درخواست نامتعارف تروئیکای اروپا در شورای حکام

کد خبر: 1314663

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان موسوم به تروئیکای اروپا ضمن تکرار ادعاهای سیاسی و اتهام‌پراکنی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان در نشست فصلی شورای حکام در وین، خواستار انتشار عمومی گزارش‌های محرمانه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های اتمی ایران شدند.

درخواست نامتعارف تروئیکای اروپا در شورای حکام

تروئیکای اروپا در بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای وزارت خارجه انگلیس منتشر شد، اعلام کرد: ما از مدیرکل آژانس می‌خواهیم که به طور مستمر شورای حکام را در جریان وضعیت برنامه هسته‌ای ایران قرار دهد. همچنین خواهشمندیم که این گزارش به اطلاع عموم برسد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر سه ماه یک‌بار، یعنی در آستانه برگزاری جلسات فصلی شورای حکام، آخرین وضعیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران را در قالب دو گزارش تحت عناوین «موافقت‌نامه پادمانی NPT جمهوری اسلامی ایران» و «نظارت و راستی‌آزمایی در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد» به اعضای شورا ارسال می‌کند.

به گزارش ایرنا، به رغم ماهیت محرمانه این اسناد، هر دوره فرازهایی از آن به رسانه‌های غربی درز و زمینه جوسازی علیه ایران را در آستانه نشست شورای حکام فراهم می‌کند. جمهوری اسلامی ایران بارها به این مسئله اعتراض کرده و خواستار توجه جدی آژانس، به مسئولیت اساسی خود در حفاظت از اطلاعات محرمانه شده است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو سال پیش در نشست اندیشکده چتم‌هاوس لندن گفت که درز گزارش‌های آژانس مایه تاسف است اما سازمان تحت امر او، ابزاری برای کنترل و جلوگیری از تکرار این مسئله ندارد.

وی در پاسخ به ایرنا، «کنترل جریان اطلاعات» توسط آژانس را امری «چالش‌برانگیز» و «غیرممکن» توصیف اما تصریح کرد: ما نگران هستیم، این گزارش‌ها را برای اعضای شورا تنظیم می‌کنیم، آنچه بعد از آن رخ می‌دهد می‌تواند تاسف‌انگیز باشد.

به هر روی جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اطلاعات مندرج در گزارش‌های آژانس محرمانه است و انتشار آن منحصراً در اختیار جمهوری اسلامی ایران، به عنوان دارنده و مالک این اطلاعات می‌باشد.

اولیانوف: غرب از اقدامات عجولانه پرهیز کند

خبر دیگر اینکه، میخائیل اولیانوف طی سخنانی در نشست فصلی شورای حکام در وین ابراز امیدواری کرد که روند مذاکرات میان آژانس و دولت جدید ایران سریع‌تر ازسرگرفته شود.

 او گفت: ما (روسیه) از کشورهای غربی می‌خواهیم که در این زمینه خویشتنداری کنند، هیچ حرکت ناگهانی و عجولانه انجام ندهند و به مدیرکل آژانس و طرف ایرانی اجازه دهند که بدون فشار خارجی یک روندی را ایجاد کنند.

سفیر روسیه ادامه داد: همه کشورهای عضو شورای حکام باید به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مسئولان ایران این فرصت را بدهند تا یک گفت‌وگوی سازنده و معنادار، بدون مداخله‌های مضر داشته باشند. از نظر ما این بهترین کار برای نشان دادن اعتماد به مدیرکل آژانس و تلاش‌های وی خواهد بود.

اولیانوف همچنین در بخشی از صحبت‌های خود به مدیرکل آژانس توصیه کرد که به «شخم‌زدن» در تاریخ فعالیت‌های هسته‌ای ایران پایان دهد. او گفت: ما با یک موضوع سی ساله سروکار داریم و آژانس باید رویه معیوب کاوش در تاریخ برنامه هسته‌ای ایران و احیای داستان‌های قدیمی را متوقف کند. این روند نتیجه معکوس دارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه پیش طی نامه‌ای، پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت و برای سفر به ایران و گفت‌وگو درباره ازسرگیری مذاکرات پیرامون حل‌وفصل مسائل پادمانی اعلام آمادگی کرد.

وی هفته پیش در یک گفت‌وگوی تلویزیونی بیان داشت که از طرف رئیس‌جمهوری ایران نامه‌ای را درباره تداوم مذاکرات پیرامون آنچه «رسیدن به ضمانت‌های معتبر درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران» نامید، دریافت کرده است. مدیرکل آژانس امیدوار است که سفر وی به تهران، پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام شود.

ادعای آمریکا: سطح همکاری ایران و آژانس اتمی کمتر از انتظارات شورای حکام است

لورا هول‌گیت طی سخنانی که یک نسخه آن در تارنمای نمایندگی ایالات متحده آمریکا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین منتشر شد ادعا کرد: «فعالیت‌های هسته‌ای ایران عمیقاً نگران‌کننده است. همان‌طور که گزارش مدیرکل آژانس به وضوح نشان می‌دهد، ایران به جای پرداختن به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی، به حرکت بیشتر در مسیر اشتباه ادامه می‌دهد. این کشور به گسترش برنامه هسته‌ای خود، نصب آبشارهای سانتریفیوژ پیشرفته اضافی و تولید اورانیوم بسیار غنی شده که هیچ هدف صلح‌آمیز معتبری برای آن ندارد، 

ادامه می‌دهد.»

وی سطح همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «نگران‌کننده و بسیار کمتر از انتظارات مطرح شده از سوی مدیرکل آژانس و شورای حکام» توصیف کرد و مدعی شد: ما بار دیگر از ایران می‌خواهیم که به جای تضعیف توانایی آژانس در ارائه تضمین‌های لازم درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود، گام‌هایی را برای ایجاد اعتماد بین‌المللی بردارد.

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فردانیوز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد