کاهش ساعت کاری کارمندان به ۴۰ ساعت در هفته تصویب شد

کد خبر: 1317120

کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه کاهش ساعت کاری کارمندان دولت، در نهایت مصوبه کاهش ساعت کاری به ۴۰ ساعت در هفته را تصویب کرد و این مصوبه برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس ارجاع می شود.

کاهش ساعت کاری کارمندان به ۴۰ ساعت در هفته تصویب شد

کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه کاهش ساعت کاری کارمندان دولت، در نهایت مصوبه کاهش ساعت کاری به ۴۰ ساعت در هفته را تصویب کرد و این مصوبه برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس ارجاع می شود.

به گزارش ایرنا، ولی داداشی نماینده مردم آستارا و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در تشریح جزئیات نشست این کمیسیون گفت: جزئیات لایحه اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری (اعاده از شورای نگهبان) یا به عبارت دیگر بررسی ایرادات شورای نگهبان بر لایحه ساعت کاری کارکنان دولت - پس از بحث و برسی در کارگروه تخصصی اداری و استخدامی کمیسیون اجتماعی - با حضور نمایندگان سازمان اداری و استخدامی کشور، مرکز تحقیقات اسلامی قم و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

وی اظهار داشت: با توجه به رای‌گیری در صحن کمیسیون در جلسه دو هفته گذشته، اعضای کمیسیون علاوه بر تأیید مصوبه ۴۰ ساعت کار اداری از روز شنبه تا پایان روز چهارشنبه، ایراد گرفته شده از سوی شورای نگهبان در ارتباط با قید تعطیلی روز شنبه (یعنی ساعت کاری از یکشنبه تا پنجشنبه) را مرتفع کردند.

داداشی خاطر نشان کرد: همچنین با تأیید پیشنهاد قبلی دولت، ۴۰ ساعت کار اداری از شنبه تا چهارشنبه به استثنای واحدهای نظامی و انتظامی، بخش عملیاتی واحدهای خدمات‌رسانی از قبیل بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی- درمانی مورد تأکید و تصویب اعضای کمیسیون قرار گرفت تا به صحن مجلس ارائه شود و مقرر شد سازمان امور اداری و استخدامی کشور با تأیید هیات وزیران مصادیق آن را مشخص کنند./ایرنا

تشکیل کارگروه ویژه بررسی حادثه معدن ذغال‌سنگ طبس با مشارکت کمیسیون اجتماعی مجلس و وزارت کار

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به تشکیل جلسه فوق‌العاده این کمیسیون با حضور وزیر کار برای بررسی ابعاد حادثه انفجار معدن ذغال سنگ طبس، گفت: در پایان این جلسه به دلیل اهمیت موضوع و بزرگی ابعاد آن مقرر شد کمیته یا کارگروه‌ ویژه‌ای متشکل از نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس و مدیران و بازرسان وزارت کار برای بررسی ابعاد این حادثه تشکیل و برای بررسی جزئیات به محل حادثه اعزام شوند.

ولی داداشی، نماینده مردم آستارا و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ در تشریح جزئیات نشست امروز بعدازظهر (سه‌شنبه 3 مهرماه) این کمیسیون گفت: دستور کار اول جلسه امروز تکمیل دستور کار بررسی جزئیات لایحه اصلاح ماده (87) قانون مدیریت خدمات کشوری (اعاده از شورای نگهبان) یا به عبارت دیگر بررسی ایرادات شورای نگهبان بر لایحه ساعت کاری کارکنان دولت -پس از بحث و برسی در کارگروه تخصصی اداری و استخدامی کمیسیون اجتماعی- با حضور نمایندگان سازمان اداری و استخدامی کشور، مرکز تحقیقات اسلامی قم و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: با توجه به رای‌گیری در صحن کمیسیون در جلسه دو هفته گذشته، اعضای کمیسیون علاوه بر تأیید مصوبه 40 ساعت کار اداری از روز شنبه تا پایان روز چهارشنبه، ایراد گرفته شده از سوی شورای نگهبان در ارتباط با قید تعطیلی روز شنبه (یعنی ساعت کاری از یکشنبه تا پنجشنبه) را مرتفع کردند.

داداشی ادامه داد:  همچنین با تأیید پیشنهاد قبلی دولت، 40 ساعت کار اداری از شنبه تا چهارشنبه به استثنای واحدهای نظامی و انتظامی، بخش عملیاتی واحدهای خدمات‌رسانی از قبیل بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی- درمانی مورد تأکید و تصویب اعضای کمیسیون قرار گرفت تا به صحن مجلس ارائه شود و مقرر شد سازمان امور اداری و استخدامی کشور با تأیید هیات وزیران مصادیق آن را مشخص کنند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس در تشریح دستور کار دوم نشست امروز این کمیسیون از تشکیل جلسه فوق‌العاده کمیسیون اجتماعی مجلس با حضور وزیر کار و معاونان وی خبر داد و افزود: در پی حادثه ناگوار انفجار معدن ذغال‌سنگ طبس که منجر به از دست دادن جان تعدادی از کارگران عزیز، زحمتکش و تلاشگر این معدن شد، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به همراه معاونان وی به کمیسیون اجتماعی دعوت و همراه برخی از معاونان و رئیس سازمان تأمین کشور در جلسه امروز کمیسیون اجتماعی مجلس حاضر شدند.

داداشی ادامه داد: در ابتدای این جلسه با توجه به حضور وزیر کار در محل حادثه؛ توضیحات و گزارشی از وضعیت حاضر منطقه ارائه شد. همچنین رئیس کمیسیون اجتماعی هم که پیگیر ماجرا بود، گزارشی از شرایط پس از حادثه ارائه کرد. در ادامه برخی از اعضای کمیسیون با تأکید بر لزوم رعایت حقوق کارگران و تکریم خانواده‌های آنان و ضرورت بررسی دقیق حادثه، نقطه نظرات خود را بیان کردند.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط ایمنی معادن در کشور، تمامی اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس اعتقاد و تأکید بر درس‌آموزی از چنین حوادثی و برخورد با مقصران -در صورتی که کوتاهی یا ترک فعلی صورت گرفته باشد- داشتند و رسیدگی به وضعیت خانواده‌های این عزیزان از مهم‌ترین مطالبات نمایندگان کمیسیون بود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: در این جلسه همچنین انتقادات و پرسش‌هایی از جانب برخی اعضای کمیسیون درخصوص حقوق و مزایای کارگرانی که در حادثه انفجار معدن ذغالسنگ طبس جان خود را از دست داده یا آسیب دیده‌اند طرح شد و رئیس سازمان تأمین اجتماعی کشور به نمایندگان اطمینان داد درخصوص وضعیت بیمه و سایر حقوق مکتسبه کارگران جای هیچ نگرانی نیست.

داداشی ادامه داد: یک‌سری نواقص در قانون کار یا در برخی آئین‌نامه‌های مربوط به کار وجود دارد که در این جلسه از جانب نمایندگان کمیسیون اجتماعی طرح شد و وزیر قول اصلاح آنان را داد. همچنین در بحث ایمنی کار که در این موضوع یک سری تخلفات در معدن ذغال‌سنگ طبس گزارش داده شده و در مجموع  نظارت بر ایمنی کارگاه‌ها در تمامی حوزه‌های کاری نقد و نظراتی طرح شد و اعضای کمیسیون تصریح داشتند باید این نظارت با دقت بیشتری صورت بگیرد که موافقت و قول وزیر کار را به همراه داشت.

وی تشکیل کارگروه ویژه بررسی ابعاد حادثه طبس را از مصوبات جلسه امروز کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرد و گفت: در پایان این جلسه هم به دلیل اهمیت موضوع حادثه معدن زغالسنگ طبس و بزرگی ابعاد آن -از این منظر که تعدادی از هم‌وطنان زحمتکش و عزیز ما در این حادثه جان خود را از دست دادند یا مجروح شدند-مقرر شد کمیته یا کارگروه‌ ویژه‌ای برای بررسی ابعاد این حادثه به ویژه از منظر اجتماعی تشکیل شود. در همین راستا مقرر شد سه نفر از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس به اتفاق مدیران و بازرسان ویژه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منطقه طبس اعزام شوند و از نزدیک جزئیات و مسائل حادثه را با مشارکت مسئولان محلی پیگیری کنند. تا علاوه بر گزارش تیم‌های اعزامی پیشین مجلس، گزارش جامع و مانعی از ابعاد مختلف حادثه تهیه و به کمیسیون ارائه دهند.

طبق اعلام سخنگوی کمیسیون اجتماعی قرار بود وزیر صمت هم در جلسه فوق‌العاده امروز کمیسیون حضور داشته باشد اما با توجه به دستور رئیس مجلس شورای اسلامی قرار شد وزیر صمت در کمیسیون تخصصی خود -یعنی کمیسیون صنایع و معادن مجلس- پاسخگوی نمایندگان باشند و ابعاد حادثه که مربوط به وزارت صمت است، در آنجا بحث و بررسی شود./

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد