پیام عراقچی به تل‌آویو: من در بیروت هستم

کد خبر: 1319438

وزیر امور خارجه کشورمان ساعاتی پس از موج جدید بمباران جنوب بیروت راهی لبنان شد و خطاب به تل‌آویو اعلام کرد

پیام عراقچی به تل‌آویو: من در بیروت هستم

سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه هنوز بر فراز آسمان لبنان بود که اسرائیل موج تازه بمباران خود را در فرودگاه بیروت آغاز کرد و هواپیمای حامل او هنوز بر زمین فرود نیامده بود که بسیاری در تل‌آویو فکر می‌کردند بازی تمام است و دیگر راهی برای مقاومت جبهه مقابل وجود ندارد. اما جمهوری اسلامی قرار نبود قاعده بازی خود را عوض کند. در حالی که فوج جمعیت خیابان‌های تهران را برای حضور در بزرگداشت سیدحسن نصرالله فرمانده بی بدیل جبهه مقاومت محاصره کرده بود، فرستاده خود را راهی لبنان کرد تا نشان دهد نه تنها حضور در صحنه مقاومت هنوز پایان نیافته که تازه به اوج خود رسیده است؛ حضوری که عراقچی با انتشار ویدیویی از فرود هواپیمای هیأت ایرانی به بیروت و در پیامی که به زبان انگلیسی در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، آن را به رخ همه بازیگران صحنه کشاند و گفت: در بیروت هستم تا صریحاً اعلام کنیم ایران همیشه کنار مردم لبنان ایستاده است. اما او برای ارسال این پیام در کجا ایستاده بود؟

ایران در میدان و در کنار مقاومت

بخش مهمی از اراضی اشغالی بویژه لبنان در هفته‌ها و روزهای اخیر جولانگاه رژیمی شده که نه فقط تیغ آن بر گلوی مردمان آن دیار نشسته است که تهدیدش علیه امنیت و حاکمیت کشورهای دیگر از جمله ایران جایی برای بی‌اعتنایی باقی نگذاشته است. ایران در حمایت از جبهه مقاومت در لبنان و فلسطین اشغالی محوری از پشتیبانان مستشاری خود را شکل داد و با این حال این همه مانع از آن نبود که خود را از رزم جدا کند و به حمایت از پشت خاکریزها بسنده کند. بنابراین طبیعی بود در برابر تهدیدات اوج گرفته اسرائیل که پای آن تا اقدام تروریستی علیه رهبر سیاسی حماس در قلب تهران و دبیرکل حزب‌الله لبنان پیش رفت، در میدان جنگ قرار گیرد و برحسب ضرورت در خط مقدم بایستد؛ ایستادنی که در شب تاریخی 10 مهرماه به انجام عملیات بزرگ موشکی علیه فلسطین اشغالی انجامید و پرده جدیدی از قدرت موشکی ایران را با رونمایی از موشک‌های ‌هایپرسونیک فتاح به نمایش گذاشت و اهداف مهم نظامی را در اسرائیل هدف گرفت.

بازتابی از حضور فراسیاسی

قابل انتظار بود که تل‌آویو گرفتار در شعله‌های خشم حمله تهران، بار دیگر بیروت را زیر آتش بزرگ‌تری با بمب‌های سنگرشکن بگیرد و به گفته منابع عبری، این بار «هاشم صفی‌الدین»، جانشین احتمالی سیدحسن نصرالله را هدف حمله قرار دهد. حمله‌ای که همزمان با اوج‌گیری جنگ نامتقارن در جنوب لبنان میان یگان‌های رزمی حزب‌الله و لشکر ۳۶ فرماندهی شمال ارتش اسرائیل صورت گرفت و چنان که پیدا بود، در بطن خود هدف جنگ‌طلبان اسرائیل برای وسعت بخشیدن به جغرافیای جنگ از غزه تا مرزهای دوردست لبنان در جنوب و غرب را جست‌وجو می‌کرد. بنابراین وقتی صدای خواسته شوم بنیامین نتانیاهو برای تغییر خاورمیانه در صحن مجمع عمومی سازمان ملل شنیده شد، کنسولگری ایران در سوریه هدف قرار گرفت، «هنیه» در تهران ترور شد، پیجرها ترکید و‌ بمب‌های چند تنی یکی پس از دیگری روی ضاحیه باریدن گرفت، خویشتنداری استراتژیک ایران به پایان خود رسید و برای نخستین بار در چهار دهه اخیر دو عملیات بزرگ موشکی را در خاک اسرائیل ترتیب داد.  اما کار تهران به اینجا ختم نشد و سه روز پس از عملیات دوم موشکی خود در 10 مهرماه، وزیر امور خارجه‌اش را راهی لبنان کرد. عراقچی در چنین شرایطی و متناظر با اهداف اشغالگرانه‌ای که اسرائیل در میدان جنگ دنبال می‌کند، روز گذشته راهی بیروت شد و در شرایطی که تل‌آویو با موج جدید بمباران پیرامون فرودگاه سعی بر ایجاد ممانعت از فرود هواپیمای او داشت، موفق به حضور و دیدار با مقام‌های بلندپایه بیروت شد. این حضور بازتابی از موقعیت فراسیاسی جمهوری اسلامی در شرایط بغرنجی داشت که اسرائیل برگزیده و می‌کوشد آن را تا درون مرزهای ایران تسری دهد و در عین حال پدیدارکننده معادله نوینی در خاورمیانه باشد که با جنگی نابرابر و به قیمت جنایت علیه مردم بی‌دفاع فلسطین و لبنان تمام شود.

شکست پروژه تل‌آویو برای حصر حزب‌الله

سفر وزیر امور خارجه ایران به لبنان در اوج‌گیری سطح تنش میان تهران و تل‌آویو با هدف جلوگیری از فروکاستن منازعه جاری در منطقه به اختلاف بین اسرائیل و فلسطین و همچنین به شکست کشاندن پروژه حصر جغرافیایی حزب‌الله معنادار می‌شود. چه بحران جاری درباره نزاعی بزرگ پیرامون آینده منطقه و روند جدیدی است که قرار است به دنبال رویارویی‌های جدید برقرار شود. در روند چنین مناقشه‌ای است که مقام‌های اسرائیلی تحقق هدف قطع دسترسی سرزمینی و تجهیز نظامی حزب‌الله از طریق انتقال تسلیحات در مرزهای مشترک لبنان و سوریه و فراتر از آن ایجاد حصر جغرافیایی  کامل محور ایران در منطقه از طریق قطع مناسبات پیدا و پنهانش با متحدان خود در جبهه مقاومت را دنبال می‌کنند. از این رو می‌توان حضور مهم و بهنگام دیپلمات بلندپایه جمهوری اسلامی در روزهای دشوار لبنان را در اعلام این پیام خلاصه کرد که «جبهه تل‌آویو و متحدان غربی‌اش امکانی برای محدود کردن مرزهای مقاومت و قدرت بازیگری بازیگران منطقه ندارند.»

عراقچی در بیروت اعلام کرد

از آتش‌بس در لبنان به شرط همزمانی آن با آتش‌بس در غزه حمایت می‌کنیم

سید عباس عراقچی صبح روز گذشته در بدو ورود به فرودگاه بیروت مهم‌ترین هدف این سفر را «اعلام همبستگی و همراهی با مردم علیه جنایات رژیم صهیونیستی» اعلام کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران حامی لبنان و مردم این کشور، حامی شیعیان لبنان و حامی حزب‌الله بوده و هست و مردم لبنان مطمئن باشند که جمهوری اسلامی ایران محکم پای دوستان خود در لبنان هست و خواهد بود. عراقچی در نخستین برنامه خود در بیروت با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان دیدار کرد و بر ضرورت تلاش همه‌جانبه کشورهای اسلامی و عربی برای تبیین ابعاد اقدامات غیرقانونی و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و بسیج سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی برای اقدام جمعی جهت توقف تجاوز اسرائیل تأکید کرد. نخست‌وزیر لبنان هم از بی‌عملی شورای امنیت سازمان ملل در برابر ماجراجویی‌های خطرناک دشمن صهیونیستی انتقاد کرد. وزیر امورخارجه همچنین در این سفر با «نبیه بری» رئیس مجلس نمایندگان لبنان دیدار و تأکید کرد که کشورهای اسلامی اجازه ندهند اسرائیل به تمامیت ارضی لبنان تعرض کند. دیدار با عبدالله بوحبیب همتای لبنانی از دیگر برنامه‌های این سفر بود.

عراقچی در سخنانی که در جریان یک نشست خبری انجام داد، با غیرعادی خواندن شرایط لبنان و سفر خود به این کشور در خصوص حمله اخیر ایران گفت: ما شروع کننده حمله نبودیم بلکه به تهاجم اسرائیل به خاک ایران و سفارت ایران در دمشق و حمله علیه اهداف ایران پاسخ دادیم. عراقچی تأکید کرد: ما قصد ادامه نداریم مگر اینکه رژیم صهیونیستی بخواهد به حملات خودش ادامه بدهد؛ اگر اسرائیل هرگونه اقدام دیگری علیه ایران انجام دهد اقدام ما از آن سخت‌تر خواهد بود و ما حتماً پاسخ خواهیم داد؛ پاسخ ما متناسب و کاملاً حساب شده است. وزیر امور خارجه درباره تلاش‌های جاری پیرامون آتش‌بس نیز گفت: ما از تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد حمایت می‌کنیم به شرط اینکه اولاً حقوق مردم لبنان رعایت شود و مورد پذیرش مقاومت باشد و ثانیاً همزمان با آتش‌بس در غزه باشد.

عراقچی همچنین درباره شرایط انجام سفرش به لبنان گفت: شب پیش از سفر شاهد بمباران وحشیانه رژیم صهیونیستی در جنوب بیروت بودیم و قبل از ورود هواپیمای ما اطراف فرودگاه را بمباران کرده بودند، ما به این اتفاقات عادت داریم و اراده ما سرسخت‌تر از این حرف‌هاست که بخواهد با این مسائل خدشه‌دار شود.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد