخست، تعداد بالای کشته و زخمی‌ها که در سه هفته اخیر بی‌سابقه بوده است. دوم، استفاده از یک پهپاد پیشرفته و ناشناخته که توانسته سامانه‌های پدافندی اسرائیل را فریب دهد. سوم، هدف قرار دادن یک پایگاه مهم نظامی در عمق اراضی اشغالی که نشان‌دهنده اطلاعات دقیق حزب‌الله از موقعیت نظامیان اسرائیلی است.»

وی تأکید می‌کند: «این عملیات نشان‌دهنده خروج حزب‌الله از شوک ترور رهبرانش و ضربات سنگین اسرائیل است. به گفته گل عنبری، این حمله می‌تواند سرآغاز عملیات‌های دقیق‌تری از سوی حزب‌الله باشد که معادلات جنگ را به نفع مقاومت تغییر دهد.»

 پیش‌بینی واکنش اسرائیل: تشدید حملات یا عقب‌نشینی؟

پس از این عملیات، انتظار می‌رود اسرائیل با واکنش‌های شدیدتر به حزب‌الله پاسخ دهد. برخی تحلیلگران معتقدند که حملات اسرائیل ممکن است به جنوب لبنان محدود نشود و بار دیگر ضاحیه بیروت هدف قرار گیرد. این در حالی است که شبکه‌های رسانه‌ای اسرائیل از اختلاف‌نظر بین مقامات تل‌آویو درباره توقف حملات به ضاحیه بیروت خبر داده‌اند. برخی رسانه‌های اسرائیلی این توقف را نتیجه تماس بایدن و نتانیاهو دانسته‌اند.

 

تغییری در معادلات جنگ؟

عملیات پهپادی حزب‌الله در حیفا به‌عنوان مهم‌ترین عملیات سال اخیر، ممکن است معادلات جنگ را تغییر دهد. واکنش رژیم اسرائیل به این عملیات می‌تواند نشان دهد که آیا این رژیم قادر به ادامه حملات به لبنان و غزه خواهد بود یا خیر. در مقابل، حزب‌الله لبنان با احیای قدرت بازدارندگی خود نشان داده است که هر گونه تجاوزگری اسرائیل با پاسخی کوبنده روبه‌رو خواهد شد و این مقاومت همچنان توانمند و آماده است.

 

رکوردشکنی حزب‌الله

در ادامه سلسله عملیات‌های حزب‌الله علیه رژیم صهیونیستی، این جنبش طی بیانیه‌های سی‌ام تا سی‌ودوم خود اعلام کرد که در جریان تلاش نیروهای اسرائیلی برای نفوذ به شهرک میس جبل، نظامیان متجاوز با راکت و مسلسل هدف قرار گرفته‌اند که در اثر آن، تعدادی از متجاوزین کشته یا زخمی شده‌اند. حزب‌الله لبنان همچنین از سی‌ودومین عملیات خود علیه مواضع اسرائیل طی امروز خبر داد و اشاره کرد که این حملات همچنان ادامه خواهد داشت. 

در یکی از این حملات، تجمعات نظامیان صهیونیست در شهرک المناره و منطقه خله ورده با موشک‌های دقیق هدف قرار گرفت. در مجموع، حزب‌الله لبنان با اجرای ۳۲ عملیات علیه نیروهای اسرائیلی طی یک روز، رکورد جدیدی در تعداد عملیات‌ها و حملات خود به اشغالگران ثبت کرده است. از سوی دیگر، حزب‌الله در بیانیه‌های قبلی خود تأیید کرده بود که پادگان آموزشی تیپ گولانی در بنیامینا واقع در حیفا، هدف حمله پهپادهای انتحاری قرار گرفته که در پی آن، پنج نظامی اسرائیلی کشته و بیش از ۷۰ نفر زخمی شدند. اگرچه رسانه‌های اسرائیلی تلاش داشتند تلفات را کم‌اهمیت جلوه دهند؛ اما کانال دوازدهم تلویزیون اسرائیل بعدها اعتراف کرد که تعداد کشته‌شدگان به ۱۵ نفر و زخمی‌ها به ۶۷ نفر افزایش یافته است. این حمله مرگبارترین عملیات حزب‌الله تاکنون محسوب می‌شود و نشان‌دهنده توان فزاینده حزب‌الله در آسیب‌رسانی به توان نظامی رژیم اسرائیل است.

صبح نو

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد