عارف پیگیر پرونده اخراجی ها

کد خبر: 1314881

معاون اول رئیس جمهور:آمادگی داریم مصوبه واگذاری زندان اوین به دانشگاه را احیا کنیم. برخورد با اساتید متوقف شود، مگر دختر و پسرمان در خانه پرخاش کنند از خانه اخراجشان می کنیم؟

عارف پیگیر پرونده اخراجی ها

شهریور سال گذشته بود که محمدرضا عارف در واکنش به ماجرای جنجالی قطع همکاری و اخراج چند تن از اساتید از دانشگاه ها، از سمت خود در هیئت جذب دانشگاه ها استعفا کرد . خبری که همان موقع سر و صدای زیادی به پاکرد. عارف در توضیح استعفایش در همان برهه نوشته بود:

« وضعیت موجود در نهاد‌های علمی کشور که به واسطه دخالت‌های مستمر نهاد‌های بیرون از دانشگاه تبدیل به یک اداره معمولی شده را به هیچ وجه زیبنده آموزش عالی کشور نمی‌دانم.(پیشتر ) در نامه‌ای به رئیس جمهور محترم نسبت به تبعات برخورد‌های امنیتی با اساتید و دانشجویان هشدار داده بودم. با این گونه برخورد‌ها باعث ریزش نیرو‌های نخبه می‌شویم. روند حاکم بر هیئت‌های جذب دانشگاه‌ها عملا باعث خروج نخبگان از دانشگاه‌ها می‌شود.» پرونده جنجالی اخراج اساتید اما حالا برای او که این روزها در قامت معاون رئیس جمهور در دولت چهاردهم نقش آفرینی می کند مورد توجه است. در همین راستا او  که  در اجلاس روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور حضور یافته بود، بخش قابل توجهی از سخنان خود را به ماجرای اساتید  اخراجی و برخوردهای امنیتی با دانشجویان اختصاص داد. او با بیان این که نباید با اساتید برخورد سلیقه ای شود، گفت که دانشجوی فعال پرخاش می کند و مگر دختر و پسرمان در خانه پرخاش کنند از خانه اخراجشان می‌کنیم؟ او همچنین تصریح کرد که « رویکردمان این است که حتی مسائل امنیتی و مرزهایمان را از طریق سازوکارهای فرهنگی حل کنیم» . در ادامه، بخش های مهم اظهارات محمدرضا عارف را به گزارش ایرنا  می خوانید: 

* در نشستی که در دانشگاه در دوره قبل داشتیم، این تصمیم را گرفتیم که با توجه به فرهنگی بودن انقلاب‌مان، معروف‌ترین و مخوف ترین زندان قبل از انقلاب را به دانشگاه تبدیل کنیم که در دولت هم تصویب شد که زندان اوین به دانشگاه های شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی واگذار شود. در سال اول منابعی برای آن گذاشتیم ولی اجرا نشد. آمادگی داریم مصوبه واگذاری زندان اوین به دانشگاه را احیا کنیم و این به نفع کشور است و این پیام را به دنیا می‌دهیم که زندان را به دانشگاه تبدیل می‌کنیم. از عمر این مصوبه ۲۱ سال می گذرد از نوجوانی عبور کرده امیدواریم به پیری نرسد.

* یک سری از اساتید و دانشگاه‌ها این احساس را دارند که به صورت فراقانونی با آن ها برخورد شده است. باید این مسئله دنبال شود و مسئله برخورد سلیقه‌ای با اساتید تمام شود. باید کمک کرد مشکل حل شود اگر احیانا با افرادی برخورد سلیقه ای شده سریع حل شود.

 *دانشجوی فعال پرخاش هم می کند، عین دختر و پسر ماست؛ مگر دختر و پسر ما در خانه پرخاش می کند، از خانه اخراجش می کنیم؟ حتی اگر فرار کند می رویم دنبالش و التماس می کنیم برگردد. پاسخ پرخاش برخورد تند نیست، مگر این که از جاهای دیگری خط گرفته باشد که این نظام نشان داده علی رغم نگاه فرهنگی، اما اجازه نمی دهد کسی از خطوط قرمز آن عبور کند البته مطمئنا این طور افراد در دانشگاه ها نداریم.

*رویکردی که ما در این دولت داریم این است که ان‎شاءا... حتی مسائل امنیتی و مرزهایمان را از طریق سازوکارهای فرهنگی حل کنیم و سامان دهیم نه عکسش.

وزیر علوم: آمار مشخصی از اساتید اخراجی نداریم اما شکایاتی به دست ما رسیده است

سیمایی وزیر علوم نیز که یکی از سخنرانان این اجلاس بود، درباره رسیدگی سریع‌تر به پرونده اساتید اخراجی و این که آیا آماری از اساتید اخراجی وجود دارد یا خیر اظهار کرد:«خیر آمار مشخصی نداریم؛ ولیکن شکایاتی به دست ما رسیده است، صرف وصول شکایت به این معنا نیست که ادعا هم درست است باید بررسی شود.» وی درباره سازوکار بررسی این پرونده‌ها گفت: برحسب مطالباتی که صورت‌گرفته، رئیس‌جمهور و معاون اول یک فرصت برای تجدیدنظر در آرای صادره ایجاد کردند و مفهوم دستور رئیس جمهوری این نیست که هر چه اتفاق افتاده غلط بوده‌ است. ما برحسب شکایاتی که صورت گرفت و بعضی‌ها مدعی هستند با آن‌ها سیاسی برخورد شده‌ است و برخورد با آن‎ها قضایی و  انضباطی نبوده؛ بلکه سلیقه‌ای و براساس شواهد غلطی بوده است. حالا یک فرصتی است برای تجدیدنظر و بازبینی همان پرونده، سازوکار آن در دفتر بازرسی و شکایت است و از طریق یک کارگروهی خواهد بود که مرکب از کارشناس حقوقی و مدیر بازرسی است و شکایات یکسری مدیران ذی‌ربط و حتی ما خواهش کردیم یکی از قضات عالی رتبه کشوری نیز در این کارگروه باشند کاملاً بی‌طرفانه به این مسئله رسیدگی شود و تضییع حقی صورت نگیرد.» سیمایی درباره این که برخی از دانشجویان به‌خاطر برخی از رفتارها حکم قضایی دارند آیا  پرونده آن‌ها نیز بررسی می‌ شود، افزود:«قاعدتاً ما دخالتی در امور قضایی نمی‌توانیم داشته باشیم؛ اما یک تفاهم خوبی با قوه قضاییه داریم که پرونده‌های دانشجویی و اعضای هیئت علمی که احیاناً در قضایا و حوادث گرفتار شدند، نظرات ما را نیز در کارگروهی بشنوند و این قول را داده‌اند در یک کارگروهی پرونده‌ها دوباره مطرح شود و امیدواریم با طرح آن پرونده‌ها و شنیدن نظرات و گزارش های کارشناسی‌ ما تجدیدنظری در آرای آن‌ها نیز صورت گیرد.»  

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد