عراقچی: آماده شروع جدید مذاکرات در نیویورک هستیم

کد خبر: 1316904

سید عباس عراقچی، وزیر خارجه که برای حضور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور دارد، همزمان با رایزنی‌های فشرده‌ای که از نخستین روز سفر با شمار زیادی از مقام‌های کشورهای عربی به جریان انداخته است، از آمادگی جمهوری اسلامی برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای در نیویورک خبر داد. عراقچی در گفت‌و‌گویی با برنامه «میدان مشق» که همزمان با سفرش منتشر شده است با بیان اینکه تلاش ما این است که دور جدیدی از مذاکرات در خصوص موضوع هسته‌ای آغاز شود، تأکید کرد: اگر طرف مقابل آمادگی آن را داشته باشد، ما آمادگی داریم در همین سفر شروع جدیدی از مذاکرات را داشته باشیم.

عراقچی: آماده شروع جدید مذاکرات در نیویورک هستیم

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به اینکه آیا طرف مقابل برای انجام مذاکرات اعلام آمادگی کرده یا خیر؟ گفت: پیغام‌هایی رد و بدل شده و یک اعلام آمادگی عمومی وجود دارد ولی شرایط بین‌المللی کنونی به گونه‌ای است که شروع مجدد مذاکرات هسته‌ای قدری سخت‌تر و پیچیده‌تر از قبل است. عراقچی با اشاره به اینکه وضعیت جاری نسبت به سه الی چهار سال پیش، از تحولات بزرگ در عرصه بین‌الملل متأثر شده است، تصریح کرد: این تحولات وضعیت حاصل را بسیار پیچیده‌تر از گذشته کرده ولی امیدواریم که در این شرایط سخت، حداقل یک شروع دوباره‌ای برای مذاکرات داشته باشیم.

او با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم مسیرهای جدیدی را باز کنیم، در پاسخ به این سؤال که آیا مجوزهای لازم از داخل داده شده است، تأکید کرد که دیپلمات‌ها هیچ وقت بدون مجوز حرکت نمی‌کنند. اعلام آمادگی وزیر امور خارجه برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل ناظر به مأموریتی است که دولت چهاردهم بنا به فرمان رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت رفع تحریم‌ها در دستور کار قرار داده است؛ مأموریتی که فرآیند دیپلماتیک طی شده برای آن، بی‌تأثیر از رخدادهایی نیست که در سال‌های اخیر در زمینه جنگ «اوکراین» و «غزه» شکل گرفته و مذاکرات حل چالش هسته‌ای را از خود متأثر کرده است.

سیاست نافرجام واشنگتن

پیشتر دولت سیزدهم مذاکرات رفع تحریم‌ها را در حالی در دستور کار قرار داد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا به رغم مواضع اعلامی خود برای به کارگیری ظرفیت دیپلماتیک دولتش جهت حل این پرونده، گام عملیاتی برای این مهم برنداشت و با وجود برگزاری چند دور مذاکرات محرمانه غیر مستقیم با ایران در «مسقط» که به یک تفاهم شفاهی انجامید، چشم‌انداز این فرآیند را در هاله از ابهام قرار داد؛ امری که سبب شد ایران با هدف تلافی‌جویی به عدم تحقق منافع برجامی اش، فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز خود را با شتاب بیشتری پیش گیرد. این امر سبب شد متقابلاً در سال‌های اخیر موضوع اغلب نشست‌های استراتژیست‌های امریکایی حول محور کند کردن برنامه هسته‌ای ایران و ایجاد اختلال در روند همکاری نظامی تهران و مسکو و گشودن پرونده‌های امنیتی جدید علیه تهران بچرخد و استراتژی مذاکراتی امریکا را برای احیای برجام به حاشیه براند.

خاصه آنکه دولت امریکا با چالش‌های بزرگ‌تری همچون بحران جنگ اوکراین و جنگ جاری در خاورمیانه روبه‌رو شده بود و قصد نداشت با توافق با ایران، گرفتاری بزرگ‌تری را برای خود با رفتن به اعماق جنگ با جمهوری‌خواهان درست کند.

در چنین شرایطی سیر نزولی اجرای برجام شتاب گرفته و همزمان پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای ایران، غنای ذخایر اورانیومش را تا 60 درصد افزایش داده است. با این پیشینه دولت چهاردهم اراده کرده تا با پررنگ کردن پیامدهای سیاست پرفراز و فرود ایالات متحده پیرامون مذاکرات، این روند را چنانکه اعلام کرده در یک فضای عزتمندانه به جریان بیندازد و برای تحقق این هدف، نشست نیویورک را فرصت خوبی می‌بیند.

استیصال اسرائیل

وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در ادامه رایزنی‌های دوجانبه خود با «عبدالله بوحبیب»، وزیر امور خارجه لبنان در محل اقامت خود دیدار و طرفین درباره مسائل دوجانبه‌، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌و‌گو کردند. این دیدار در حالی صورت گرفته است که طی روزهای اخیر شاهد افزایش درگیری‌ها بین حزب‌الله و ارتش رژیم صهیونیستی بوده‌ایم.

عراقچی در مصاحبه با برنامه «میدان مشق» جنگ رژیم صهیونیستی در غزه و دلیل شدت‌گرفتن جنایات این رژیم را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه انفجار پیجرها اقدامی از سر استیصال بود، گفت: ما کاملاً هوشیار هستیم و در تله رژیم صهیونیستی نخواهیم افتاد. حرکاتی که آنها انجام می‌دهند، به نظر من کاملاً از روی استیصال است. پیجرهای کوچکی را از قبل مواد منفجره بگذارید و منفجر کنید آن هم به صورت کور؛ چون بسیاری از این پیجرها دست مراکز امدادی و بهداشتی بوده و یک جورهایی ترور کور است.  عراقچی اظهار داشت: ممکن است بگوییم از نظر اطلاعاتی پیجرها را ردیابی کردن و در آن مواد منفجره کار گذاشتن، یک کار قابل توجهی است ولی در صحنه نبرد بین مقاومت و اسرائیل، این یک کاری از سر استیصال است که یک عده سرباز را نابینا کنید یا جراحاتی وارد کنید. وزیر امور خارجه ترور «هنیه» در تهران را هم اقدامی در راستای عجز اسرائیل خواند و افزود: ترور اسماعیل هنیه در تهران صبح روز بعد از تحلیف ریاست جمهوری، یک حرکت برای عصبانی کردن ما و برای تحریک‌کردن ما برای وارد شدن به یک درگیری بزرگ‌تر بود؛ بله هزینه خودش را داشت هزینه انسانی داشت، یک انسان بزرگی را ترور کردند و قبول دارم که هزینه حیثیتی داشت ولی در برابر حیثیت بر باد رفته اسرائیل و ارتش اسرائیل در این جنگ، اینها هزینه‌هایی است که وجود دارد ولی حکایت از یک نوع استیصال از سوی اسرائیل دارد. این حرکت اخیرش در یکی دو روز گذشته نیز یک حرکت ناجوانمردانه است.

روایت عراقچی از دیدار با همتای لبنانی و سعودی‌اش

سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به برنامه‌های دومین روز سفرش در نیویورک اشاره کرد و نوشت: در دیدار آقای عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه لبنان به بررسی آخرین وضعیت جنوب لبنان و ابعاد حملات تروریستی رژیم صهیونیستی علیه این کشور پرداختیم. مقاومت لبنان در برابر وحشیگری صهیونیست‌ها را ستودنی توصیف کردم و با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از این مقاومت قهرمانانه، بر ضرورت بازگشت آرامش و ثبات به این کشور و اقدام فوری جهانی جهت توقف یاغیگری صهیونیست‌ها نسبت به هنجارها و قوانین‌ بین‌المللی، تأکید کردم.

وزیر خارجه ایران دیدار با همتای سعودی خود را نیز این‌گونه روایت کرد: در دیدار آقای فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی ضمن تبریک روز ملی این کشور، بر تعمیق روابط و همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کردم. همچنین با بررسی روند تحولات غزه و لبنان بر ضرورت هماهنگی کشورهای اسلامی برای مقابله با تهاجم رژیم صهیونیستی تأکید شد.  او در پایان نوشت: در دیدار با وزرای امور خارجه ازبکستان و بلغارستان نیز راه‌های توسعه روابط دوجانبه در ابعاد مختلف و همچنین گسترش همکاری‌ها در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مورد ارزیابی قرار گرفت. در این دیدارها نیز موضوع فلسطین و لبنان از مهم‌ترین مباحث مطروحه بود.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد