شبی که موساد لرزید

کد خبر: 1320115

با وجود آنکه منابع عبری به دنبال افشای واقعیت‌های عملیات وعده صادق 2 در فضای رسانه‌ای جهان مجبور به اعتراف قطره‌چکانی برخی از خسارات وارده شدند،‌ اما سابقه آنها در سانسور واقعیت‌های میدانی که به تأیید بسیاری از رسانه‌های غربی رسیده، انتظار بیان روایت واقعی را از آنها نزد جهانیان سلب می‌کند.

شبی که موساد لرزید

با وجود آنکه منابع عبری به دنبال افشای واقعیت‌های عملیات وعده صادق 2 در فضای رسانه‌ای جهان مجبور به اعتراف قطره‌چکانی برخی از خسارات وارده شدند،‌ اما سابقه آنها در سانسور واقعیت‌های میدانی که به تأیید بسیاری از رسانه‌های غربی رسیده، انتظار بیان روایت واقعی را از آنها نزد جهانیان سلب می‌کند.

گاردین در این رابطه نوشت که نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) اعلام کردند که ایران بیش از 180 موشک پرتاب کرده، اما جزئیات کمی درباره خسارات آن منتشر شده است. واشنگتن پست نیز روز جمعه گزارش داد که حداقل 22 فروند از حدود 200 موشک بالستیک که روز سه‌شنبه توسط ایران به سمت اسرائیل شلیک شد، توانستند از پدافند هوایی عبور کرده و حداقل سه سایت نظامی و اطلاعاتی را مورد اصابت قرار دهند یا در نزدیکی آن فرود بیایند.

عددی که فاصله زیادی با واقعیت داشت بلکه می‌توان گفت برعکس بود یعنی از 200 موشک صرفاً 20 موشک به اهداف اصابت نکرد و مابقی اصابت موفق داشتند.

رژیم صهیونیستی در بیان نتیجه حملات موشکی ایران، آسیب به مراکز نظامی را به طور بسیار محدود تأیید کرده، اما اشاره چندانی به خسارات وارده به مراکز اطلاعاتی و امنیتی نکرده است. با وجود آنکه یکی از اهداف مهم ایران،‌ مقرهای موساد بود اما گزارش‌های مشخصی در مورد آن منتشر نشده و به ابعاد آن پرداخته نشده است. به عنوان نمونه، روزنامه صهیونیستی معاریو تنها به این اکتفا کرد که در نتیجه عملیات موشکی ایران خسارت‌های زیادی به پایگاه هوایی «نواتیم» واقع در صحرای النقب وارد آمده است.

اما آنچه مشهود است گستردگی و حجم بالای خسارات وارده حملات موشکی ایران که از آن به عنوان بزرگترین عملیات بالستیکی جهان یاد می‌شود، قابل انکار نیست. رژیم صهیونیستی با وجود اهتمام همه‌جانبه برای حذف اخبار اما در عمل نتوانسته آنچه را در آن شب در برابر دیدگان مردم رخ داد به طور کامل سانسور کند. به طوری که حتی هشدار ارتش اسرائیل مبنی بر ممنوعیت انتشار سند و تصویر از محل اصابت موشک‌ها،‌ مانع بیان واقعیت نشد. چنانچه رونن برگمن، روزنامه‌نگار نزدیک به نهادهای امنیتی اسرائیل و نویسنده کتاب «برخیز و تو اول بکش» که برای روزنامه نیویورک تایمز امریکا می‌نویسد، درباره عملیات اول اکتبر ایران می‌گوید: «من یک سری انفجارهای مهیبی را در نزدیکی خانه‌ام در شمال تل‌آویو، نزدیک به مقر موساد، آژانس اطلاعات خارجی و واحد ۸۲۰۰، احساس کردم. تمام خانه می‌لرزید.» همچنین تایمز اسرائیل به نقل از منابع غربی نوشت که حداقل دو موشک در نزدیکی مقر سازمان جاسوسی موساد اسرائیل در گلیلوت فرود آمده است.

از طرفی، طبق گزارش منابع غربی، یکی از 180 فروند موشک بالستیک ایران که سه‌شنبه شب شلیک شد در نزدیکی مقر سرویس اطلاعاتی اسرائیل موساد در تل‌آویو فرود آمد. ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، حفره بزرگی را در نزدیکی مقر موساد پس از حمله موشکی تهران نشان می‌داد. شبکه خبری سی‌ان‌ان امریکا توانست موقعیت جغرافیایی این ویدئو را شناسایی کند و دریافت که از یک ساختمان آپارتمانی بلند در هرتزلیا، کمتر از 3 کیلومتری مقر موساد گرفته شده است. این ویدئو دهانه بزرگ را در جایی که به نظر می‌رسد یک پارکینگ است، نشان می‌دهد. حمله موشکی باعث پرتاب گرد و غبار شد و چندین وسیله نقلیه که در نزدیکی پارک شده بودند، پوشیده از خاک شدند.

سرویس جهانی بی‌بی‌سی هم در این رابطه نوشت: ویدئوهای رسانه‌های اجتماعی که توسط بی‌بی‌سی تأیید شده است نشان می‌دهد که موشک‌ها بر فراز شهرهای پرجمعیت تل‌آویو و بیت‌المقدس به مسیر خود ادامه می‌دهند و هنگامی که پدافند هوایی موشک‌های ورودی را رهگیری می‌کرد، صدای انفجارها از بالای سر شنیده می‌شد. طبق اعلام بنگاه رسانه‌ای دولت انگلیس، این فیلم همچنین اصابت چندین موشک به مناطق اطراف مقر سازمان جاسوسی موساد در نزدیکی تل‌آویو را نشان می‌دهد.

در شمال تل‌آویو روز چهارشنبه، خبرنگار بی‌بی‌سی چندین خودرو بشدت آسیب دیده و توده‌ای از خاک را در کنار جاده‌ای نزدیک به مقر موساد پیدا کرد که گفته می‌شود برخورد موشک باعث ایجاد دهانه‌ای به عمق 8 تا 10 متر شده است. شهرداری هود ‌هاشارون نیز گفت که حدود 100 خانه بر اثر انفجار موشک و ترکش آسیب دیده است. شهرداری گفت: «این یک تأثیر بسیار قوی با خطر بزرگ جان‌باختن انسان بود.»

 

چرا کتمان

دلایل بسیاری برای سانسور و حذف اخبار وعده صادق 2 از سوی رژیم صهیونیستی وجود دارد. فارغ از کتمان صدمات و خسارات فیزیکی و جانی وارده،‌ رژیم تلاش می‌کند که محاسبات موجود را برای آنچه حملات تلافی‌جویانه به ایران می‌گوید، منحرف کند. تحلیلگران بر این باورند که منشأ گزارش‌های گمراه کننده اسرائیل، ترس از وارد شدن به یک درگیری طولانی‌مدت پینگ‌پنگ موشکی با ایران است. همان طور که جروزالم پست با ذکر پیام ایران مبنی بر پاسخ‌های «قوی‌تر و خشن‌تر» در برابر هر گونه حمله اسرائیل نوشت، ایران با تهدیدهای جدید به دنبال جلوگیری از حملات تلافی‌جویانه اسرائیل بوده است.

علاوه بر آن، رژیم صهیونیستی که بعد از یکسال از طوفان الاقصی به نقطه حفظ موجودیت تنزل پیدا کرده، وضعیت از دست رفتن بازدارندگی را برنمی‌تابد. کتمان خسارات وارده جدا از اینکه برای انحراف افکار عمومی داخلی تدبیر شده، اما در حقیقت به منظور حفظ پرستیژ بین‌المللی ارتش قدرتمند و مجهز نزد کشورهای منطقه هم است. همان طور که رهبر انقلاب متذکر شدند، اسرائیل در پروژه بلندمدت غرب می‌خواست به قطب اقتصادی منطقه مبدل شود که از الزامات آن،‌ امنیت و در ورای آن توانایی حفاظت از خود در برابر تهدیدات است.

از سوی دیگر، این تلاش‌های رژیم صهیونیستی در سانسور خبرها، به کم کردن هزینه‌های امنیتی و اطلاعاتی خلاصه می‌شود. چرا که حمله گسترده وعده صادق که به گواه تحلیلگران توانست سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی را پشت سر بگذارد، ضربه عمیق امنیتی به رژیم صهیونیستی وارد کرده است. اتکای ویژه رژیم صهیونیستی به سیستم‌های پدافندی برای دفع تهدیدات از جغرافیای محدود سرزمین‌های اشغالی پس از عبور موشک‌های بالستیک ایرانی به یکباره فرو ریخت و اعتبار این سیستم‌ها برای محافظت از مردم رنگ باخت.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد