قدرت‌نمایی حزب‌الله متحدان اسرائیل را هراسان کرد

کد خبر: 1317419

قدرت‌نمایی فزاینده حزب‌الله لبنان موجب حیرت و نگرانی محافل غربی شده است.

قدرت‌نمایی حزب‌الله متحدان اسرائیل را هراسان کرد

دویچه‌وله آلمان دیروز نوشت: موشک بالستیک حزب‌الله برای «اولین‌بار» به آسمان تل‌آویو رسید حزب‌الله لبنان روز چهارشنبه اعلام کرد که با یک موشک بالستیک به مقر موساد در تل‌آویو حمله کرده است. این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۲۵ سپتامبر (۴ مهرماه) با اعلام این خبر مدعی شد که این مقر موساد «مرکز برنامه‌ریزی و اجرای انفجار پیجرهای اعضای حزب‌الله» بوده است. حزب‌الله در یک بیانیه گفته است: «محور مقاومت اسلامی یک موشک بالستیک قادر۱ را در ساعت شش‌ونیم صبح روز چهارشنبه ۲۵ سپتامبر به سمت مقر موساد در حومه تل‌آویو شلیک کرده است. این مقر موساد مسئول ترور رهبران و انفجارهای پیجرها و بیسیم‌ها بوده است.» حزب‌الله همچنین گفت این حمله برای حمایت از مردم غزه و «در دفاع از لبنان و مردمش» انجام شده است.

وب‌سایت رادیو فردا نیز در گزارشی نوشت: همزمان با ادامه حملات اسرائیل به لبنان در سومین روز پیاپی و پرتاب اولین موشک حزب‌الله به تل‌آویو، تلاش‌ها برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک و ممانعت از آغاز جنگ گسترده میان طرفین شدت گرفته است. ارتش اسرائیل گفته است که موشک پرتاب‌شده از سوی حزب‌الله اولین موشکی است که تاکنون توانسته به منطقه تل‌آویو برسد و ناداو شوشانی، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که کشورش این اقدام را به چشم تلاش حزب‌الله برای تشدید بیشتر تنش‌ها می‌بیند.

در این‌باره سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ‌سفید حمله موشکی حزب‌الله به تل‌آویو را «عمیقا نگران‌کننده» خواند. جان کربی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت: این مدرک دیگری است که «اسرائیل از سوی یک گروه تروریستی مورد حمایت ایران با تهدید واقعی مواجه است.» او همچنین تأکید کرد هیچ کشوری نباید با «چنین تهدیدهایی درست از آن سوی مرز خود» مواجه باشد.

در همین حال وب‌سایت بی‌بی‌سی در گزارشی نوشت: اسرائیل برای از پا درآوردن حزب‌الله قمار کرده، اما با دشمنی مسلح و خشمگین رو‌به‌رو است. سیاستمداران و ژنرال‌های اسرائیلی نیاز به پیروزی دارند. پس از نزدیک به یک سال جنگ، غزه به باتلاقی تبدیل شده که در آن گرفتار شده‌اند. جنگجویان حماس هنوز از تونل‌ها و خرابه‌ها بیرون می‌آیند تا سربازان اسرائیلی را بکشند یا زخمی‌کنند و همچنان گروگان‌های اسرائیلی را در دست دارند.

حماس در ماه اکتبر گذشته اسرائیل را غافلگیر کرد. اسرائیلی‌ها حماس را تهدید مهمی نمی‌دانستند و همین باعث پیامدهای ویرانگری شد. اما لبنان متفاوت است. اسرائیل اصرار دارد که نیروهای نظامی‌اش قواعد اخلاقی‌ را رعایت می‌کند و به قوانین احترام می‌گذارد. اما بیشتر کشورهای جهان رفتار اسرائیل در غزه را محکوم کرده‌اند به گفته برخی وکلای برجسته، این نشان می‌دهد که اسرائیل از نیروی مرگبار، بدون تمایز بین جنگجویان و غیرنظامیان استفاده کرده که نقض قوانین جنگی است.

تعدادی از تحلیلگران در رسانه‌های اسرائیلی، تاثیر حملات هوائی بر توانایی حزب‌الله برای آغاز جنگ در آینده را با «عملیات فوکوس»، حمله غافلگیرانه اسرائیل به مصر در ژوئن ۱۹۶۷ مقایسه کرده‌اند. در این حمله مشهور، اسرائیل نیروی هوائی مصر را در حالی که هواپیماهایش روی زمین بودند، نابود کرد. اسرائیل در طی شش روز بعد از آن مصر، سوریه و اردن را شکست داد. این پیروزی در واقع شکل‌دهنده وضعیت کنونی مناقشه در خاورمیانه بود، چون اسرائیل کرانه غربی، از جمله بیت‌المقدس شرقی، نوار غزه و بلندی‌های جولان را تصرف کرد. این مقایسه درستی نیست. لبنان و جنگ با حزب‌الله متفاوت است. اسرائیل ضربات سنگینی وارد کرده، اما تا الان نتوانسته ظرفیت یا اراده حزب‌الله برای شلیک به سمت اسرائیل را متوقف کند.

جنگ‌های قبلی اسرائیل با حزب‌الله فرسایشی و طاقت‌فرسا بود و هیچ‌کدام پیروزی قاطعی برای هیچ‌یک از طرفین به همراه نداشت. ممکن است این جنگ نیز به همان سمت برود، هرچند که هفته گذشته از نظر حملات تهاجمی، برای اسرائیل، دستگاه‌های اطلاعاتی و ارتش آن رضایت‌بخش بوده است.

حمله اسرائیل بر یک فرضیه- یک قمار- استوار است: این که حزب‌الله در نهایت از پا می‌افتد، از مرز عقب‌نشینی می‌کند و دست از شلیک به اسرائیل برمی‌دارد. اما بیشتر ناظران حزب‌الله باور دارند که این گروه متوقف نخواهد شد. جنگیدن با اسرائیل دلیل اصلی موجودیت حزب‌الله است.

اسرائیل قبلا نیز به لبنان حمله کرده است. در سال ۱۹۸۲، نیروهای آن تا بیروت پیش رفتند تا جلوی حملات فلسطینی‌ها به اسرائیل را بگیرند. اما در نهایت مجبور شدند عقب‌نشینی کنند، هم به دلیل خشم عمومی در داخل و خارج اسرائیل و هم پس از آن که نیروهای اسرائیلی اردوگاه‌های فلسطینی صبرا و شتیلا را محاصره کردند و هم‌پیمانان لبنانی مسیحی آنها، دست به کشتار فلسطینی‌ها زدند. در سال ۲۰۰۶، اسرائیل در شروع جنگ امیدوار بود که بتواند با قدرت هوائی حملات راکتی حزب‌الله را متوقف کند. اما این اتفاق نیفتاد.

فرماندهان اسرائیلی می‌دانند که ورود به لبنان، چالش نظامی بسیار بزرگ‌تری نسبت به جنگ با حماس در غزه خواهد بود. حزب‌الله از زمان پایان جنگ ۲۰۰۶ برنامه‌ریزی کرده و در زمین خود، یعنی جنوب لبنان می‌جنگد که دارای مناطق کوهستانی و صعب‌العبوری است که مناسب تاکتیک‌های چریکی است.

اسرائیل نتوانسته همه تونل‌هایی را که حماس در غزه ساخته بود، نابود کند. در نواحی مرزی جنوب لبنان، حزب‌الله طی ۱۸ سال گذشته تونل‌ها و مواضع خود را در صخره‌های سنگی آماده کرده است. این گروه زرادخانه عظیمی دارد که از سوی ایران تامین شده است. برخلاف حماس در غزه، حزب‌الله می‌تواند از طریق زمین و از راه سوریه تسلیحات جدید دریافت کند.

اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن، تخمین می‌زند که حزب‌الله حدود ۳۰هزار نیروی فعال و تا ۲۰هزار نیروی ذخیره دارد که بیشتر آنها به عنوان واحدهای کوچک پیاده‌نظام سبک و متحرک آموزش دیده‌اند. بسیاری از نیروهای آن تجربه جنگ در حمایت از حکومت بشار اسد در سوریه را هم دارند. بیشتر برآوردها حاکی از آن است که حزب‌الله بین

۱۲۰ تا ۲۰۰هزار موشک و راکت دارد؛ از سلاح‌های هدایت‌ناپذیر گرفته تا موشک‌های دوربردی که می‌تواند شهرهای اسرائیل را هدف قرار دهد.

اسرائیل معتقد است که زمان جسورانه عمل کردن و ریسک کردن رسیده تا حزب‌الله را از مرزهایش دور کند. اما با دشمنی سرسخت، مسلح و خشمگین رو‌به‌رو است./کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد