بغداد و قاهره، سومین ایستگاه دیپلماسی مقاومت

کد خبر: 1321018

بغداد و قاهره دو ایستگاه سومین سفر سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه به منطقه است. سفرهایی که فارغ از آنچه در بطن روابط دوجانبه جریان دارد، اولویت فوری کاهش تنش و به مقصد رساندن ابتکارعمل برای پایان جنگ و اجرای آتش‌بس جنگ غزه و لبنان را در دستور کار دارد.

بغداد و قاهره، سومین ایستگاه دیپلماسی مقاومت

 این سفرها که درست در بحبوحه شعله ور شدن آتش جنگی است که رهبران رژیم صهیونیستی سعی بر سرایت آن به منطقه دارند، از دیپلماسی بدون توقف تهران حکایت دارد که به موازات فراهم شدن پشتوانه‌های نظامی بازدارنده برای پاسخگویی به هر حمله احتمالی تل آویو در میدان، جریان یافته است. وزیر امور خارجه امروز در بغداد حضور خواهد یافت تا مقام‌های عراقی را درجریان آخرین روند تبادلات دیپلماتیک پیرامون جنگ قرار دهد. پیشتر مسعود پزشکیان با انتخاب عراق به عنوان اولین سفر خارجی خود، جایگاه این کشور در راهبرد بلندمدت منطقه‌ای جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشته بود؛ جایگاهی که این واقعیت را یادآور می‌شود رابطه سیاسی و امنیتی دو کشور نه از تلاش‌های آشکار و پنهان برای تخریب تأثیر می‌پذیرد و نه قربانی سیاست‌‌های شوم جنگ طلبانه محور امریکایی- اسرائیلی می‌شود.

عراقچی پیش از حضور در بغداد رایزنی‌های فشرده‌ای را در قالب حضور در نشست مشترک با نمایندگان شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در دوحه و همچنین در سفرهای دوجانبه به لبنان، سوریه، عربستان و قطر از سر گذرانده بود. دستور کار مهم این سفر از یک سو در تشریح هزینه‌های هر جنگ احتمالی از سوی اسرائیل و انتقال آن از طریق منابع دیپلماتیک به بازیگران طرف جنگ و از سوی دیگر در پیگیری طرح فوری آتش‌بس جنگ غزه و لبنان تعریف شده بود.

این در حالی است که در جدیدترین تحول برای به اجرا گذاشتن طرح توقف جنگ «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان خواستارصدور قطعنامه آتش‌بس توسط شورای امنیت و به اجرا گذاشتن قطعنامه 1701 شده است. این قطعنامه بر اساس استقرار ارتش در جنوب لبنان و تقویت حضور آن در مرزها استوار است.

سفر به مصر

همزمان با اعلام خبر سفر وزیر امور خارجه ایران به عراق، منابع خبری از احتمال سفر او به قاهره خبر داده‌اند. در همین زمینه یک رسانه قطری نیز گزارش داده است که عراقچی قرار است در این سفر با «بدر عبدالعاطی» وزیر خارجه مصر، «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات این کشور و «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر دیدار و گفت‌وگو کند. این سفر احتمالی در شرایطی است که ایران و مصردر رابطه غیر رسمی با یکدیگر پیرامون تحولات مهم منطقه تبادل نظر دارند.

پیشتر وزیر خارجه مصر در جریان تحلیف مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور دولت چهاردهم به تهران سفر کرده بود. همسویی مقام‌های ایران و مصر در شرایط کنونی فارغ از نقشی نیست که دوطرف می‌توانند در نخستین گام برای کاهش تنش‌های جاری در بطن جنگ غزه و لبنان بردارند. بویژه جایگاه قاهره در منطقه و مناسباتی که با امریکا و اسرائیل بویژه در پرونده آتش‌بس غزه دارد، رایزنی با این کشور را به عنوان یکی از طرف‌های رایزنی‌های دیپلماتیک جنگ حائز اهمیت می‌سازد. چه در ماه‌های اخیر مصر به دنبال ایفای نقشی در کاهش شدت تنش بین ایران و اسرائیل نیز بوده است. در چنین شرایطی به پیش راندن دیپلماسی منطقه‌ای ایران با یکی از کشورهای مهم در حلقه بازیگران نزدیک به یک طرف جنگ، کمک مهمی برای شتاب بخشیدن به مدیریت تنش‌های حاکم بر خاورمیانه خواهد بود. امری که به نظر می‌رسد مقام‌های ایرانی برای استفاده از آن فرصت را هدر نمی‌دهند.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد