گفتمان مقاومت پس از ترور سیدحسن نصرالله قوی‌تر خواهد شد

کد خبر: 1320519

دکتر بیژن عبدالکریمی پژوهشگر و استاد داشگاه تاکید کرد: گفتمان مقاومت پس از ترور سیدحسن نصرالله شکل رادیکال‌تری به خود می‌گیرد.

گفتمان مقاومت پس از ترور سیدحسن نصرالله قوی‌تر خواهد شد

دکتر بیژن عبدالکریمی پژوهشگر و استاد داشگاه تاکید کرد: گفتمان مقاومت پس از ترور سیدحسن نصرالله شکل رادیکال‌تری به خود می‌گیرد. 

وی در گفت‌و‌گو با روزنامه آرمان و در پاسخ این سؤال که «گفتمان مقاومت پس از ترور فرماندهان حزب‌الله در چه وضعیتی قرار خواهد گرفت؟»، اظهار کرد: من فکر می‌کنم گفتمان مقاومت پس از ترور سیدحسن نصرالله شکل رادیکال‌تری به خود بگیرد. ترور رهبر حزب‌الله خشم و کینه زیادی را در بین مسلمانان ایجاد کرده و به نظر نمی‌رسد این خشم و کینه به راحتی خاموش شود. تجربه تاریخی نیز نشان داده که ریختن خون همواره جنبش‌های مقاومت را قوی‌تر و عزم آنها را برای مبارزه بیشتر می‌کند. در چنین شرایطی ما باید منتظر واکنش‌های شدیدتری از سوی گروه‌های جبهه مقاومت اعم از حوثی‌های یمن، حشدالشعبی و حزب‌الله لبنان باشیم.

عبدالکریمی خاطرنشان کرد: جنگ همواره باعث وحدت ملی در بین کشورهای اسلامی و ایران خواهد شد که این اتفاق جبهه مقاومت را قوی‌تر خواهد کرد تا به سمت اهدافی که در پیش گرفته حرکت کند. شهادت سیدحسن نصرالله باعث تقویت جبهه مقاومت خواهد شد. جبهه مقاومت همچنان وجود دارد و به مسیر خود ادامه خواهد داد. در چنین شرایطی این پیش‌بینی وجود دارد که رویکرد این جبهه در مقابله با اسرائیل رادیکال‌تر شود.

وی در پاسخ به این پرسش که «اسرائیل برای تقابل با رادیکال‌شدن جبهه مقاومت چه حد و مرزی برای خود قائل است و تا به چه میزان به رویکرد جنگ‌طلبانه‌ای که در پیش گرفته ادامه خواهد داد؟»، گفت: اسرائیل در شرایطی قرار گرفته که از نظر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با چالش‌های زیادی مواجه است. در سال‌های اخیر چند صدهزار نفر، اسرائیل را به دلیل جنگ‌طلبی‌های دولت و تنش‌های دائمی که پیرامون آن وجود دارد ترک کرده‌اند. در واقع نزدیک به10 الی 12درصد در سال‌های اخیر از این کشور مهاجرت کرده‌ و تصمیم گرفته‌اند در کشورهای دیگر زندگی کنند. شهرک‌های شمالی اسرائیل نیز امکان سکونت ندارد. از سوی دیگر اختلافات سیاسی داخلی که در اسرائیل وجود دارد نیز کار را برای این کشور سخت می‌کند. همه این عوامل نشان می‌دهد که اسرائیل در شرایط خوبی قرار ندارد.

این استاد دانشگاه افزود: ایران نقش حساس و مهمی در تحولات آینده خاورمیانه خواهد داشت. واقعیت این است که در شرایط کنونی وضعیت کشور پیچیده و پس از حمله موشکی سه‌شنبه‌شب پیچیده‌تر نیز شده است. این در حالی است که به نظر می‌رسد تصمیم‌گیران جامعه با درایت و به صورت حساب‌شده شرایط منطقه و کشور را رصد می‌کنند و امیدوارم بهترین تصمیم را در این زمینه بگیرند.

کنشگران سیاسی و اجتماعی متعلق به هر جریان و گروه فکری در شرایط کنونی باید آرامش را به جامعه برگردانند و نباید به تنش و سخت‌کردن تصمیم‌گیری برای مسئولان دامن بزنند. نباید شرایط را احساسی و عاطفی کرد. باید این واقعیت را پذیرفت که هر تصمیمی در این زمینه گرفته شود پیامدهای خاص خود را دارد. امروز مسئولان در وضعیت تصمیم‌گیری خطیری قرار گرفته‌اند. از همه کنشگران سیاسی و اجتماعی می‌خواهم که پیچیدگی این شرایط را درک کنند و تلاش کنند در شرایط خطیر کنونی وحدت و انسجام ملی را بالا ببرند. به عنوان یک استاد دانشگاه صرف‌نظر از اختلاف‌نظری که از نظر فرهنگی و اجتماعی با برخی افراد دارم اگر مسئولان تصمیم به صبر استراتژیک بگیرند از این تصمیم حمایت می‌کنم و اگر قصد داشته باشد تصمیم رادیکال‌تری بگیرد باز هم از این تصمیم حمایت خواهم کرد. من می‌دانم که در شرایط کنونی انتخاب سخت و دشوار است. آن چیزی که مهم است منافع ملی است. در شرایط کنونی در مواجهه با صهیونیسم و امپریالیسم جهانی در کنار حاکمیت هستم.

وی درباره این سؤال که آیا مسئولان در شرایطی قرار گرفته‌اند که حتماً باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند یا اینکه می‌تواند همین وضعیت صبر استراتژیک را ادامه بدهد؟ اظهار کرد: صبر استراتژیک تا قبل از حمله ایران به اسرائیل بود و در شرایط کنونی وضعیت تغییر کرده است./کیهان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد