شب قـــدرت‌نمایـــی ایران

کد خبر: 1319056

عملیات وعده صادق 2 با واکنش مقامات بین‌المللی و انعکاس گسترده در رسانه‌های جهانی مواجه شد

شب قـــدرت‌نمایـــی ایران

حمله پیروزمندانه نیروهای مسلح ایران به پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی، واکنش‌های بین‌المللی گسترده‌ای در پی داشت. رسانه‌ها و تحلیلگران خارجی، عمدتاً با شگفتی ابعاد این عملیات را واکاوی کردند.

روزنامه تایمز اسرائیل در گزارشی، حمله ایران را «رگبار عظیمی از موشک‌های بالستیک» خواند که 10 میلیون شهرک‌نشین را مجبور به فرار به پناهگاه کرد.

دراین گزارش آمده است: صدای انفجار در بیشتر مناطق اسرائیل، از اورشلیم و دره اردن شنیده می‌شد. خبرنگاران تلویزیون دولتی در طول پخش زنده روی زمین دراز کشیدند.

تایمز اسرائیل افزود، یک مقام ارشد ایرانی به رویترز گفت که دستور پرتاب موشک به اسرائیل توسط آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر این کشور صادر شده است.

این روزنامه صهیونیستی ضمن اشاره به وعده سپاه پاسداران به حمله کوبنده‌تر درصورت اقدام نظامی تل آویو علیه ایران به کمک دولت‌های نزدیک به رژیم صهیونیستی مانند امریکا پرداخت و مدعی شد: لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده بار دیگر بر «تعهد آهنین» واشنگتن به دفاع از اسرائیل تأکید کرد و پت‌رایدر، سخنگوی پنتاگون نیز به خبرنگاران گفت که ایران روز سه‌شنبه حدود دو برابر بیشتر از حمله مستقیم قبلی خود به اسرائیل در ماه آوریل موشک‌های بالستیک، شلیک کرد. همچنین اداره امنیت عمومی اردن گفت که پدافند هوایی این کشور موشک‌ها و پهپادهای ایران به اسرائیل را رهگیری کرد، درست همان‌طور که در ماه آوریل انجام داد.

همزمان با این گزارش، روزنامه هاآرتص نیز مدعی شد که غیر از اردن، کشورهای دیگری هم بودند که برای رهگیری موشک‌ها آماده بودند. هاآرتص به نقل از یک مقام صهیونیست نوشت غیر از اردن، کشورهای دیگری در خاورمیانه در رهگیری موشک‌های شلیک‌شده فعال بودند، اما این یک موضوع حساس است و آنها نمی‌خواهند از این همکاری سخنی بگویند.

وبگاه میدل ‌ایست آی نیز گزارش داد: ایران روز سه‌شنبه، ساعاتی پس از آن‌که اسرائیل اعلام کرد که حمله زمینی به جنوب لبنان را آغاز کرده‌، موجی از موشک‌ها را به سمت اسرائیل شلیک کرد. صداهای انفجار در شهرهای تل‌آویو و قدس شنیده شد و آژیرهای خطر در سراسر اسرائیل به‌صدا درآمد. در جریان این حمله، ارتش اسرائیل به شهرک‌نشینان دستور داد به مناطق حفاظت شده و پناهگاه‌ها بروند.

در میان رسانه‌های مطرح امریکایی نیز این عملیات بازتاب وسیعی داشت. روزنامه «یو‌اس‌ای تودی» نوشت: ایران روز سه‌شنبه درعملیاتی، امواج موشک را به سوی اسرائیل شلیک کرد.

شبکه «سی‌بی‌اس» هم نوشت: درپی حمله موشکی ایران، آژیرهای خطر در سراسر اسرائیل به‌صدا درآمد و صداهای بلند انفجار به گوش رسید؛ مقام‌های امریکایی می‌گویند که ده‌ها موشک از ایران به سمت اسرائیل شلیک شد.

روزنامه «واشنگتن‌پست» دیگر رسانه مطرح بین‌المللی دراین باره نوشت: ایران روز سه‌شنبه د‌ه‌ها موشک بالستیک را به سمت اسرائیل شلیک کرد. آژیر‌های خطر در سراسر اسرائیل شنیده شد و رگه‌های شعله آسمان را روشن کرد. به‌گفته منابع، چندین اصابت وجود داشته است.

همچنین خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش کرد: ایران ده‌ها موشک به سمت اسرائیل پرتاب کرد. همزمان با درخشش نارنجی موشک‌ها در آسمان اسرائیل و با به‌صدا درآمدن آژیرهای حمله هوایی در سراسر اسرائیل، میلیون‌ها نفر به پناهگاه‌ها رفتند.

در ادامه بازتاب‌های جهانی به عملیات وعده صادق 2، وبگاه شبکه «اسکای نیوز» با اختصاص یک صفحه ویژه، آخرین تحولات را پوشش داد. این شبکه در این گزارش ویژه نوشت: مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، هشدار داده است که رگبار موشکی امشب «تنها گوشه‌ای از توانایی‌های ما» بود. پزشکیان در بیانیه‌ای این حمله موشکی را «پاسخی قاطع به تجاوزات رژیم صهیونیستی» دانست و گفت: این اقدام در دفاع از منافع و شهروندان ایرانی انجام شد.

شبکه «بی‌بی‌سی» نیز به طور ویژه درحال پوشش حمله موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی است. تارنمای این شبکه صفحه جداگانه‌ای را برای انعکاس تحولات خاورمیانه اختصاص داده و در بخشی به تشریح برد موشکی ایران پرداخته است که تا شعاع ۲ هزار کیلومتری ایران را پوشش می‌دهد.

روزنامه «فایننشال تایمز» هم در گزارشی نوشت: رگبار موشکی ایران تأسیسات نظامی و اطلاعاتی اسرائیل را در نزدیکی تل‌آویو و سایر نقاط هدف قرار داد.

روزنامه انگلیسی گاردین نیز از پایان صبوری و خویشتنداری ایران خبر داد. دان صباغ، سردبیر دفاعی و امنیتی گاردین، نوشت: «پرتاب این همه موشک بالستیک در چند دقیقه نشان‌دهنده تلاشی جدی برای از بین بردن یا فرسودگی دفاع هوایی اسرائیل است، چرا که موشک‌های رهگیر پیچیده و گران قیمت هستند و موجودی آنها نامشخص است.»

نویسنده گاردین افزود: اما چرا ایران این کار را کرد؟ در اواخر سپتامبر، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهورایران، تأکید کرد که این کشور «آرزو ندارد عامل بی‌ثباتی در منطقه باشد». به نظر می‌رسد که تهران اطمینان دارد که با تهدید قریب الوقوع جنگ، قدرت بازدارندگی خود را از دست نمی‌دهد.

پاتریک وینتور، سردبیر بخش ایران گاردین نیز دراین باره معتقد است: انتقام خطرناک و بی‌سابقه ایران منعکس کننده اجماع در درون نخبگان ایرانی است. ایران از صدور دستور انتقام برای ترور هنیه که در ماه ژوئیه در تهران ترور شد، به دلیل تضمین‌های امریکا مبنی بر اینکه توافق آتش‌بس در غزه قریب الوقوع است و خویشتنداری از سوی ایران برای اطمینان از وقوع آن اساسی خواهد بود، خودداری کرد اما چنین توافقی محقق نشد.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد