کیهان: چه کسانی به رئیس‌جمهور مشاوره می‌دهند؟!

کد خبر: 1317194

اظهارات عجیب و تامل‌برانگیز رئیس‌جمهور در جمع رسانه‌های آمریکایی که بیشتر ناشی از سهو لسانی وی بود، به دستاویزی جدید برای رسانه‌های جریان استکباری تبدیل شده است.

کیهان: چه کسانی به رئیس‌جمهور مشاوره می‌دهند؟!

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که در روزهای جاری اولین سفر خود به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را تجربه می‌کند، در دیدار دو روز قبل خود با نمایندگان رسانه‌های آمریکایی، با وجود سخنان و مواضع خوب، در سخنی نسنجیده و بسیار عجیب که باعث تاثر و تعجب افکار عمومی در ایران شد، دستاویز جدیدی را برای رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای دشمن ایران فراهم آورد.

پزشکیان در سخنان خود و در یک سهو لسانی عنوان داشت: «ما آماده‌ایم سلاح‌های خود را کنار بگذاریم، به شرط اینکه اسرائیل هم سلاح‌های خود را کنار بگذارد و یک سازمان بین‌المللی در منطقه امنیت را تامین کند».

مشی همیشگی کیهان به عنوان رسانه دلسوز نظام، انقلاب و تمامی دولت‌های جمهوری اسلامی ایران این‌گونه بود که در کنار نقد دلسوزانه و توصیه‌های برادرانه به تعبیر امام صادق(ع) در همه برهه‌ها و زمان‌ها، در هنگام سفر رؤسای جمهوری اسلامی ایران به مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک که یکی از اصلی‌ترین تریبون‌های جمهوری اسلامی برای بیان مواضع است، هیچ‌گاه به نقد کاستی‌ها و ضعف‌های احتمالی رئیس‌جمهور و دولت در این سفر نپردازد.

در کنار این نیز کیهان در مدت زمان کوتاه سپری شده از دولت چهاردهم همواره مواضع اصولی رئیس‌جمهور در مراسم تحلیف، مقاله روزنامه تهران تایمز، پیام به سران محور مقاومت و به خصوص پیام به سید حسن نصرالله که برخاسته از ذات حق طلب پزشکیان است را مورد تقدیر قرار داده است و از این رو سخن اخیر رئیس‌جمهور را بیش از عمد در گفتار، ناشی از سهو لسانی در استفاده از استفهام انکاری می‌داند. ولی تکرار سخنان نسنجیده و مواضعی که بدون تامل اتخاذ شده و بیش از هر چیز ناشی از تاثیر مشاوران غربگرا و پرمدعاست نگرانی‌ها را در بین افکار عمومی و دلسوزان انقلاب، نظام و کشور تشدید کرده است.

زبان، درنده‌ای است که اگر رهایش کنی ‌هار می‌شود

دکتر پزشکیان که بارها و بارها تسلط خود بر نهج‌البلاغه و ارادت خود بر مشی امیرالمؤمنین علی(ع) را اعلام داشته جا دارد بار دیگر بیش از هر حکمت و خطبه‌ای حکمت 57 نهج‌البلاغه را سرلوحه خود قرار دهد. حضرت علی‌(ع) در این حکمت عنوان می‌دارند: «اللسان سبع ان خلی عنه عقر» زبان، درنده‌ای است که اگر رهایش کنی‌ هار می‌شود و انسان را می‌گزد.

اظهارات نسنجیده اخیر، همچون جمله «ما با همه برادریم و با آمریکا نیز برادر هستیم» در نشست خبری رئیس‌جمهور و تکرار این بی‌دقتی جدای از سهو لسانی، ظن تاثیر مشاوران را در این حوزه برمی‌انگیزد.

ظن به رسمیت شناخته شدن غده سرطانی اسرائیل

این‌گونه اظهارات، گرچه در فضای داخلی کشور تنها منجر به نگرانی و ناراحتی دوستداران انقلاب می‌شود ولی تاثیرات بین‌المللی و بازتاب‌هایی دلخواه و مورد نظر رسانه‌های مغرض ممکن است ظن به رسمیت شناخته شدن غده سرطانی اسرائیل را در تقابل آشکار با اندیشه امام، رهبری و آرمان‌های انقلاب به ذهن متبادر سازد و به تصویر، قدرت نرم و نفوذ کشور در میان آزادگان جهان و ملت‌های مسلمان آسیب وارد کند.

نمونه‌ای از این مسئله چگونگی بازتاب جمله پزشکیان درباره برادری با آمریکا در رسانه‌های عربی منطقه و بازتاب و سوء‌استفاده بلومبرگ از جمله دو روز قبل پزشکیان و پرداختن رسانه‌های همچون ان بی‌سی، گاردین، واشنگتن پست و... به سخنان اخیر وی است.

بدون شک بی‌دقتی و ایجاد شبهه به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی ایران و ظن معامله پشت پرده ایران و آمریکا به‌طور ناخواسته نیز، ضربه بزرگی را به تصویر ایران در چشم آزادگان جهان وارد خواهد ساخت. 

آدرس‌های غلط مشاوران و اطرافیان

روانشناسان برآیند ذهنیت هر فرد را مجموعی از ذهنیت اطرافیان، دوستان و مشاوران آن فرد می‌دانند، به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور باید با کنار گذاشتن و دوری از افرادی که پیش‌تر نیز در دولت روحانی کارنامه خود را با نمره مردودی و اعتماد رهبری را با ضربه بزرگ به توانایی‌های کشور با انعقاد برجام و سپس شکست برجام پس دادند، کشور را از پرتگاه‌های خطرناکی که در مسیر توسعه و امنیت ایران در دوران گذار قدرت جهانی قرار دارد، مصون بدارد.

درک درست از وضعیت نظام بین‌الملل، اتحادها و اجماع‌ها و همچنین ارزیابی قدرت سایرکشورها یکی از اساسی‌ترین اصول راهنمای سیاست خارجی به شمار می‌آید.

به همین ترتیب، افرادی که درک درستی از نظام بین‌الملل نداشته و در سال 2024 میلادی و پس از تحولات گسترده در ساختار نظام بین‌الملل، آمریکا را قدرت قاهره جهانی می‌دانند، بدترین مشاوران و سیاستگذاران برای دولت و نظام به شمار می‌آیند.

این افراد در حالی خود را یگانه دانشمندان روابط بین‌الملل معرفی می‌کنند که صاحب‌نظران مطرح و حتی نظریه‌پردازان شهیر آمریکایی علم روابط بین‌الملل، جهان جدید و ایران جدید را متفاوت از 10 سال گذشته دانسته و امکان اجماع‌سازی و موفقیت سیاست مهار ایران از سوی غرب را غیرممکن می‌دانند، اذعان اخیر فرید زکریا در واشنگتن پست و ریچارد نفیو معمار تحریم‌های ایران در اورشلیم استراتژیک تریبون، بخش کوچکی از بازنمایی نظام بین‌الملل در دید آمریکایی‌ها و اذعان آنان به عدم امکان فشار بیشتر به ایران است.

اصول کلان سیاست خارجی کشور از حیطه اختیارات رئیس‌جمهور خارج است

جدای از این، برخی از شئونی که رئیس‌جمهور محترم آن را مورد اشاره قرار داده و از زبان نظام درباره چنین تصمیمات بزرگی اعلام موضع می‌کند، اساسا در حیطه وظایف و اختیارات ایشان قرار نداشته و مورد اشاره قرار دادن چنین شئون و چنین تصمیماتی بدون هیچ فایده‌ای تنها منجر به بحران آفرینی برای کشور خواهد شد.

راهبردهای کلی و اصول کلان سیاست خارجی کشور، فرماندهی نیروهای مسلح، جنگ و صلح و شئون کلی حکمرانی کشور با تجربه دوران بنی‌صدر و ضرباتی که از این ناحیه به کشور، فرماندهی جنگ و... وارد شد، از حیطه اختیارات رئیس‌جمهور خارج و برعهده رهبر معظم انقلاب 

است.

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد