مرتضی مکی در گفتگو با فردا:

جنگ یکساله نقاط آسیب‌پذیر اسرائیل را بیشتر نمایان کرد

کد خبر: 1321178

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: رژیم صهیونیستی نقاط ضعف و آسیب پذیر بسیاری دارد بنابراین نمی تواند برای آینده ای نامعلوم به این وضعیت ادامه دهد.

جنگ یکساله نقاط آسیب‌پذیر اسرائیل را بیشتر نمایان کرد

گروه سیاسی فردا: وضعیت رعب آمیزی هم اکنون بر ساکنان اراضی اشغالی حاکم شده است، گزارشگر بی بی سی فارسی در توصیف این وضعیت می گوید «خیلی‌ها در اسرائیل به خاطر اینکه معلوم نیست این جنگ تا چه زمانی ادامه داشته باشد در حال ناامید شدن هستند. در اینجا با هر کسی که صحبت می‌کنید احساس ناامیدی و استیصال را در صحبت‌هایش می‌توانید ببینید.»

حاکمان رژیم صهیونیستی استراتژی گسترش میدان جنگ را دنبال می کنند که با پاسخ شدیدتر و محکم تر محور مقاومت بالاخص جمهوری اسلامی ایران مواجه شده اند؛ این مسئله تن نحیف این رژیم اشغالگر را در معرض نابودی قرار داده است.

مرتضی مکی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره حاکم شدن ترس و دلهره در سرزمین های اشغالی گفت: وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اسرائیل را باید از جنبه های مختلفی مورد توجه قرار داد. هر چند این طور نیست که ساختار نظام سیاسی و اقتصادی رژیم صهیونیستی به یکباره فرو بپاشد اما حاکم شدن شرایط سخت، سنگین و پر فشار بر آن نیز کاملا واضح و روشن است.

وی افزود: هرچند اسرائیل عملیات های نظامی و امنیتی به ظاهر موفقی را در لبنان به اجرا درآورد اما در عین حال مشخص شد که این رژیم نقاط ضعف و آسیب پذیر بسیاری دارد بنابراین نمی تواند برای آینده ای نامعلوم به این وضعیت ادامه دهد. آمارهای اقتصادی نهادهای بین المللی حکایت از آن می کند که اسرائیل بهای سنگینی را برای جنگ طی یک سال گذشته پرداخت کرده است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: ساکنان سرزمین های اشغالی در واقع مهاجرانی از سراسر دنیا هستند که لازمه ماندن آنها در آنجا این است که رژیم صهیونیستی با برقراری ثبات، رفاه، امنیت و آرامش پایدار اعتماد آنها را برای رقم زدن آینده قابل پیش بینی به دست آورد اما رویدادها و تحولات یک سال گذشته این انگاره را در ذهن ساکنان سرزمین های اشغالی به هم ریخته است و آنها دیگر مثل گذشته به رژیم صهیونیستی اعتماد ندارند.

وی افزود: تا پیش از طوفان الاقصی شاهد بودیم که اسرائیل نسبت به شهروندان خودش خیلی حساس بود تا حدی که هزار اسیر فلسطینی را با یک سرباز اسرائیلی یا 400 اسیر لبنانی را با 2 جنازه اسرائیلی مبادله می کرد. هدفش هم این بود که به ساکنان سرزمین های اشغالی این اطمینان را بدهد که برقراری و حفظ آرامش آنها را در اولویت دارد.

مکی گفت: نتانیاهو تصور می کرد طوفان الاقصی این فرصت را ایجاد کرده تا با تبدیل غزه به یک زمین سوخته، تهدید حماس را از بین ببرد اما امروز مشخص شد که برخلاف آن تصورات، نتانیاهو نتوانست به اهدافش دست پیدا کند. هر چند اسرائیل بسیاری از زیرساخت های حماس را در غزه از بین برد، هنیه و 41 هزار فلسطینی را به شهادت رساند و به فرماندهی حزب الله ضربه جدی وارد کرد اما گروه های مقاومت فلسطین و لبنان ثابت کردند به شخص وابسته نیستند، ظرفیت تاب آوری بالا دارند و می توانند خودشان را ترمیم کنند چون ریشه های شان در ساختارهای اجتماعی نهادینه شده است.

وی ادامه داد: نسل جدید مقاومت در لبنان و فلسطین با توانایی ها و انرژی های مضاعفی اهداف خودشان را پیش خواهند برد؛ در چنین شرایطی نتانیاهو نمی تواند به اهداف خودش دست پیدا کند و هر چقدر جنگ فرسایشی شود میزان تاب آوری ساختارهای اقتصادی و اجتماعی اسرائیل نیز در قبال این جنگ ها کاهش پیدا خواهد کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد