امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با «فردا»:

آخرین وضعیت انتخاباتی ترامپ و هریس

کد خبر: 1315054

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: در این حزب دموکرات به نوعی علیه بایدن کودتا شد زیرا بایدن خودش نمی‌خواست کنار برود و او را مجبور به کناره‌گیری کردند که اگر این اتفاق رخ نمی‌داد احتمال باخت دموکرات‌ها بسیار زیاد بود.

آخرین وضعیت انتخاباتی ترامپ و هریس

 

گروه سیاست سایت فردا: انتخابات آمریکا کمتر از دو ماه آینده برگزار می‌شود و حالا دیگر می‌شود شرایط انتخاباتی دو نامزد یعنی هریس و ترامپ را مورد ارزیابی قرار داد؛ به ویژه بعد از برگزاری مناظره میان دو این نفر.

امیرعلی ابوالفتح، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «مناظره‌ای که میان ترامپ و هریس برگزار شد، برای دموکرات‌ها به مراتب بهتر از مناظره ترامپ و بایدن بود. هریس در این مناظره قوی ظاهر شد البته نه در حدی که بگوییم توانست سرنوشت انتخابات را تغییر دهد. به همین دلیل است که هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان خود را برنده مناظره اخیر می‌دانند. نظرسنجی‌ها هم به درستی نشان نمی‌دهد که کدام پیروز سو برنده مناظره بوده است».

او ادامه داد: «به طور کلی هم فاصله نظرسنجی‌ها بسیار اندک است و با در نظرداشتن ضریب خطای 2 تا 5 درصد در این نظرسنجی‌ها نمی‌شود گفت نتیجه انتخابات چه می‌شود. رقابت بین ترامپ و هریس به شدت نزدیک است و اکنون باید گفت که 6 تا 7 ایالت هستند که نتیجه انتخابات را تعیین می‌کنند و مشخص نیست چه کسی در ایالت‌های سرنوشت‌ساز جلوتر خواهد بود».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره شرایط انتخاباتی حزب دموکرات بعد از حضور هریس به عنوان نامزد نهایی، بیان کرد: «حضور هریس حتما فضا را به شدت تغییر داد و حزب دموکرات را به نوعی زنده کرد. در این حزب به نوعی علیه بایدن کودتا شد و سران حزب علیه رئیس‌جمهور مستقر کودتا کردند زیرا بایدن خودش نمی‌خواست کنار برود و او را مجبور به کناره‌گیری کردند و اگر این اتفاق رخ نمی‌داد احتمال باخت دموکرات‌ها بسیار زیاد بود. حضور هریس به عنوان نامزد دموکرات‌ها نه‌تنها احتمال باخت آنها را کاهش داد بلکه احتمال پیروزی‌شان را با هم بالا برد».

ابوالفتح در پایان در پاسخ به این پرسش که برای مردم آمریکا زن بودن و مردم بودن رئیس‌جمهور چه قدر مهم است و آیا این معیار با توجه به اینکه تا کنون هم آمریکا رئیس‌جمهور زن نداشته است، می‌تواند در نتیجه انتخابات تأثیرگذار باشد، گفت: «این موضوع که تا کنون آمریکا رئیس‌جمهور زن نداشته، موضوع مهمی است اما معاون رئیس‌جمهور زن داشته است. در عین حال باید در نظر داشته باشیم که فضای سیاسی-فرهنگی آمریکا تغییر کرده است و دیگر برای مردم آمریکا عجیب نیست که یک زن رئیس‌جمهور کشورشان باشد. در واقع اکنون زن بودن یا مردم بودن در انتخابات ریاست‌جمهوری یک معیار و امتیاز محسوب نمی‌شود. شاید بشود گفت که اکنون جوان‌تر بودن امتیازی محسوب محسوب می‌شود. البته هریس چندان جوان هم نیست ولی نسبت به ترامپِ 78ساله جوان محسوب می‌شود و حالا که بایدن از انتخابات کنار رفت، ترامپ پیرترین نامزد انتخابات محسوب می‌شود. آن بخش سنتی جامعه آمریکا هم که نمی‌توانند پذیرند که رئیس‌جمهور آمریکا زن باشد نه به دلیل رئیس‌جمهور شدن یک زن بلکه به این دلیل است که می‌گویند رئیس‌جمهور چون فرمانده کل قوا هم هست، قابل پذیرش نیست که یک زن به قوای نظامی کشور دستور بدهد که البته این بخش از جامعه آمریکا هم اکثریت ندارند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد