نظر آصفی درباره طرح پزشکیان برای«منطقه قوی»

کد خبر: 1317280

سفیر پیشین ایران در فرانسه گفت: امروز جهان به سمت پیمان‌های منطقه‌ای کوچک و بزرگ در حال حرکت است که خیلی از این پیمان‌ها با یکدیگر همپوشانی هم دارند، پیشنهاد آقای رئیس جمهور برای ایجاد منطقه‌ای قوی بسیار منطقی و نیاز منطقه و جهان است.

نظر آصفی درباره طرح پزشکیان برای«منطقه قوی»

حمیدرضا آصفی سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در خصوص تاکید رئیس جمهور بر اهمیت و ضرورت اتحاد میان کشورهای منطقه به منظور تشکیل منطقه قوی در سخنرانی شب گذشته (سه شنبه) در مجمع عمومی سازمان ملل، اظهارداشت: سفر آقای پزشکیان به نیویورک سفری مهم در مقطع زمانی مهم به حساب می‌آید و با توجه به اینکه اولین سفر آقای رئیس جمهور به سازمان ملل است، کشورهای مختلف و افکار عمومی در جهان مشتاق به شنیدن اظهارات و مواضع وی بودند تا ببینند که دولت جدید ایران چه رویکردی دارد.

وی گفت: در سخنرانی آقای پزشکیان در صحن سازمان ملل دیدیم که آنجا که لازم بود به افشاگری و رسوا کردن رژیم صهیونیستی بپردازد پرداخته شد و آنجایی که لازم بود آمادگی جمهوری اسلامی ایران جهت گفتگوها برای رفع تحریم‌ها و البته ایجاد منطقه‌ای قوی و همکاری میان کشورهای منطقه اشاره شود، مورد تاکید قرار گرفت.

آصفی افزود: طرحی که آقای پزشکیان در سخنرانی خود ارائه کردند موضوعی جدی و نیازِ نه تنها جهان بلکه منطقه است چرا که امروز شاهد این هستیم که جهان به سمت پیمان‌های منطقه‌ای متعدد کوچک و بزرگ در حال حرکت است که خیلی از این پیمان‌ها با یکدیگر همپوشانی هم دارند. پیشنهاد آقای رئیس جمهور بسیار منطقی بود و نیاز منطقه و جهان است.

سفیر پیشین ایران در فرانسه تصریح کرد: جهت اجرایی کردن این طرح الزامات و پیش نیازهایی لازم است، یعنی ابتدا لازم است ما گفتگوهای دوجانبه را با همسایگان و کشورهای منطقه به شدت ادامه دهیم. یکی از اولویت‌های جدی سیاست خارجی در دولت گذشته ارتباط با همسایگان بود که خوشبختانه همان اولویت‌ها در دولت آقای پزشکیان نیز ادامه دارد.

وی بیان کرد: اجرایی شدن این طرح به نفع صلح، ثبات و امنیت در منطقه و جهان است و منجر به توسعه اقتصادی نیز خواهد شد. از آنجایی که آقای پزشکیان در گفت‌وگو با کشورهای منطقه و همسایه جدی است و نمونه بارز آن سفری است که آقای رئیس جمهور به عراق و منطقه اقلیم کردستان داشتند، انتظاری که من دارم این هست که گفت‌وگوهای دو جانبه در منطقه به سرعت و با جدیت دنبال شود.

آصفی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی دچار توهم شده است چرا که آنها سال ۲۰۰۶ و در جنگ ۳۳ روزه نتوانستند از پس حزب‌الله لبنان برآیند، الان که حزب الله به مراتب قوی‌تر شده و شرایط رژیم صهیونیستی چه در منطقه و چه در جهان مشکل‌تر شده است، اگرچه که باید گفت این جنایات با حمایت کامل آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در حال انجام است.

سفیر پیشین ایران در امارات ادامه داد: اجماع جهانی برای ایجاد آتش بس، توقف خشونت و جنگ در جهان در میان افکار عمومی و ملت‌های دنیا همین الان هم وجود دارد و نمونه آنها را هم در دیوان بین المللی دادگستری شاهد بودیم که چگونه علیه رژیم صهیونیستی رای صادر شد، ولی اگر انتظار ما این هست که این اجماع جهت توقف جنایات رژیم صهیونیستی در میان دولت‌ها و به خصوص آمریکا، انگلیس و برخی دیگر از این دست کشورها صورت بگیرد، چنین چیزی عملی نخواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این چهارچوب ما باید به دنبال این باشیم که یک ائتلاف و همگرایی میان کشورهای منطقه، اسلامی و کشورهای عربی ایجاد کنیم که این نیز کار سختی است ولی با پیگیری، با پشتکار، با استفاده از دیپلماسی عمومی و با استفاده از رسانه‌ها و نخبگان سیاسی دنیا در عرصه‌های مختلف عملیاتی است، با پیگیری، با پشتکار، با استفاده از دیپلماسی عمومی و با استفاده از رسانه‌ها و نخبگان سیاسی دنیا در عرصه‌های مختلف، به اعتقاد من باید از این منظر و از این نقطه شروع کرد و به نتیجه رسید.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد