جابری انصاری: مقاومت با ترور متوقف نمی‌شود

کد خبر: 1319631

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) گفت: پیش از هفتم اکتبر تصور می شد مساله فلسطین به فراموشی سپرده شده است، بنابراین باید به طراحان طوفان الاقصی که مساله فلسطین را از شرایط فراموش شده به موضوع مرکزی جهان و منطقه تبدیل کردند، نمره بالایی داد.

جابری انصاری: مقاومت با ترور متوقف نمی‌شود

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) گفت: پیش از هفتم اکتبر تصور می شد مساله فلسطین به فراموشی سپرده شده است، بنابراین باید به طراحان طوفان الاقصی که مساله فلسطین را از شرایط فراموش شده به موضوع مرکزی جهان و منطقه تبدیل کردند، نمره بالایی داد.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، حسین جابری انصاری شنبه شب ۱۴ مهر ۱۴۰۳ با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به تحلیل آخرین تحولات فلسطین، لبنان و منطقه پرداخت.

مدیرعامل ایرنا با بررسی عملکرد رژیم صهیونیستی پیش از هفتم اکتبر و عملیات طوفان الاقصی گفت: در لحظه هفتم اکتبر با شرایطی مواجه بودیم که خلاصه آن در خطابه نتانیاهو در سال گذشته مطرح شد؛ خلاصه صحبت نتانیاهو این بود که مساله فلسطین خاتمه یافته و اسرائیل در حال مراوده با ۹۸ درصد جهان عرب است.

وی ادامه داد: در عالم واقع نیز عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل از عربستان سعودی آغاز شده بود و به صورت سلسله وار در میان سایر کشورهای عربی نیز جریان داشت اما هفتم اکتبر سکته‌ای در این ماجرا ایجاد کرد و تخریب و کشتار گسترده اسرائیل نه تنها برای نسل فعلی بلکه برای نسل آینده چنان فضایی ایجاد کرد که بسترهای عادی سازی را از میان برد.

معاون پیشین عربی و آفریقایی وزارت خارجه افزود: مساله فلسطین از یک مساله مرده که انگار وجود خارجی ندارد خارج شد و در قلب همه حوادث به عنوان مساله محوری در منطقه قرار گرفت و از این بابت باید به طراحان طوفان الاقصی که مساله فلسطین را از شرایط فراموش شده به موضوع مرکزی جهان و منطقه قرار داد، نمره بالایی داد در حالی که پیش از هفتم اکتبر اینگونه تصور می شد که مساله فلسطین به فراموشی سپرده شده است.

جابری انصاری تصریح کرد: مرحله پسا هفتم اکتبر پس از دو دهه در حاشیه قرار گرفتن، مساله فلسطین را به مساله محوری بدل کرد و این مهمترین دستاورد طوفان الاقصی به شمار می‌رود.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه ادامه داد: خلاصه هفتم اکتبر از زاویه فلسطین و منطقه در سخنرانی نتانیاهو اندکی قبل از آغاز طوفان الاقصی در مجمع عمومی سازمان ملل بود. خلاصه صحبت های او این بود که مساله فلسطین خاتمه پیدا کرده و اسرائیل با ۹۸ درصد اعراب در رابطه است. 

طوفان الاقصی امکان پیشبرد عادی سازی را متوقف کرد

وی افزود: در روند واقعی هم عادی سازی سرعت گرفته بود و توقع این بود که به زودی روابط رژیم با عربستان برقرار شود و بعد از آن موجی بهمن وار از روابط اعراب با اسرائیل شکل بگیرد. طوفان الاقصی عملا فضایی خلق کرد که امکان پیشبرد عادی سازی حداقل در سطح علنی متوقف شد. حجم کشتار گسترده رژیم صهیونیستی آنچنان فضای روانی در افکار عمومی منطقه ایجاد کرد که بسترهای لازم برای عادی سازی را با بحران مواجه ساخت. 

جابری انصاری گفت:‌ هفتم اکتبر فلسطین را از یک مسئله مرده به قلب حوادث آورد. از این زاویه باید به طراحان طوفان الاقصی نمره بالایی داد برای اینکه مسئله فلسطین به موضوع اول منطقه و جهان تبدیل شد. این مهمترین دستاورد برای مردم و مقاومت فلسطین بود.

مدیرعامل ایرنا با ارائه تصویری از واقعیت اسرائیل امروز تصریح کرد: هفتم اکتبر شرایطی را برای اسرائیل ایجاد کرد که بعد از مدت‌ها حذف شدگی از طریق یک عملیات موفق نظامی و اطلاعاتی آنها را به میدان بازگرداند به ویژه که بسیار غافلگیرکننده نیز بود.

عملیات طوفان الاقصی در فلسطین امید ایجاد کرد

تحلیلگر مسائل سیاسی بین‌الملل تاکید کرد: این عملیات امیدی در فلسطین ایجاد کرد که مقاومت موثر و منتج به نتیجه است. نکته دیگر این بود که نشان داد فلسطینی‌ها تنها نیستند، بلافاصله حزب الله اعلام کرد که عملیات علیه اسرائیل را آغاز می‌کند و تا هنگامی که اسرائیل دست بر ندارد به مبارزه ادامه خواهد داد و همانطور که شاهد هستیم این مبارزه تا امروز نیز ادامه دارد.

وی افزود: از سوی دیگر عراق هم وارد معادله شد، انصارالله هم وارد منازعه شد و این اولین بار بود که یمن در قلب حوادث خاورمیانه و فلسطین وارد شد. برای اولین بار یمن سطح بازی خود را به مساله منطقه‌ای مبارزه با رژیم صهیونیستی ارتقا داد.

جابری انصاری تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان مبتکر استراتژی مقاومت بعد از انقلاب اسلامی که در برابر دو راه رفته گذشته در جهان عرب که شامل مبارزه کلاسیک و یا تسلیم بود، راه سومی را برگزید و امام خمینی(ره) به عنوان یک مدرسه آن را ارائه کردند و سپس توسط رهبر انقلاب ادامه پیدا کرد و آن چیزی نبود جز مقاومت طولانی مدت به منظور فرسایش به اسرائیل.

اسرائیل توان پایان عملیات خود را ندارد

تحلیلگر مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه یمن، عراق و لبنان عملیاتی وارد ماجرا شدند و ایران نیز در سطح سیاسی و حمایت‌های همه جانبه وارد صحنه شدند، گفت: این اتحاد صحنه در مقابل اسرائیل را نشان داد در مقابل اسرائیل بالاترین سطح کشتار را انجام داده است اما توان پایان عملیات را ندارد چرا که به محض اینکه پایان عملیات خود را اعلام کند بلافاصله مبارزان حماس سر برخواهند آورد و دوباره مشخص می‌شود که اسرائیل هیچ حاصلی نداشته بجز کشتار و تخریب.

وی افزود: اسرائیلی‌ها قصد دارند از طریق ادامه عملیات‌های خود از بیروت تا تهران پیش ببرد و مکمل عملیات قفل شدگی در غزه پیش ببرد تا بتواند اتحاد ایجاد شده را از هم بپاشاند. اسرائیل قصد دارد صحنه عملیات را گسترده‌تر کند تا معادله مورد نظر خود را به سایر بازیگران تحمیل کند بدین معنا که وحدت کشورها را از میان ببرد و قفل شدگی خود را در غزه باز کند.

جابری انصاری گفت: سرالاسرار عملیات در یمن، تلاش برای عملیات در عراق، عملیات در بیروت و بالابردن سطح رویارویی با ایران برای این است که بتواند عملیات ناتمام خود در غزه را پیش ببرد.

وی تاکید کرد: مهمترین موضوع این است که جلوی معادله جدیدی که اسرائیل به دنبال آن است گرفته شود و همانطور که این رژیم در بازی کوچک خود با شکست مواجه شد در صحنه بزرگتر نیز همین قفل شدگی ایجاد شود.

قصد اسرائیل از نظم جدید تحمیل معادله جدید به مقاومت است 

جابری انصاری اظهار داشت: نظم جدیدی که اسرائیل از آن حرف می‌زند، تحمیل معادله جدید بر بازیگران دیگر از فلسطین تا لبنان تا یمن تا ایران است. معادله‌ای که استراتژی مقاومت کنار گذاشته شود و حمایت از فلسطین قطع شود.

وی ادامه داد: تلاش برای تحمیل نظم جدید است که اتحاد و حلقه‌های به هم پیوسته و استراتژی مقاومت درازمدت فرسایشی در برابر اسرائیل که استراتژی مقاومت فلسطین و سایر نیروهای منطقه است کنار گذاشته شود. اسرائیل به دنبال این است که مساله خود را با فلسطین خاتمه داد.

فلسطین و مقاومت با ترور متوقف نمی‌شود

جابری انصاری با بیان اینکه این ماموریتی که اسرائیل برای خود تعریف کرده ناممکن است، تاکید کرد: مساله فلسطین و مجموعه نیروهای مقاوم با ترور حل شدنی نیست؛ تمام رهبران مقاومت فلسطین از مقاومت ملی فلسطین و جنبش فتح تا گروه‌های دیگر تا سازمان جهاد اسلامی تا جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس، همه در عملیات ترور رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند. ترور تاکتیک عملیاتی و نظامی و امنیتی مستمر و طولانی مدت اسرائیل است اما می‌شود رهبران را ترور کرد اما ملت‌های منطقه را نمی‌توان با ترور حذف کرد.

مدیرعامل ایرنا با اشاره به شهادت رهبران جنبش مقاومت حزب الله لبنان در طول سالهای گذشته تصریح کرد: ملت‌های منطقه را نمی‌توان با ترور حذف کرد، نه ترور شیخ احمد یاسین، نه ترور دکتر فتحی شقاقی، ابوجهاد، ابوعمار، یاسر عرفات همه به نحوی ترور شدند، در لبنان شهید سیدعباس موسوی دومین دبیرکل حزب الله لبنان سالها قبل شهید شد و چند سال پس از این شهادت پیروزی بزرگ حزب الله در مقابل اسرائیل در سال ۲۰۰۰ رقم خورد.

وی افزود: مساله اسرائیل و فلسطین مساله اشغال و نفی حقوق یک ملت است و این ملت با هر دریچه بسته، دریچه دیگری را بر روی خود می‌گشاید.

مقاومت صحنه را خالی نخواهد کرد

جابری انصاری با اشاره به جنایات رژیم اسرائیل در طول یک سال گذشته گفت: این رژیم در این مدت از هیچ جنایتی فروگذار نکرده است، شاید فقط بمب اتمی استفاده نکرده است که آن هم به دلیل کوچک بودن سرزمین فلسطین عملا قدرت استفاده از آن را ندارد. نزدیک به ۵۰ هزار نفر را به شهادت رسانده، بخش عمده غزه را نابود کرده است اما ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار فلسطینی در داخل غزه جابجا شده‌اند اما سرزمین خود را ترک نکرده‌اند در حالی که در جنگ های ۱۹۴۷ و ۱۹۶۷ جمعیت فلسطینی محل زندگی خود را ترک می‌کردند که کشته نشوند، این تحول در ملت فلسطین است که یک سال زیر بمباران شدید ادامه حیات داده و همچنان ایستاده است.

وی تاکید کرد: ماموریتی که اسرائیل درون فلسطین برای خود تعریف کرده غیرممکن است؛ ملت فلسطین ایستاده و مبارزه می‌کند. حلقه بیرونی مقاومت نیز نشان دادند که صحنه را خالی نخواهند کرد و حمایت از فلسطین ادامه پیدا خواهد کرد.

 

راه حل تحمیل فرسایش طولانی مدت به رژیم صهیونیستی است

جابری انصاری در پاسخ به سوالی در خصوص پاسخ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی و تبعات آن برای این رژیم گفت: باید افکار عمومی را با تحلیل‌های منطقی و نه احساسی روشن کرد؛ چکیده صحبت‌های رهبر انقلاب در نماز جمعه  که به صورت مختصر و مفید بیان کردند این بود که ایران نه تعلل خواهد کرد نه دچار شتاب زدگی خواهد شد.

وی با بیان اینکه اسرائیل نشان داده است که هیچ حد یقفی در جنایت نخواهد داشت، ادامه داد: امروز این رژیم با تمام جسارت از نابودی حزب الله لبنان صحبت می‌کند. باید نیروهای مقاومت و جمهوری اسلامی ایران تلاش کنند با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود اعم از سیاسی، نظامی و دیپلماتیک در برابر رژیم صهیونیستی بایستند و آن را مهار کنند.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه تاکید کرد: نباید استراتژی تاریخی انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) در این صحنه گم شود؛ راه حل تحمیل فرسایش طولانی مدت به رژیم صهیونیستی است تا یک نظم جدید در فلسطین شکل بگیرد. این موضوع مثل فرش بافی ایرانی می‌ماند که آنی و فوری نیست. 

جابری انصاری تصریح کرد: اسرائیلی‌ها به دنبال آن هستند که فلسطینی‌ها هزینه‌های بالایی را بدهند. مردم فلسطین مهاجرت کنند و شهرهای آنها تخریب شود و جهان آنها را تنها بگذارد. ما در مقابل این استراتژی اسرائیل باید استراتژی تاریخی فرسایش دراز مدت را پیگیر کنیم تا اسرائیل دچار استهلاک شود.

«وعده صادق ۲» تلاش برای بازدارندگی و مهار ماشین جنگی اسرائیل بود  

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: باید در برابر اسرائیل بازدارندگی ایجاد شود. اسرائیل می‌خواهد از استهلاک تدریجی خارج شود و با تحمیل هزینه به طرف مقابل خود را از سه کنج محاصره و تنگنا خارج کند. در مقابل ما باید استراتژی کلان فرسایش درازمدت را در برابر ماشین جنگی اسرائیل پیگیری کنیم.

وی در خصوص ارتباط عملیات «وعده صادق ۲» با این استراتژی کلان بیان کرد: این عملیات با هدف تلاش برای مهار ماشین جنگی اسرائیل و بازدارندگی در برابر آن و اجرای استراتژی فرسایشی دراز مدت بود.

پاسخ جابری انصاری به دو شبهه

جابری انصاری افزود: به نظرم چند نکته را باید خیلی روشن و شفاف به افکار عمومی و همه نخبگان بگوییم. بسیار گفته میشود که دنبال کردن نقشه جنگی توسط نتانیاهو به خاطر منافع شخصی خودش است؛ این حرف دقیقی نیست. درست است که نتانیاهو و تیم حاکم در اسرائیل در ادامه جنگ منافع شخصی دارند ولی ادامه جنگ نتیجه جمع بندی موسسه نظامی و امنیتی و سیاسی اسرائیل است و حتی اپوزیسیون در اهداف اصلی ادامه جنگ متحد دولت هستند.

وی  خاطرنشان کرد: گفته می‌شود بین آمریکا و اسرائیل یک تفاوت و یک فاصله فاحشی وجود دارد، این هم اصلا دقیق نیست. از جنگ کانال سوئز در سال ۱۹۵۶ معادله استراتژیکی در اسرائیل تثبیت شده و تا به همین امروز ادامه پیدا کرده که اسرائیل هیچ اقدام مرتبط با جنگ یا اقدام بزرگ خارج از سرزمین‌های اشغالی را بدون هماهنگی استراتژیک با ایالات متحده آمریکا انجام نمی‌دهد.

جابری انصاری تاکید کرد: واقعیت این است که ایالات متحده آمریکا نقش پلیس خوب را بازی میکند، می‌خوهد وجهه خودش را حفظ کند. آمریکا همیشه در موضع رسانه‌ای و اعلامی فاصله خودش را با اسرائیل حفظ میکند اما نیازهای استراتژیک اسرائیل در این لحظه جاری و در این جنگ جاری مورد حمایت تقریباً همه جانبه ایالات متحده آمریکا است.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه گفت: اکنون روایت رسمی حزب الله از تحولات را نداریم بنابراین شاهد جنگ روانی و رسانه‌ای دشمن هستیم.

باید صحنه را بشناسیم 

وی در خصوص وظیفه امروز ایران تاکید کرد: ما باید صحنه را بشناسیم زیرا اگر تشخیص صحیحی نداشته باشیم تجویز صحیحی هم نخواهیم داشت. اسرائیل معتقد است تهدید موجودیتی بعد از هفتم اکتبر دارد بنابراین می‌خواهد همه معادلات را تغییر دهد.

وضعیت امروز لبنان و انفعال جهان عرب

جابری انصاری در پاسخ به سوالی در ارتباط با وضعیت امروز لبنان و انفعال جهان عرب گفت: جهان عرب تاکنون دو سه جنگ با رژیم صهیونیستی داشته است، شکست‌های این جنگ‌ها باعث شد به این نتیجه برسند که جنگ و مبارزه راه حل نیست. شکست‌ هایی که ارتش مصر داشته است باعث شده تا امروز مصر به نگهبان اسرائیل تبدیل شود.

وی ادامه داد: عرب‌ها از جنگ کلاسیک به نقطه مقابل جنگ کلاسیک رفتند همین امر ارتش‌های عربی و دولت‌های عربی را از جنگ با اسرائیل خارج کرد و دیگر کشورهای عربی هیچ گلوله‌ای به سمت اسرائیل شلیک نکردند و بعداً حتی سوار قطار سازش شدند.

از جنگ ۱۹۷۳ تاکنون هیچ ارتش عربی یک گلوله علیه اسرائیل شلیک نکرده است

جابری انصاری تاکید کرد: جهان عرب با شعار نابودی اسرائیل و آزادی فلسطین دو سه جنگ با اسرائیل انجام داد. در نهایت با شکست در جنگ ۱۹۷۳ جمع بندی ارتش‌ها و دولت‌های عربی این شد که راه حل نظامی در برابر اسرائیل وجود ندارد؛ از این رو به نقیض این راه حل روی آوردند.

وی ادامه داد: اول سادات صف‌شکنی کرد و مصر را از منازعه خارج کرد. طرفی که بنا بود فلسطین را آزاد کند تبدیل شد به نگهبان اسرائیل در قالب قرارداد کمپ دیوید و با کمال تاسف این نقش نگهبانی هنوز هم ادامه دارد. با صف شکنی سادات عملاً ارتش های عربی و دولت های عربی از منازعه در برابر اسرائیل خارج شدند.  از جنگ ۱۹۷۳ تاکنون هیچ ارتش عربی یک گلوله علیه اسرائیل شلیک نکرده است.

انقلاب اسلامی راه جدیدی در برابر ملت‌های منطقه گشود

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه بیان کرد: بر اساس مدل انقلاب اسلامی ایران باید ملت وارد صحنه شود. این راه موفقیت‌های تدریجی و نسبی در لبنان و فلسطین داشته است. اسرائیلی ها تلاش میکنند به ویژه بعد از هفت اکتبر این راه که تنها راهی است که در برابر فلسطینی‌ها گشوده شده سد شود.

وی افزود: بعضی عنوان می‌کنند که راه حل مقاومت هزینه دارد؛  چرا صلح امتحان نمی‌شود؟ راه حل صلح توسط رهبری سازمان آزادی بخش فلسطین و حکومت خودگردان برای ۲۵ سال پیش گرفته شد و در نهایت ۷۸ درصد فلسطین تاریخی متعلق به اسرائیل شد. اما نتیجه داد؟ نتیجه این شد که وضعیت دوره انتقالی به وضعیت نهایی تبدیل شد و عملا دولت خودگردان هم مثل دولت مصر به نگهبان اسراییل تبدیل شد. پس ملت فلسطین راهی جز مقاومت در برابر خود نمی‌بیند.

ملت فلسطین راهی جز مبارزه نمی بیند

جابری انصاری گفت: ملت فلسطین راهی جز مبارزه در مقابل خود نمی‌بیند؛ شعار صلح به عنوان یک شعار دیپلماسی عمومی، یک بازی زیباسازی از سوی اسرائیل مطرح شد اما مشخص شد که به جای آب، سراب به رهبری فلسطینیان فروخته‌اند و انتهای تونل صلح، دره بزرگی بود که فلسطین را تمام می‌کرد.

وی ادامه داد: جنبش مقاومت سعی کرده که مساله فلسطین را زنده نگه دارد و اسرائیل را زیر فشار و فرسایش قرار دهد تا شرایط جدیدی فراهم شود که بتوان معادله جدیدی رسم کرد و نظم موجود در فلسطین که مبتنی بر اشتغال و نفی حقوق بدیهی این مردم را دچار فروپاشی اساسی کرد و نظم جدیدی ایجاد کرد.

مدیرعامل ایرنا در پاسخ به سوالی درباره برخی موضع‌گیری‌ها همچون موضع پادشاه اردن گفت: به دلیل شکاف عمیق بین دولتها و ملتها در منطقه عربی و اینکه در کمال تاسف دولتها، نماینده خواست و مطالبات ملتهای خود نیستند، امکان اینکه تغییر عمیقی در معادله دولتی تغییر عمیقی ایجاد شود، مشاهده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: این موضع گیری‌ها خوب است ولی منتج به نتیجه عملیاتی بدین معنا که تغییری در موازنه ایجاد کند، نخواهد شد و فعلا راه گشوده در برابر فلسطین و ملتهای منطقه، مقاومت است.

مقاومت تنها نیرویی بود که اسرائیل را به عقب نشینی وادار کرد

جابری انصاری با بیان اینکه در چند دهه گذشته، دولت لبنان دچار ضعف بوده است از این رو ارتش این کشور نیز ارتش ضعیفی است، گفت: ارتش لبنان به تنهایی توان مقابله با آتشباری اسرائیل را ندارد و باید گفت تنها نیرویی که توانست برای اولین بار اسرائیل را به عقب نشینی وادار کند و همچنان چراغ مقاومت را روشن نگه دارد، مقاومت است و نه ارتشها و دولتهای عربی که از ملتهای خود جدا هستند و عملا خود را از صحنه منازعه نیز به کنار کشیده‌اند./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد