میدل‌ایست‌آی: جنگ جاری به شکست اسرائیل خواهد انجامید

کد خبر: 1318485

هدف مهم اسرائیل، تضعیف توانمندی نظامی و موشکی حزب‌الله است، اما حزب‌الله، تنها بخشی از توانمندی‌های نظامی خود را آشکار کرده و جنگ جاری با شکست و ناکامی اسرائیل به پایان خواهد رسید.

میدل‌ایست‌آی: جنگ جاری به شکست اسرائیل خواهد انجامید

این تحلیل را نشریه میدل‌ایست‌آی که در انگلیس و به سردبیر دیوید هرست (از نویسندگان ارشد سابق روزنامه گاردین) منتشر می‌شود، ضمن انتشار تحلیل فوق نوشت: پشت‌پرده تشدید اقدامات نظامی اسرائیل علیه لبنان، اهداف راهبردی مهم پنهان است. 

جنگ فرسایشی که حزب‌الله لبنان آن را در ۱۱ماه گذشته به اسرائیل تحمیل کرده، تا حد زیادی این رژیم را در جبهه‌های اقتصادی، نظامی و روانی، تضعیف و خسته کرده است. کارشناسان اسرائیلی، آمریکایی، و غربی، بار‌ها این موضوع را از زمانی که حزب‌الله لبنان در تاریخ هشتم اکتبر سال ۲۰۲۳ در حمایت از مردم غزه وارد نبرد با اسرائیل شد، برجسته‌ کرده‌اند. در هفته‌های گذشته، اسرائیل با انجام سلسله‌ای از عملیات‌های تروریستی که در ۲۷ سپتامبر به ترور «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان و شمار دیگری از فرماندهان انجامید، سعی در تغییر معادله موازنه قدرت در سطح منطقه داشته است. 

نقطه آغاز انفجار درگیری‌ها از سوی اسرائیل، روز‌های ۱۷ و ۱۸ سپتامبر بود که اسرائیل در قالب حملات پیجری و منفجر کردن دیگر وسایل الکترونیکی، موجب زخمی‌شدن شمار زیادی از نیرو‌های ذخیره و افراد وابسته به حزب‌الله در بخش‌های اجتماعی، اداری، رسانه‌ای و پزشکی حزب شد. 

در روز ۲۰ سپتامبر، اسرائیل اقدام به انجام یک حمله هوائی کرد که منجر به کشته‌شدن ابراهیم عقیل فرمانده ارشد و شماری از فرماندهان شد. ادر تاریخ ۳۰ جولای هم، «فؤاد شکر» فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله را ترور کرد. نتانیاهو و دیگر سران اسرائیل صراحتاً دو هدف عمده را اعلام کرده‌اند: قطع حمایت جبهه لبنان و میدان‌ نبرد در غزه و به عقب راندن حزب‌الله از مرز و متوقف‌شدن حملات به شمال اسرائیل. اما هدف پنهانی هم وجود دارد. اسرائیل مدام از درخواست خود جهت عقب رفتن نیرو‌های حزب‌الله از مرز‌ها سخن گفته است. با این حال، علی‌رغم رایزنی‌های مختلف بین‌المللی در این رابطه و ابراز همکاری پنهانی اسرائیل با این موضوع، شاهد بودیم که رژیم برخلاف تلاش‌های برخی میانجی‌گران بین‌المللی نظیر فرانسوی‌ها، به طور پنهانی خود را آماده اجرای عملیات تروریستی علیه دبیرکل حزب‌الله لبنان می‌کرد. 

هدف اصلی اسرائیل، در حقیقت اجرائی کردن یک طرح آمریکایی- اسرائیلی است که در قالب آن، بخش زیادی از توانمندی‌های نظامی حزب‌الله باید تضعیف شود. اسرائیل و آمریکا به دنبال ضربه زدن به زرادخانه موشک‌های بالستیک و پهپاد‌های حزب‌الله هستند. فارغ از مداخلات و نقش حزب‌الله در معادله کلی جنگ غزه، تضعیف زرادخانه تسلیحاتی این جنبش یک اولویت راهبردی برای اسرائیل است، زیرا توانمندی‌های حزب‌الله در این حوزه، حاملِ چالش‌های راهبردی برای اسرائیل و نظم آمریکایی است. 

توماس فریدمن تحلیلگر برجسته نیویورک‌تایمز در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ در پی پیروزی بایدن در آمریکا، گزارشی را با عنوان «جوی عزیز، دیگر بحثی از تسلیحات اتمی ایران نیست» به رشته تحریر درآورد و هشدار داد که توانمندی‌های ایران، حزب‌الله لبنان و دیگر دشمنان اسرائیل در حوزه موشک‌های بالستیک و پهپادها، هم برای اسرائیل و هم پنتاگون، به یک دردسر و چالش بزرگ‌تر تبدیل شده است. موضوعی که نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود و حامل بحران‌های جدی در ادامه راه برای منافع آمریکا و متحدانش خواهد بود. 

برای دستیابی به هدف برچیدن توانمندی‌های مذکور، جنگی بزرگ را علیه لبنان به راه انداخته به این امید که بتواند از حیث ساختاری و تسلیحاتی، ضربات سختی را به حزب‌الله وارد کند. 

با این همه، جالب است که حزب‌الله لبنان علی‌رغمِ انجام ترور‌ها، پرچم سفید را بالا نبرده و فعالانه در برابر اسرائیل ایستاده است. واحد‌های نظامی حزب‌الله لبنان همچنان بارانی از موشک و راکت بر سر اسرائیل می‌ریزند و البته که نهاد‌های رسمی این جنبش نیز فعال هستند و نهاد‌های اجتماعی آن هم در عرصه میدانی زنده و پویا هستند.  

یک افسر اطلاعاتی اسبق لبنان گفته است: «من می‌دانم و البته که اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها هم می‌دانند که حزب‌الله لبنان تنها بخشی از توانمندی‌های نظامی خود را آشکار کرده است». 

جنگ جاری با شکست و ناکامی اسرائیل به پایان خواهد رسید. تاکنون، جامعه اسرائیل که از نظر قومیتی طبقه‌بندی شده و از نظر سیاسی و اقتصادی تحت سلطه نخبگان اشکنازی است، از سیاست‌های جنگ‌طلبانه رهبران خود حمایت کرده است. 

با این حال، زمانی که آنها متوجه شوند که هزینه‌های بلند‌مدت جنگ چه در بُعد انسانی و چه اقتصادی، گزاف هستند، تردیدی نیست که به نیرو‌هایی علیه جنگ تبدیل خواهند شد و رژیم اسرائیل را مجبور می‌کنند تا مواضع خود را مورد بازنگری قرار دهد./کیهان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد