انتقاد غریب آبادی از سوءاستفاده آمریکا از حق وتو برای حمایت از رژیم صهیونیستی

کد خبر: 1317427

کاظم غریب آبادی معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه گفت: شورای امنیت به ابزاری در دستان برخی اعضای دائم تبدیل شده است که منافع سیاسی و استراتژیک خود را بر صلح جهانی اولویت می‌دهند.

انتقاد غریب آبادی از سوءاستفاده آمریکا از حق وتو برای حمایت از رژیم صهیونیستی

کاظم غریب‌آبادی، معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست عالیرتبه وزرا در شورای امنیت با موضوع «رهبری برای صلح، متحد در احترام به منشور سازمان ملل برای جستجوی آینده‌ای امن»، با انتقاد شدید از عملکرد شورای امنیت و جنایات رژیم صهیونیستی، خواستار اقدام فوری جامعه جهانی شد.

غریب آبادی با اشاره به وضعیت بحرانی جهان و افزایش درگیری‌ها در برخی از مناطق، افزود: "حقوق بین‌الملل و اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد، که زمانی پایه و اساس روابط بین‌الملل بود، اکنون به‌طور نگران‌کننده‌ای نادیده گرفته می‌شوند. مصونیت از مجازات برای نقض فاحش حقوق بین‌الملل، به‌ویژه حقوق بشردوستانه بین‌المللی، در حال تبدیل شدن به یک قاعده است."

وی با تاکید بر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان، گفت: "وضعیت در غزه، یک شکست جمعی در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است. ما شاهد یک فاجعه انسانی بی‌سابقه هستیم. غزه، همان‌طور که یکی از مقامات ارشد سازمان ملل به‌درستی توصیف کرد، به 'جهنم روی زمین' تبدیل شده است. بیش از ۴۲ هزار غیرنظامی بی‌گناه فلسطینی، از جمله زنان و کودکان، توسط رژیم اشغالگر قتل‌عام شدند و بیش از ۹۳ هزار نفر زخمی شدند."

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به لبنان، افزود: "هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان در مناطق پرجمعیت با استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای اهداف تروریستی، نقض آشکار حقوق بین‌الملل، اصول بشردوستانه و قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل است. این حمله وحشیانه تنها حمله به مردم لبنان نیست، بلکه حمله‌ای به تمام بشریت است."

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با انتقاد شدید از عملکرد شورای امنیت، تصریح کرد: "سکوت شورای امنیت کرکننده است. این سکوت پیام خطرناکی به قربانیان بی‌گناه این جنگ و جامعه بین‌المللی می‌فرستد. شورای امنیت متأسفانه به ابزاری در دستان برخی اعضای دائم تبدیل شده است که منافع سیاسی و استراتژیک خود را بر صلح جهانی اولویت می‌دهند."

وی با اشاره به سوءاستفاده آمریکا از حق وتو برای حمایت از رژیم صهیونیستی، گفت: "استفاده مکرر آمریکا از حق وتو برای جلوگیری از پاسخگویی رژیم اسرائیل در قبال نسل‌کشی و پاکسازی قومی مستمر آن علیه فلسطینیان در نوار غزه و اکنون لبنان، نمونه‌ای آشکار از این سوءاستفاده است."

غریب‌آبادی خواستار اقدام فوری شورای امنیت شد و اظهار داشت: "شورای امنیت باید مسئولیت‌های خود تحت منشور را انجام دهد. اقدامات فوری باید برای متوقف کردن ماشین کشتار رژیم اسرائیل و جلوگیری از تشدید بیشتر اوضاع در منطقه‌ انجام شود. شورا باید برای حفاظت از غیرنظامیان در فلسطین و لبنان اقدام کند و رژیم اسرائیل را وادار به رعایت حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های الزام‌آور کند."

معاون وزیر خارجه در پایان تاکید کرد: "رهبری برای صلح نیازمند وحدت، صداقت و پایبندی بی‌قید و شرط به منشور سازمان ملل و حقوق بین‌الملل است. اگر می‌خواهیم صلح را بازگردانیم، ابتدا باید اعتماد را بازگردانیم. تنها از طریق اقدامات سازگار و منسجم و بی‌طرفانه می‌توانیم جهان را به سمت آینده‌ای امن‌تر و صلح‌آمیزتر هدایت کنیم."

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد