رضایی: با استراتژی متناسب از جنگ جلوگیری می‌کنیم /برای خون‌خواهی مهمان عزیزمان الان در کمین هستیم

کد خبر: 1316917

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برای پرهیز از جنگ استراتژی‌های مختلفی وجود دارد ما از درون جنگ به این نتیجه رسیدیم که بتوانیم استراتژی متناسب با شرایط به کار بگیریم که از جنگ جلوگیری کنیم.

رضایی: با استراتژی متناسب از جنگ جلوگیری می‌کنیم /برای خون‌خواهی مهمان عزیزمان الان در کمین هستیم

محسن رضایی در بخشی از صحبت‌های خود در ویژه برنامه «حماسه خوان» با بیان اینکه زمان دقیق آغاز جنگ کی بوده است، گفت: هر جنگی یک فرآیندی را طی می‌کند؛ مرحله اول خصومت یعنی عبور از حالت مسالمت‌آمیز به حالت اختلاف، معمولاً خصومت در اثر یا رقابت صورت می‌گیرد یا سو تفاهم و یا احساس پیروزی و ضعف در طرف مقابل صورت می‌گیرد اگر در این مرحله خصومت برطرف نشود و کشوری که مورد خصومت قرار گرفته است نتواند برگردد به حالت قبل، این خصومت ممکن است طولانی بشود و کم‌کم وارد مرحله دوم بشود؛ یعنی منازعه، منازعه شدیدتر از خصومت است.

وی در ادامه تعریف منازعه گفت: اگر منازعه برطرف نشود و طول بکشد، تبدیل به عبور نیروهای مسلح از مرزهای رسمی می‌شود و جنگ خودش را نشان می‌دهد. بنابراین عبور از مرزها نمایش جنگ است.

رضایی در تصریح صحبت‌های خود افزود: این مدل مفهومی حسنش چیست؟ این مدل مفهومی حسنش این است که من می‌خواهم با شرایط امروز کشورمان یک مقایسه بکنم، مردم عزیز ما می‌دانند ما الان دو تا چالش داریم که داریم با صبر و حوصله اینها را مدیریت می‌کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در توضیح دو چالش روبروی جمهوری اسلامی گفت: یکی در رابطه با همسایه شمالی ما در مسئله دالان زنگزور یکی در رابطه با همسایه جنوبی ما امارات در رابطه با جزایر سه گانه است.

وی در خصوص چالش با امارات اظهار کرد: در رابطه با کشور امارات همه می‌دانند خود اماراتی‌ها هم می‌دانند، آنها را کشور دوست می‌دانیم، همسایه خودمان می‌دانیم و اصلاً سرمایه‌های مالی ایرانیان رفت و امارات را آباد کرد و در تمام طول این مدت هم حتی کارهای خلافی که آن‌ها کردند را ما تحمل کردیم، مثلاً آمدن کنسولگری اسرائیل را در ابوظبی افتتاح کردند، ما تحمل کردیم چون دشمن ما نزدیک مرز ما شده است در صورتیکه ما حق داشتیم برخورد کنیم، از این حق‌مان گذشتیم به خاطر همسایگی.

رضایی ادامه داد: موضوع دوم آمدند جزایر مصنوعی بسیاری در خلیج فارس درست کردند و محیط زیست تخریب شد ولی بازهم ما سکوت کردیم اما چرا در هر کنفرانس در هر جلسه اتحادیه اعراب که می‌شود، یک مرتبه بحث جزایر سه گانه را می‌آورند؛ طرح می‌کنند و مرتب بر این طبل می‌کوبند، یا مثلاً رئیس جمهور چین آنجا را امضا می‌کند، روسیه را می‌برند یک امضا می‌گیرند، اعضای شورای امنیت را می‌برند یک امضا می‌گیرند ما همه اینها را داریم تحمل می‌کنیم، مرتب هم می‌گوئیم که آقا این کارا را نکنید.

وی در خصوص چالش با همسایه شمالی گفت: ما الان داریم جاده می‌کشیم اتوبان خیلی خوبی می‌کشیم که آذربایجان را به نخجوان وصل می‌کند، تعهدمان بوده و قرارداد داریم. با تمام سرعت قرارگاه سازندگی سپاه دارد کار انجام می‌دهد چرا یک عده بیرون از ایران و آذربایجان مرتب اختلاف‌افکنی می‌کنند. اینان می‌خواهند خصومت درست کنند، بعد منازعه درست کنند و بعد درگیری درست کنند ولی به فضل پروردگار متعال ما تلاش خواهیم کرد جلوی این تبدیل مخاصمات به منازعات را خواهیم گرفت و نمی‌گذاریم پیش برود.

رضایی افزود: بعضی وقت‌ها لازم است که ما نرمش قهرمانانه داشته باشیم. این هم خودش یک استراتژی ست کما اینکه در رابطه با مسئله هسته‌ای رهبر بزرگوار انقلاب، حکیمانه دستور دادند که در اینجا ما باید نرمش قهرمانانه را داشته باشیم. یک جا بالعکس، به کنسولگری ما در یک کشوری مثل سوریه حمله می‌شود بلافاصله و با تمام قدرت ما باید مقابله کنیم که جنگ نشود، چون نتانیاهو دنبال این بود که بین ما و آمریکا جنگ انجام در بگیرد اما ما با قدرت جلوی جنگ را گرفتیم، بعضی وقت‌ها ما باید در کمین باشیم مثلاً ما برای خون‌خواهی مهمان عزیزمان الان در کمین هستیم.

وی در پایان تصریح کرد: بنابراین برای پرهیز از جنگ استراتژی‌های مختلفی وجود دارد ما از درون جنگ به این نتیجه رسیدیم، تجربه جنگ به ما این را گفت که متناسب با هر پدیده‌ای باید استراتژی متناسب با خودش را در پیش بگیریم، یک وقت‌هایی آمریکا هست، یک وقت‌هایی اسرائیل، یک وقت حزب بعث، رهبران این نوع مخاصمات فرق می‌کنند، ما به این نتیجه رسیدیم که در حقیقت بایستی بتوانیم استراتژی متناسب را با توجه به شرایط به کار بگیریم که از ایجاد جنگ جلوگیری کنیم.

مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد