حزب‌الله از پا در نمی‌آید همچنان که حماس از پا در نیامده است

کد خبر: 1318484

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز تاکید کرد حزب‌الله قادر است ضربات هفته‌های اخیر را جبران و ترمیم کند.

حزب‌الله از پا در نمی‌آید همچنان که حماس از پا در نیامده است

نیویورک تایمز با طرح این سؤال که آیا حزب‌الله پس از کشته شدن سید حسن نصرالله می‌تواند آسیب‌های هفته‌های اخیر را ترمیم کند؟، از قول مقامات آمریکایی تصریح کرد: زود است که فکر کنید این گروه از دور خارج شده است. این روزنامه نوشت: نصرالله که روز جمعه در حملات هوائی اسرائیل کشته شد، در طول سه دهه رهبری خود حملاتی را طراحی کرد و درباره اتحادهای سیاسی هم مذاکره کرد. او به‌عنوان یک شخصیت متحد‌کننده کاریزماتیک برای اعضا و پیروان گروه عمل کرد و در سخنرانی‌های مکرر، آنها را درباره درستی مبارزه با اسرائیل متقاعد کرد و به آنها اطمینان داد که پیروزی در راه است. اسرائیل مدت‌ها بود که سیدحسن نصرالله را یکی از فوری‌ترین تهدیدات امنیتی می‌دانست. حزب‌الله در شرایط فعلی به‌دنبال انتخاب جانشینی است که بتواند هم‌اندازه نصرالله عمل کند. در این شرایط، مقامات و تحلیلگران در ایالات متحده، هشدار دادند درحالی‌که مرگ سیدحسن نصرالله یک آسیب برای حزب‌الله محسوب می‌شود؛ اما از دور خارج دانستن حزب‌الله، اشتباهی بزرگ است. آنها به غزه اشاره کردند؛ جایی که اسرائیل به مدت ۱۱ماه برای شکست حماس، گروهی کمتر پیچیده، بدون دستیابی به یک پیروزی قاطع و با هزینه بسیار زیاد جان انسان‌ها، جنگیده است. شبکه گسترده تونل‌های حماس نیروهای اسرائیلی را فریب داده است و حزب‌الله نیز شبکه‌های خاص خود را دارد. مقامات آمریکایی گفتند، در واقع، حماس آنچه را که درباره تونل‌ها می‌داند از حزب‌الله آموخته است.

یک مقام آمریکایی، حزب‌الله را برادر بزرگ حماس خطاب کرد. مقامات آمریکایی می‌گویند که اسرائیل شبکه تونل حزب‌الله را با حملات توپخانه‌ای مورد حمله قرار داده، اما خسارت کمی وارد کرده است.

دانا استرول، معاون پیشین رئیس گروه خاورمیانه در پنتاگون گفت: «هر حمله بزرگ‌تری به بمب‌های سنگین‌تر و مخرب‌تر نیاز دارد و احتمالا به دنبال آن یک عملیات زمینی برای پاک‌سازی نیروها و سایت‌های پرتاب تسلیحات لازم است.»

استرول که اکنون مدیر تحقیقات مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک است، گفت: «لبنان یک منطقه بسیار متفاوت است. این کشور کوهستانی است، بنابراین پنهان کردن چیزها در آن آسان‌تر است. این افراد برای حفاری در دل سنگ‌ها زبده شده‌اند.» سرلشکر یاکوف آییش، فرمانده سابق اداره عملیات ارتش اسرائیل، گفت که اسرائیل قبلا تونل‌هایی را در نزدیکی مرز پیدا کرده بود که ۶۰متر زیرزمین بود. وی گفت که تخریب تونل‌ها در جنوب لبنان یک فرآیند پیچیده بود که به مواد منفجره بزرگ نیاز داشت. قبل از شروع جنگ در غزه در اکتبر گذشته و حمله حزب‌الله به شمال اسرائیل در همبستگی با متحد خود حماس، حزب‌الله یکی از مجهزترین نیروهای نظامی غیردولتی در جهان بود. این گروه دارای ده‌ها هزار نیروی زبده و زرادخانه‌ای متشکل از بیش از ۱۰۰هزار راکت و موشک، علاوه‌بر تسلیحات پیشرفته‌تر، از جمله هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های هدایت‌شونده دقیق و سلاح‌های ضد هوائی بود. 

علاوه ‌بر رگبارهای موشکی معمولی، این گروه موشک‌های بالستیک بزرگ‌تری را شلیک کرده است که می‌توانند به اعماق سرزمین‌های اشغالی برسند. با این حال حزب‌الله ظرفیت‌های نظامی خود را فاش نمی‌کند و اعلام نکرده است که چه تعداد از نیروهایش شهید شده‌اند. وزارت بهداشت لبنان در ارائه آمار بین نیروهای شبه‌نظامی و غیرنظامیان تفاوتی قائل نمی‌شود. 

به‌رغم پیچیدگی حزب‌الله، که مدارس و بیمارستان‌ها را نیز اداره می‌کند و به حامیان خود در لبنان خدمات اجتماعی ارائه می‌کند، این سؤال پیش آمده که چه کسی قرار است در قواره نصرالله، رهبری این گروه را بر عهده بگیرد. بسیاری در لبنان حدس می‌زنند که رهبر بعدی حزب‌الله می‌تواند ‌هاشم صفی‌الدین، پسرخاله سیدحسن نصرالله باشد که به نظر می‌رسد از ترورهای هدفمند اخیر جان سالم به در برده است. معاون نصرالله، شیخ نعیم قاسم نیز به‌نظر می‌رسد که جزو گزینه‌هاست.

 مقامات آمریکایی هشدار می‌دهند که اسرائیل ممکن است به حمله زمینی نیز دست بزند. مقامات آمریکایی همچنین نگران هستند که اگر نتانیاهو تصمیم بگیرد که به‌دنبال تونل‌های شبکه‌ای حزب‌الله برود، میزان تلفات انسانی و غیرانسانی آن بسیار بیشتر از غزه خواهد بود. مقامات آمریکایی می‌گویند که اقدامات بعدی حزب‌الله و ایران مشخص نیست. اما حمله به سیدحسن نصرالله احتمالا این گروه را به اقدامات تهاجمی‌تر از حملات محدودی که تاکنون انجام داده است، وادار خواهد کرد./کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد