حزب‌الله معادله جنگ را عوض کرد

کد خبر: 1321474

حزب‌الله لبنان یک‌شنبه شب طی عملیات پهپادی، پایگاه «تیپ گولانی» را در جنوب حیفا هدف قرار داد. ارتش رژیم صهیونیستی هلاکت ۴ نفر از نظامیان و زخمی شدن ۶۷ تن دیگر را تأیید کرد که حال برخی از مجروحان هم وخیم است. دیشب نیز حمله موشکی حزب‌الله به تل‌آویو آژیر قرمز را در ۱۸۲ نقطه فعال کرد و ۲ میلیون صهیونیست را به پناهگاه فراری داد

حزب‌الله معادله جنگ را عوض کرد

«تیپ گولانی» که تا پیش از جنگ غزه، نیروی نام آشنا و زبده در ارتش صهیونیستی و مایه فخر و مباهات سران تل‌آویو بود، پس از تحمل تلفات سنگین در برابر مقاومت فلسطین، این بار ضربه دردناکی را از حزب‌الله لبنان دریافت کرد؛ ضربه‌ای که با حمله موشکی و فرود پهپاد حزب‌الله به رستوران نیرو‌های این تیپ در حیفا، ده‌ها صهیونیست کشته و زخمی شدند و عمق فاجعه به قدری بود که رسانه‌ها و مقامات اسرائیلی یک‌شنبه را خونین‌ترین روز از زمان هفتم اکتبر توصیف کردند. حمله مرگباری که علاوه بر نشان دادن قدرت بازدارندگی حزب‌الله برای تنبیه متجاوز، ناکارآمدی سامانه‌های چندلایه پدافندی در برابر قدرت مقاومت را هم عیان کرد تا صهیونیست‌ها بیش از پیش سایه نبود امنیت را احساس کنند. 

به گزارش «جوان»، در روزی که خبر ارسال سامانه موشکی «تاد» امریکا به سرزمین‌های اشغالی برای دفاع از امنیت صهیونیست‌ها نقل محافل سیاسی و امنیتی این رژیم شده بود، ناگهان حادثه‌ای دردناک برای این رژیم اتفاق افتاد و نشان داد که التماس سران تل‌آویو برای دریافت سامانه‌های پدافندی از واشینگتن بی‌دلیل نبود. با اینکه مقامات صهیونیستی از نابودی زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله و تضعیف قدرت آن دم می‌زنند، این جنبش یک‌شنبه‌شب شگفتانه‌های جدیدی برای دشمن صهیونیستی دارد. در تازه‌ترین عملیات موفقیت‌آمیز داشت، حزب‌الله طی عملیات پهپادی، پایگاه «تیپ گولانی» ارتش رژیم صهیونیستی در جنوب حیفا را هدف قرار داد که بلافاصله به دلیل حجم تلفات گسترده، ۵۰ دستگاه آمبولانس و چند بالگرد برای انتقال زخمی‌ها به محل حادثه اعزام شدند. به گزارش المیادین، مقاومت اسلامی لبنان با انتشار بیانیه‌ای تأیید کرد که این عملیات در چارچوب سلسله عملیات «خیبر» با ندای «لبیک یا نصرالله» و در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی انجام شد. براساس این بیانیه، «پهپاد‌های خاص بدون شناسایی موفق شدند به رادار‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی نفوذ کنند و در یک اردوگاه آموزشی تیپ گولانی در منطقه بنیامینا به هدف خود رسیدند و در اتاق‌هایی که ده‌ها افسر و سرباز اشغالگر حضور داشتند، منفجر شدند، در حالی که آن‌ها در حال آماده شدن برای شرکت در حمله به لبنان بودند، ده‌ها تن از جمله افسران ارشد کشته و زخمی شدند». اتاق عملیات حزب‌الله تأکید کرد: «هدف از این حمله آن بود که دشمن را ادب کنیم و پاره‌ای از توان خود را در هر زمان و مکانی که بخواهیم به دشمن نشان دهیم. به دشمن وعده می‌دهیم آنچه که امروز شاهد بوده، تنها بخش کوچکی از حملاتی خواهد بود که باید در انتظار آن باشد.»

دو صهیونیست که شاهد ماجرا بودند گزارش دادند که یک پهپاد ابتدا موشکی را پرتاب کرد، سپس به هدف خود اصابت کرد و منفجر شد. تصاویری که از محل رستوران حادثه دیده منتشر شده، نشان می‌دهد که خسارات زیادی به آن وارد شده است. ارتش اسرائیل هلاکت چهار نفر از نظامیان گولانی و زخمی شدن ۶۷ تن دیگر را تأیید کرده است، اما رسانه‌های عبری در این باره گزارش دادند که پهپاد حزب‌الله، رستوران پایگاه تیپ گولانی را هدف قرار داده و به همین سبب آمار تلفات بسیار بالاست و حال برخی از مجروحان هم وخیم است. برخی منابع رسانه‌ای شمار زخمی‌ها را ۱۰۰تن و شمار کشته‌ها را بیشتر از آمار رسمی اعلام کرده‌اند. ارتش اسرائیل دیروز تأیید کرد که طی ۲۴ ساعت، ۱۲۵ نظامی‌اش در لبنان و غزه زخمی شده‌اند که بالاترین آمار طی یک روز بعد از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ است. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که خسارات حمله پهپادی حزب‌الله به پایگاه بنیامینا سنگین بوده و تحقیقات در خصوص این حمله در جریان است. رسانه‌های صهیونیستی این رویداد را «سخت‌ترین و خونین‌ترین رویداد از زمان آغاز جنگ» توصیف و تأکید کردند که حزب‌الله به نظامیان صهیونیست هنگامی که در پایگاه نظامی جمع شده بودند، ضربه زد. حزب‌الله پیش‌تر به شهرک‌نشینان هشدار داده بود که تا اطلاع ثانوی برای حفظ جان خود در کنار تجمعات نظامی نمانند. 

 

 ناکارآمدی سامانه پدافندی 

ناکارآمدی سامانه‌های چندلایه پدافندی اسرائیل، نگرانی‌ها را در اراضی اشغالی تشدید کرده است. رسانه‌های اسرائیل به شکست مجدد سامانه گنبد آهنین و دیگر سامانه‌های هوایی این رژیم در برابر موشک‌ها و پهپاد‌های حزب‌الله اعتراف کردند و گفتند سامانه هوایی نتوانست پهپاد حزب‌الله را رصد و رهگیری کند و به همین سبب آژیر‌های هشدار در این منطقه به صدا درنیامد. روزنامه معاریو در این باره نوشت: حمله پهپادی حزب‌الله به پایگاه تیپ گولانی در جنوب حیفا یک فاجعه و یک رویداد دشوار، نگران‌کننده و مشکل‌ساز برای ارتش اسرائیل است: «اسرائیل در حال حاضر سیستم رهگیری اختصاصی برای مقابله با پهپاد‌های پرتاب‎شده به اسرائیل از لبنان، غزه، سوریه، عراق، ایران و یمن ندارد.» روزنامه یدیعوت‌آحارانوت نیز نوشت: «پهپاد حزب‌الله نه تنها منحصر به فرد است بلکه حزب‌الله با شلیک چند فروند موشک می‌توانست «فناوری شناسایی» را از کار بیندازد.» 

عبور موشک‌های حزب‌الله از سامانه‌های پدافندی اسرائیل، نشان می‌دهد که مقاومت لبنان گزینه‌های زیادی برای ضربه زدن به ارتش این رژیم در اختیار دارد؛ چیزی که کانال ۱۲ عبری هم بر آن صحه گذاشت و نوشت که در تشکیلات امنیتی اسرائیل نگرانی وجود دارد که حزب‌الله پهپاد‌های بیشتری را در ارتفاعات پایین و در حالی که موشک‌هایی به سمت «اسرائیل» پرتاب می‌کند، بفرستد. 

مقامات سابق رژیم صهیونیستی بار‌ها هشدار داده‌اند که حزب‌الله زرادخانه مملو از موشک‌های قدرتمند و پهپاد‌های نظامی در اختیار دارد که در صورت جنگ تمام‌عیار می‌تواند روزانه ۲ هزارفروند از آن‌ها را به سرزمین‌های اشغالی شلیک کند. این درحالی است که مقامات تل‌آویو اخیراً مدعی شده بودند که نیمی از زرادخانه حزب‌الله را منهدم کرده‌اند و این جنبش مثل گذشته نمی‌تواند خطری برای شهرک‌نشینان داشته باشد، اما حملات روز‌های اخیر به حیفا و تل‌آویو که سامانه‌های پدافندی دشمن را فریب داد، ثابت کرد که حزب‌الله با چند حمله هوایی به ضاحیه جنوبی و ترور فرماندهان آن نابود نخواهد شد. وبگاه عبری واللا، روز دوشنبه به نقل از «نیر کیبینیس» کارشناس اسرائیلی نوشت: «به ما گفته بودند که حزب‌الله شکست خورده ولی عملیات دیشب ثابت کرد که حزب‌الله توانایی بالایی دارد. حقیقت دردناک این است که از زمان انفجار پیجر‌ها و اتفاقات بعد از آن، آنچه تغییر کرد، وسعت آتش حزب‌الله بود که قبلاً فقط به شمال آسیب می‌زد ولی الان به حیفا و جنوب آن نیز رسیده است.» یک خبرنگار اسرائیلی هم دیروز در شبکه ایکس نوشت: «در روز‌های اخیر مقامات در اسرائیل گفتمان استکباری و رجزخوانی ایجاد کرده‌اند که عنوان آن این است: حزب‌الله در حال فروپاشی است، اما ما بیشتر آرایه موشکی آن را نابود کردیم و انواع درافشانی‌های دیگر. فقط عجیب است که چقدر درس نمی‌گیرید.»

تیپ گولانی، اولین تیپی است که به محض تأسیس رژیم در سال ۱۹۴۸ به ارتش اشغالگر پیوست، یک تیپ پیاده نظام در ارتش به شمار می‌رود و سربازان این تیپ از نخبگان ارتش محسوب می‌شوند، زیرا برخی از یگان‌های آن به‌ویژه «اغوز» تحت آموزش‌های سخت و آزمایش‌های سخت مربوط به راه‌اندازی کمین، شناسایی و استتار هستند و به توانایی‌های فیزیکی و رزمی بالایی نیاز دارند. بنابراین، فرود موشک‌ها و پهپاد‌های حزب‌الله بر سر این نیروی زبده و همیشه آماده، نشان داد که عصاره ارتش صهیونیستی آن‌گونه هم که سران تل‌آویو به آن فخر می‌فروشند قدرتمند نیست و در برابر حملات گروه‌های مقاومت بسیار آسیب‌پذیر است. 

 گالانت: باید عبرت بگیریم

یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیروز ضمن بازدید از پایگاه تیپ گولانی که هدف حمله مرگبار حزب‌الله قرار گرفت، این حمله را «سخت و دردناک» توصیف و تأکید کرد که باید از آن عبرت بگیرند. «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش اسرائیل هم در بازدید از پادگان حادثه‌دیده گفت: ما در وضعیت جنگی به سر می‌بریم و حمله به پایگاه آموزشی (تیپ گولانی) حادثه‌ای سخت و نتایج آن دردناک بود. به گزارش روزنامه «تایمز» اسرائیل، هالوی گفت: «ما به مبارزه و تمرین برای نبرد‌های آینده ادامه می‌دهیم.» 

۲ میلیون اسرائیلی در پناهگاه با حمله حزب‌الله به ۱۸۲ نقطه

حزب‌الله لبنان غروب دیروز با دست‌کم سه موشک زمین به زمین تل‌آویو را هدف قرار داد که آژیر‌های خطر در این منطقه به صدا درآمد. منابع از حمله همزمان حزب‌الله به ۱۸۲ نقطه در سراسر سرزمین‌های اشغالی خبر دادند. منابع عبری گفته‌اند دقایقی بعد از حمله موشکی به تل‌آویو همه راه‌ها بسته شدند و فعالیت فرودگاه بن‌گوریون نیز معلق شد. یک هواپیما نیز که در آستانه فرود در فرودگاه بن‌گوریون بود، پس از به صدا درآمدن آژیر خطر تغییر مسیر داد و تصاویری هم از سرگردانی مسافران فرودگاه منتشر شد. الجزیره گزارش کرده که با توجه به گستردگی حمله موشکی به مناطق مختلف اسرائیل که ظرف چند دقیقه منجر به آژیر خطر در ۱۸۲ نقطه شد، دست‌کم ۲ میلیون نفر از شهرک‌نشینان صهیونیست مجبور به حضور در پناهگاه‌ها شده‌اند. آژیر خطر در مسکفعام، مرگلیوت در اصبع‌الجلیل، تل‌آویو، نتانیا، قیساریه (محل اقامت نتانیاهو) و الخضیره (شمال تل‌آویو) به صدا درآمد. صدای ده‌ها انفجار نیز در صفد شنیده شد.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد