نظارت مجلس بر قانون انتصاب افراد در مشاغل خاص

کد خبر: 1315172

قالیباف تاکید کرد: در راستای تعامل صحیح دولت و مجلس، ضروری ‌است انتصابات رده‌های میانی هیئت دولت نیز در چارچوب اصولی که رییس‌جمهور محترم، تحت عنوان وفاق ذکر کرده‌اند، صورت گیرد

نظارت مجلس بر قانون انتصاب افراد در مشاغل خاص

محمدباقر قالیباف صبح یکشنبه (25 شهریور) در جلسه علنی مجلس تأکید کرد: «در راستای تعامل صحیح دولت و مجلس، ضروری است انتصابات رده‌های میانی هیأت دولت نیز در چارچوب اصولی که رئیس‌جمهور تحت عنوان وفاق ذکر کرده‌اند، صورت گیرد و همان‌طور که ایشان بر ضرورت رعایت قانون در تمامی انتصابات تأکید دارند، مجلس نیز در کمیسیون‌های تخصصی بر حسن اجرای قوانین موضوعه به‌ویژه قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس نظارت خواهد کرد.»

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین ابزار امیدواری کرد بر اساس وفاق ملی مدیرانی با انگیزه، کارآمد، متخصص و معتقد به مبانی انقلاب در تمامی رده‌های مدیریتی انتخاب شده و بتوانند انتظارات ملت ایران را برآورده سازند.

وفاق ملی از واژه‌های پرتکرار مسعود پزشکیان

 «وفاق ملی» که در جلسه مجلس مورد اشاره رئیس مجلس شورای اسلامی قرار گرفت، از واژه‌های پرتکرار مسعود پزشکیان، هم در دوران تبلیغات انتخاباتی و هم پس از پیروزی در انتخابات بوده و او همواره بر این موضوع که دولت در انتصابات به موضوع وفاق ملی توجه خواهد کرد، تأکید کرده است و به نظر می‌رسد بیان این موضوع و شعارهایی که در این‌باره مطرح شد یکی از دلایلی بود که موجب شد پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی برسد.

مسلما وفاق ملی به معنای وحدت و اتحاد در جامعه، امری پسندیده و از ضرورت‌های جامعه اسلامی است و این موضوع به‌ویژه برای نظام ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که وفاق باید منجر به تقویت منافع ملی شود و قطعا همراهی با کسانی که اعتقادی به منافع ملی و نظام ندارند و کارنامه آنها نشان‌دهنده اقداماتی علیه نظام و و منافع ملی است نه‌تنها به معنای وفاق ملی نیست؛ بلکه ضد وفاق ملی خواهد بود.

 همراهی مجلس با دولت

مجلس شورای اسلامی از ابتدا تلاش کرده با دولت چهاردهم در راستای وفاق ملی همراهی کند و یکی از نشانه‌های اولیه از میزان حمایت مجلس از دولت، رأی اعتماد نمایندگان به کابینه پیشنهادی پزشکیان بود که سید مرتضی محمودی، نماینده مردم تهران در مجلس در این خصوص گفته بود: «رأی نمایندگان مجلس به کل کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور، عملا همراهی مجلس با دولت را نشان داد و ما وحدت و وفاق را در عمل به دولت نشان دادیم.»

البته نمایندگان مجلس از همان ابتدا برای همراهی با دولت شروطی هم داشتند که یکی از آنها توجه به معیارهای 12گانه رهبر معظم انقلاب در انتخاب مدیران بوده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز یکشنبه (۳۱ تیرماه) در دیدار با رئیس و نمایندگان مجلس ابراز امیدواری کردند که با احساس مسئولیت مشترک رئیس‌جمهور منتخب و مجلس، کابینه‌ای متشکل از افراد مؤمن، کارآمد، انقلابی، امیدوار به آینده، مشهور به پاکدستی و صداقت، دارای نگرش ملی و برخوردار از اعتقاد عمیق به جمهوری اسلامی تشکیل شود و مسائل کشور و مردم را پیش ببرد.

 انتصاب افراد حاشیه‌دار در دولت

علی‌رغم این موضوع و از سویی علی‌رغم تأکیدات رئیس‌جمهور به موضوع توجه به وفاق ملی در انتصابات، اخیرا افرادی در دولت به کار گرفته شده‌اند که این انتصابات به اعتقاد بسیاری نه‌تنها در راستای وفاق ملی نیست، بلکه نشان می‌دهد به معیارهای 12 گانه رهبر انقلاب توجهی نشده است.

 انتصاب برخی افراد حاشیه‌دار در حالی انجام شده که مسعود پزشکیان در اولین جلسه هیأت دولت چهاردهم و پس از کسب رأی اعتماد وزرا از مجلس شورای اسلامی گفته بود که برای انتخاب و انتصاب مدیران و معاونین دستگاه‌های اجرایی شاخص‌هایی تدوین خواهد شد و کمیته‌هایی مسئول تطبیق توانمندی افراد معرفی شده برای مسئولیت‌های مختلف با این شاخص‌ها و ارزیابی تعهد آنها به اجرای سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و قانون برنامه خواهند بود.

پزشکیان در این جلسه همچنین گفته بود که افراد معرفی شده برای معاونت‌ها و مدیریت بخش‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی فارغ از قومیت، جنسیت و مذهب، صرفا بر اساس توانمندی، شایستگی و تعهد به اجرای اسناد کلان انتخاب و منصوب می‌شوند و انتخاب مدیران به هیچ‌وجه بر اساس رفاقت و انتساب افراد به گروه‌ها یا جناح‌ها انجام نخواهد شد.

با نگاهی به آنچه اخیرا در برخی انتصابات صورت گرفته به نظر نمی‌رسد که این اتفاق در راستای مطالبی باشد که رئیس‌جمهور به آن اشاره کرد؛ زیرا برخی انتصابات کاملا رنگ و بوی حزبی و جناحی دارند.

این در حالی است که مسعود پزشکیان پیش از این به وزرا هشدار داده بود که نسبت به تغییر افراد تا زمان شناسایی افراد شایسته، با تجربه و توانمند عجله نکنند.

علی‌رغم اینکه رئیس‌جمهور گفته بود ما نیاز به بهره‌گیری از نخبگان و کارشناسان در بستر وحدت و انسجام داریم؛ اما تاکنون برخی انتصابات در رده‌های میانی مدیریت دولت انجام شده که می‌تواند این وحدت را خدشه‌دار کند.

براساس بیانات و تأکیدات مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور باید مراقبت کند تا پست‌های کلیدی به افرادی که با نظام و انقلاب زاویه دارند، سپرده نشود؛ زیرا حضور چنین افرادی در دولت می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.

حسین شریعتمداری در این‌باره معتقد است: «افرادی از این ‌دست نه فقط نمی‌توانند برای رئیس‌جمهور و دولت ایشان همراهان همدلی باشند، بلکه زمینه‌ساز آسیب‌های جدی و خسارت‌های جبران‌ناپذیر به دولت و نظام و منافع ملی نیز خواهند بود. این واقعیت تلخ نمی‌تواند و نباید از نگاه جناب پزشکیان پنهان بماند، ولی متأسفانه برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، شاهد حضور شماری از افراد ناشایسته و زاویه‌دار در برخی از مسئولیت‌های حساس و کلیدی هستیم.»

«وفاق ملی» پوششی برای به کارگیری افراد بد‌سابقه نباشد

در مورد انتصاب افراد حاشیه‌دار در دولت، آن چیزی که امروز بسیاری از نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی بر آن اشاره دارند این است که «وفاق ملی» نباید پوششی برای به کارگیری افراد زاویه‌دار و بد‌سابقه در دولت باشد. بااین‌حال اما گویا برای برخی از مدیران دولت این موضوع از اهمیت برخوردار نیست؛ زیرا دست به انتصاب افرادی زده شده که کارنامه آنها علیه نظام شفاف است.

در همین راستا سید محمود نبویان، نماینده مردم تهران در مجلس در واکنش به برخی انتصابات می‌گوید: «وفاق ملی با سر کار آمدن اغتشاشگران و حامیان آنها شکل نمی‌گیرد، بلکه با آمدن جوانان مؤمن، انقلابی و مردمی می‌توان وفاق ملی حاصل کرد و نظم جامعه را حفظ و مشکلات مردم را حل کرد. وفاق ملی یعنی وفاق با مردم نه وفاق با برهم‌زنندگان امنیت و آرامش مردم.»

رئیس‌جمهور باید در انتصابات، تعهد و تخصص را در نظر بگیرد

محمد بیات، دبیر کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره نحوه شکل‌گیری وفاق در انتصاب می‌گوید: «رئیس‌جمهور باید در انتصابات، تعهد و تخصص را در نظر بگیرد. در واقع نه تعهد فدای تخصص و نه تخصص فدای تعهد شود.»

وی ادامه می‌دهد: «اگر تعهد و تخصص را توأمان در نظر بگیرند، وفاق نیز اتفاق خواهد افتاد. همچنین سعی کنند در انتخاب شایسته‌گزینی کنند. با این معیارها گزینه‌هایی انتخاب خواهند شد که برای نظام و جناح‌های سیاسی مثمرثمر هستند. انتصاب به این سبک، ذائقه دولت و گروه‌های سیاسی را نیز اقناع می‌کند.»

 تذکر رئیس مجلس در مورد انتصابات به‌جا بود

محمد اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم تأکید می‌کند: «مسأله وفاقی که رئیس‌جمهور مطرح کردند که فقط در سطح وزرا نبوده، بلکه این وفاق باید در تمام سطوح در نظر گرفته شود.»

وی ادامه می‌دهد: «بااین‌حال اما اکنون دیده می‌شود که در لایه مدیران میانی انتصاباتی صورت گرفته که تناسبی با ویژگی‌های انقلاب ندارد.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عنوان می‌کند: «تذکری که امروز رئیس مجلس در مورد انتصابات مطرح کردند بسیار به‌جا بود.»

کوثری با اشاره به نارضایتی مجلس از برخی انتصابات، گفت: «تمام سطوح مسئولیتی باید پایبند به آرمان‌های انقلاب باشند. چنانچه در انتصابات مدیران میانی، مبانی انقلاب در نظر گرفته نشود، دولت از مجلس تذکر خواهد گرفت.»

وی تأکید کرد: «اگر دولت پس از تذکر به همین رویه ادامه دهد، در چهارچوب توسط مجلس اعمال قانون خواهد شد.»

نیاز به چارچوبی برای وفاق

به نظر می‌رسد برخی از افراد امروز یا به درستی متوجه تعریف وفاق نشده‌اند یا اینکه تلاش دارند با سوءاستفاده از این موضوع، برخی افراد حاشیه‌دار را جذب دولت کنند.

بر همین اساس به نظر می‌رسد نیاز است برای وفاق یک محور و چارچوب تعریف شود، چارچوبی که هم‌راستا با منافع ملی باشد و از سویی برای افرادی که قرار است در راستای وفاق به کار گرفته شوند، معیارهایی در نظر گرفته شود که البته این معیارها پیش از این از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شده است.

صبح نو

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد